Elektroauto uzlādes tīkla «Eleport» pārstāvji uzsver, ka tirgū pieejams plašs elektroauto klāsts, no kura vairāki modeļi ir izceļami, taču, izvēloties sev atbilstošāko auto, svarīgi izprast, kādi ir autovadītāja braukšanas paradumi un kāda cenu kategorija ir vispiemērotākā.
Jaunu elektroauto tirgus – plaša izvēle dažādās cenu kategorijās
Tirgū ir pieejams plašs elektroauto modeļu klāsts, turklāt katru gadu tas turpina augt. Nenoliedzami, jauns elektroauto izmaksā vairāk nekā lietots auto, kā arī jaunu auto tirgus piedāvā plašākas izvēles iespējas, taču ir modeļi, kas īpaši izceļas un piedāvā labāko cenas un vērtības attiecību.
«Iespējams, ka šķiet pārāk paredzami, tomēr jāsaka, ka Tesla Model Y un Model 3 piedāvā labāko cenu pret aktuālo piedāvājumu. Ne velti Model Y ir pirktākā automašīna starp visām automašīnām Eiropā,» stāsta Kārlis Mendziņš, «Eleport Latvija» vadītājs.
Raugoties uz izmaksām, dažādās cenu kategorijās ir vērts izcelt arī citu ražotāju elektroauto. «Pārsteidzoši labi ir arī Mercedes-Benz EQA un EQB modeļi. Tāpat arī Audi Q8 e-tron, Porsche Taycan un BMW iX noteikti neliks vilties brendu cienītājiem. Savukārt zemākas cenas kategorijā kā labākie elektroauto jāizceļ Hyundai Kona un Nissan Leaf – šo automašīnu īpašnieki ir ļoti apmierināti ar savu izvēli,» skaidro K.Mendziņš.
Lai ar pēc iespējas mazākām izmaiņām lietotājpieredzē pārietu no iešdedzes dzinēja auto uz elektroauto, Eleport eksperti iesaka izvēlēties BMW, Audi un Mercedes-Benz modeļus.
Automašīnu tirgus ir piesātināts ar elektroauto dažādu cenu kategorijās, savukārt, ja ir interese iegādāties auto, kas aprīkots ar vairāk nekā piecām sēdvietām, tad piedāvājuma klāsts ir limitēts. Eleport eksperti novērojuši, ka attiecībā uz šādiem braucamrīkiem, izvēle ir visai maza – to piedāvā Mercedes-Benz EQB, Opel Vivaro e-Combi, Peugoet e-Rifter un vēl daži citi modeļi.
Alternatīva par draudzīgāku cenu – lietoti elektroauto
Lai gan elektroauto iegādei ir vairāki ieguvumi, nereti tieši automašīnas iegādes izmaksas ir viens no faktoriem, kas bremzē pāreju no iekšdedzes dzinēja auto uz elektroauto. Ņemot vērā, ka jauni modeļi ir visai dārgi, arvien vairāk uzmanības tiek pievērst lietoto elektroauto tirgum. Eleport novērojumi liecina, ka pagaidām lietoto elektroauto tirgus Latvijā vēl nav pietiekami nobriedis, lai gan tas pamazām attīstās un tajā nu jau atrodamas arī automašīnas cenu kategorijā – līdz 5000 eiro. Plašāku lietoto elektroauto piedāvājumu ieteicams meklēt to valstu tirgos, kur elektroauto skaits bijis vēsturiski lielāks, piemēram, Norvēģijā vai Vācijā.
Arī lietoto elektroauto tirgū ir novērojamas dažādas tendences un modeļi, kas ir īpaši pieprasīti.
«Izplatītākie modeļi ir Nissan Leaf un Renault Zoe. Abiem modeļiem ir savas īpatnības, piemēram, Zoe ir jāpievērš uzmanība tam, vai baterija ir iekļauta cenā vai arī tā tiek nomāta no Renault, kas ietekmēs auto gala izmaksas. Viens no modeļiem, kas ir ļoti pieprasīts lietoto elektroauto tirgū ir Hyundai Ioniq savas efektivitātes un labo uzlādes īpašību dēļ. Tāpat ļoti pieprasīti ir lietoti Tesla Model 3 un Model Y,» skaidro Kārlis Mendziņš.
Lai nenāktos vilties, iegādājoties lietotu automašīnu, Eleport iesaka pārliecināties par baterijas veiktspēju ar atbilstošu aplikāciju palīdzību (piemēram, Nissan Leaf gadījumā – LeafSpy) un ar OBD2 rīku pieslēgties automašīnas sistēmai, lai noskaidrotu baterijas veselības stāvokli, kā arī pārbaudīt, vai ir iespējams uzsākt auto uzlādi.
Pirms elektroauto iegādes noderēs padziļināta izpēte
Kā uzsver uzņēmums Eleport, pirms veikt izvēli par labu konkrētam elektroauto, jāsaprot, ko konkrētais modelis var sniegt. Piemēram, nereti autovadītāji pauž neapmierinātību ar uzlādes ātrumu, lai gan konkrētais modelis nespēj uzņemt pietiekami lielu jaudu.
K. Mendziņš uzsver: «Tiem, kurus interesē iegādāties pēc iespējas labāku elektroauto par pieejamo budžetu, ir svarīgi pievērst uzmanību ne tikai piedāvājumā pieejamajai informācijai, bet arī uzlādes līknei. Piemēram, Kia EV6 spēj lādēties ar 233kW lielu jaudu, bet tikai uz īsu brīdi. Līdz 50% uzlādes līmenim mašīna lādēsies ar jaudu virs 200kW ideālos apstākļos, bet pēc tam līdz 80% jauda kritīsies līdz 150kW un pēc tam strauji līdz 50kW. Tātad, pat ideālos apstākļos šī mašīna pie augsta uzlādes līmeņa nespēs uzņemt reklamēto maksimālo jaudu.»
Citi aspekti, veicot izvēli par labu kādam konkrētam modelim, ir līdzīgi kā izvēloties iekšdedzes automašīnu.
Turklāt svarīgi uzsvērt, ka pastāv mīti par elektroauto, piemēram, ka baterijas nekalpos pietiekami ilgi, lai gan statistika rāda, ka baterijas spēs kalpot ilgāk nekā pati automašīna. Tāpat arī šobrīd aktuālais jautājums par elektroauto ziemā – lai gan patēriņš aukstā laikā palielinās, elektroauto joprojām ir izdevīgāks nekā iekšdedzes auto.