Vai elektriskais motors pēc ilgākas lietošanas nesalūzīs? Vai elektriskajam auto būs nepieciešami regulāri remonti vai varbūt tas kalpos gadiem ilgi, nesagādājot ne mazākās raizes? Vai uzlādes infrastruktūra un akumulatori ir droši un uzticami?
Tā kā elektriskās automašīnas vēsturiski ir maksājušas vairāk nekā to analogi ar iekšdedzes dzinēju, šie jautājumi ir satraukuši daudzus potenciālos pircējus, un gūt atbildes, kas būtu balstītas uz uzticamiem ilgtermiņā iegūtiem datiem, ir bijis sarežģīti.
Taču 2020. gada oktobrī Consumers Report, vadoša ASV patērētāju interešu aizsardzības organizācija, publicēja pētījumu, kas atklāja dažādas elektromobiļu uzturēšanas nianses un sniedza atbiles arī par uzticamību un izmaksām.
Citi lasa
Datos balstīti rezultāti
Consumer Reports veiktajā elektrisko auto īpašnieku aptaujā noskaidrots, ka pateicoties zemākām remontu un uzturēšanas izmaksām, kā arī degvielas izdevumu ietaupījumam, kopējo izmaksu (iegāde un uzturēšana) ziņā elektroauto spēj konkurēt ar iekšdedzes dzinēja spēkratiem par spīti cenu atšķirībām.
Ietaupījumi var sasniegt ievērojamu apjomu jau pirmajā lietošanas gadā. Pētījums atklāja, ka vidusmēra autobraucējs, kurš elektrisko automobili parasti uzlādē mājās, var rēķināties ar izdevumu samazinājumu 670–830 eiro apmērā uz degvielas rēķina vien.
Consumer Reports analīze arīdzan parādīja, ka autobraucēji, kuru īpašumā ir elektriskās automašīnas ar 400 kilometru un lielāku nobraukuma rezervi, piemēram, Tesla Model 3, Kia e-Niro vai Jaguar I-Pace, uzlādi lielākoties veic mājās. Ja precīzi – to dara 92% lietotāju.
Šādu auto īpašniekiem publiskās uzlādes stacijas vidēji bija nepieciešamas tikai sešas reizes gadā.
Elektrisko auto apkopju un remonta izmaksas ir aptuveni divas reizes zemākas nekā līdzvērtīgiem iekšdedzes dzinēja automobiļiem, kam regulāri jāmaina tehniskie šķidrumi un kuriem ir sarežģītāka uzbūve.
“Jau sen bija zināms, ka elektriskās automašīnas uzturēt ir lētāk nekā auto ar iekšdedzes dzinēju,” teic Kriss Harto, Consumer Reports vecākais transporta un enerģijas analītiķis. “Tomēr šī ir pirmā reize, kad mums pietiekamā apjomā ir uzticami dati no reāliem elektroauto īpašniekiem, lai šo uzskatu pamatotu ar skaitļiem.”
Speciālisti atzīmē, ka ilga garantija stiprina uzticamību, tomēr ne visi ražotāji sedz periodu, kas garāks par diviem gadiem. Lai arī daudzas markas dod astoņu gadu garantiju akumulatoram, pārējiem komponentiem tā ir daudz īsāka. Šajā ziņā izceļas Dienvidkorejas autoražotājs Kia, septiņu gadu vai 150 000 kilometru nobraukuma garantiju nodrošinot ne tikai automašīnām ar iekšdedzes dzinēju, bet arī elektromobiļiem, piemēram, Soul EV un e-Niro, un tas attiecas uz visiem komponentiem.
Garantiju var pārnest uz jauno īpašnieku, ja jūs nolemjat automobili pārdot agrāk, un šis aspekts palielina automobiļa pievilcību un vērtību lietoto auto tirgū.
Mazāks nolietojums, retāki remonti
Elektromotoru galvenā priekšrocība ir to mazais kustīgo daļu skaits, tālab tie mazāk nolietojas un ir izturīgāki. Kustīgo daļu defekti dažkārt var izraisīt dārgu remontu, tāpēc elektromobiļu īpašnieki var ietaupīt prāvu naudu.
Tas nenozīmē, ka elektromobiļiem nav daļu, kas var tikt bojātas, taču to ir mazāk.
Parasti elektriskajās automašīnās apkopes ietvaros nomaina salona gaisa filtru, kas aiztur putekļus un sīkās daļiņas, kā arī bremžu uzlikas, riepas un dažādas balstiekārtas detaļas, piemēram, sviras, bukses u.c.
Elektriskajos auto ir salona apsildes un dzesēšanas sistēma, kurā izmanto līdzīgu dzesēšanas šķidrumu kā iekšdedzes auto, taču būtisko uzbūves atšķirību dēļ nepastāv risks, ka dzesēšanas šķidrums var sajaukties ar eļļu, turklāt tas ilgstoši saglabā savas īpašības, un nomaiņa jāveic ārkārtīgi reti.
Braucot ar elektrisko auto, jums nav jāraizējas par transmisiju, dzinēja dzesēšanu, aizdedzes svecēm vai dažādām siksnām un ķēdēm.
“Elektriskajos automobiļos nav tik daudz regulāri maināmu daļu, cik iekšdedzes dzinēju mašīnās, jo kustīgo daļu gluži vienkārši ir mazāk,” teic Geibriels Šenhars, Consumer Reports auto testu programmas asociētais direktors.
Kad ir runa par bremzēm, elektriskajam auto ir priekšrocības arī šajā ziņā: visos elektriskajos auto tiek izmantota rekuperējošā bremzēšana ar motoru, un tas samazina bremžu sistēmas slodzi un bremžu uzliku nodilšanu.
Modernāks, tātad uzticamāks
Dabiski, ka viens no būtiskākajiem jautājumiem elektromobiļa ekspluatācijā ir akumulatora uzticamība. Tā ir dārga ietaise, kuras svars var sasniegt vairākus simtus kilogramu un kuru svara un izmēra dēļ ir grūti nomainīt. Tālab darbs ar akumulatoru un elektriskās piedziņas elementiem nebūs pa spēkam amatierim, jo šim uzdevumam ir nepieciešamas gan specializētas zināšanas, gan instrumenti.
Tomēr autoražotājiem zināmie elektrisko savienojumu un akumulatoru atteices gadījumi ir pārsteidzoši reti, un modernie modeļi, piemēram, Tesla Model 3, uzticamības pētījumos ir parādījuši lieliskus rezultātus.
No otras puses, tā dēvētie pirmās paaudzes elektriskie auto, modeļi, kas izstrādāti pirms pieciem vai vairāk gadiem, šādos pētījumos izcēlušies negatīvā gaismā.
Piemēram, autoritatīvā britu izdevuma WhatCar? elektrisko auto reitingos pēdējās vietās parasti ierindojās no 2011. līdz 2017. gadam ražotais Nissan Leaf un Tesla Model S, ko bez būtiskām izmaiņām konstrukcijā ražo kopš 2014. gada.
Elektromobiļa akumulatora nomaiņas izmaksas ir atkarīgas no dažādiem faktoriem, taču maksa par šo procedūru var sasniegt piecciparu skaitli. Akumulatori parasti kalpo 8–10 gadus, un problēmas neparādās pēkšņi; ar laiku akumulatoru kapacitāte pakāpeniski krītas. Tas nozīmē, ka pat ar novecojušu elektromobili var veikt īsākas distances, un tas joprojām būs lētāk nekā braukšana ar iekšdedzes dzinēja auto.