Kopējā un praktiski izmantojamā bateriju kapacitāte, ar vienu uzlādes reizi nobraucamais attālums, vidējais enerģijas patēriņš, uzlādes savienojuma tips un maksimālā uzlādes jauda. Šie un vēl citi parametri parasti raksturo elektromobiļus, bet ne mašīnas ar iekšdedzes dzinēju. Vēl viens būtisks lielums, kam jāpievērš uzmanība elektriskajos automobiļos, ir uzlādes ātrums.
Elektroauto bateriju lādēšanai nepieciešama līdzstrāva, taču standarta rozetē ir maiņstrāva. Šo problēmu, pārvēršot maiņstrāvu līdzstrāvā, risina elektromobiļiem uzstādītais invertors, kas spēj mājsaimniecības apstākļos nodrošināt uzlādi ar 7 līdz 22 kilovatu jaudu. Specializētās lieljaudas maiņstrāvas uzlādes stacijas nodrošina līdz pat 43 kW jaudu, taču darbības princips ir līdzīgs. Līdzstrāvas ātrās uzlādes stacijas savukārt dod iespēju apiet mašīnām uzstādīto pārveidotāju, pievadot enerģiju tieši mašīnas baterijai. Šādos gadījumos uzlādes jauda jau ir 50 kW un vairāk.
Infrastruktūras deficīts
Elektroauto uzlādes ātrumu palielināt nav sarežģīti, taču tas ir tieši saistīts ar lielām izmaksām. Ar sprieguma palielināšanu saistītā infrastruktūra un instalācijas ir ļoti dārgas. Liels strāvas stiprums savukārt veicina vadu silšanu un ir jādomā par iekārtu dzesēšanu, piemēram, izmantojot šķidro slāpekli. Bez tā var iztikt, ja palielina spriegumu, taču tas, kā minēts iepriekš, ir dārgi.
Citi lasa
Šobrīd uzlādi ar 50 kW var uzskatīt par ātru, tomēr, plānojot uzlādes staciju tīkla attīstību vairāk nekā piecus gadus tālā nākotnē, šāds ātrums būs nepietiekams.
Jā, šobrīd nav daudz elektrisko automobiļu, kuri spētu izmantot atsevišķās stacijās nodrošināto 350 kW uzlādes potenciālu, tomēr ne jau tā ir problēma. Problēma slēpjas apstāklī, ka ievērojams skaits elektrisko automobiļu jau tagad atbalsta uzlādi ar vairāk nekā 50 kW jaudu, taču šādu staciju skaits, lai arī palielinās, joprojām ir nepietiekams.
Priekšrocības nākotnē
Ar lielāku rūpnieciski paredzēto lādēšanas ātrumu aug tādu mazās un kompaktās klases automobiļu daudzpusība, jo tie kļūst piemēroti lietošanai ne tikai pilsētā. Šādu elektroauto pircēji būtībā iegūst lādēšanas ātruma rezervi, un tā būs priekšrocība tuvā nākotnē, kad kuplākā skaitā parādīsies jaudīgākas uzlādes stacijas.
Vienlaikus vērts atcerēties, ka jāņem vērā ne tikai automašīnas atbalstītais uzlādes ātrums, bet arī ar pilnām baterijām nobraucamais attālums. Abu šo rādītāju apzināšanās atvieglo došanos tālos braucienos ar elektroauto, jo maršrutu un lādēšanas pauzes tā var plānot daudz efektīvāk.
Garantija kā arguments
Vidusmēra pircējs reti kad iedziļinās elektromobiļa lietošanas niansēs, un uzlādes ātrums bieži vien izrādās pārsteigums. Cilvēks vispirms nopērk automašīnu, kas viņam patīk, un tikai tad precizē lietas, ko vajadzēja zināt jau no paša sākuma. Arī enerģijas patēriņa smalkumus.
Pēc analoģijas arī jebkurš tradicionālās automašīnas pircējs var nonākt situācijā, kad dīlera salonā pārdevējs viņam sola 4 litru dīzeļdegvielas patēriņu uz 100 kilometriem, taču realitātē tas ir daudz augstāks. Meklējot atšķirību cēloņus, izrādās, ka automobiļa jaunais īpašnieks regulāri veic lielus attālumus ar 160 km/h, taču nav iedziļinājies, ka pastāv tieša sakarība starp braukšanas stilu, patēriņu un degvielas uzpildes biežumu.
Ātrā uzlāde elektriskajiem auto nekaitē. Pat bieža tās izmantošana nebojās elektromobiļu baterijas, kā tas ir klēpjdatoriem un viedtālruņiem, jo autoražotāji izmanto inovatīvas vadības sistēmas. Tās baterijas aizsargā.
Piemēram, moderno Audi un Porsche elektromobiļu baterijām ir uzstādīta dzesēšanas sistēma, tādēļ tās pat biežas ātrās uzlādes lietošanas rezultātā neuzkarst. Ja nu tomēr maksimālā uzlādes jauda tiek lietota pārāk bieži, lādēšanas ātrums īslaicīgi var tikt ierobežots.
Vēl viens nozīmīgs elektrisko automašīnu raksturlielums ir garantija. Vairāki auto ražotāji savu elektromobiļu baterijām nodrošina 8 gadu vai 160 000 kilometru rūpnīcas garantiju.