Tiem, kuri teiks, ka elektrisks komercauto tāds nišas produkts vien ir, būs daļēja taisnība, tomēr jau pārredzamā nākotnē par jauna dīzeļdzinēja iegādi varēsim aizmirst. Šim scenārijam jau laikus gatavojas ne viens vien ražotājs. Jau kādu brīdi tirgū pieejams «Nissan eNV200», un tagad klāstu papildinājuši arī «Renault» zīmolam radniecīgie «Citroën e-Berlingo», «Peugeot e-Partner» un «Opel Combo-e».
Versaļas pils pievārtē mums bija iespēja izmēģināt divus no «Renault» jaunākajiem «E-Tech» komercauto modeļiem – elektrisko Kangoo bulkvāģi un izmēros krietni lielāko «Master» busiņu.
Pirmais elektriskais «Kangoo» iznāca pirms nedaudz vairāk kā 10 gadiem, uzreiz iegūstot prestižo «International Van of the Year» titulu. Starptautisko balvu pērn izcīnīja arī «Kangoo» iekšdedzes dzinēja versija, un panākumus lūkos turpināt jaunais «Kangoo Van E-TECH Electric».
Franču zīmols norāda, ka elektriskā versija ir ne tikai tikpat laba cik dīzeļa «Kangoo», bet pat funkcionālāka. Novietojot 45 kWh akumulatoru zem grīdas, furgona kravas ietilpība saglabājusies nemainīga – līdz pat 3,9 m3 L1 versijā (4,9 m3 L2 garajā versijā), bet kravnesība – 600 kg (800 kg L2 versijā) un iespaidīga 1500 kg vilktspēja. Priekšā izvietoti trīs sēdekļi ar nolokāmu vidējo atzveltni, kas veido mobilo biroju. Ja nepieciešams pārvest garus priekšmetus, labās puses sēdekli var salocīt pilnībā.
Tāpat «Renault» izstrādājis «Sezam, atveries!» sistēmu, nodrošinot lielāko sānu durvju atvērumu visā tirgū (1,45 m), būtiski atvieglojot piekļuvi kravai. Lai palīdzētu ikdienas darbos, izstrādāta īpaša novietne, piemēram, saliekamajām kāpnēm, un radīti citi funkcionāli knifi.
Elektriskā «Kangoo» evolūcija, salīdzinot ar priekšteci, ir ievērojama – tas kļuvis plašāks arī vadītāja kabīnē. Beidzot ir vietas braucēju elkoņiem, un ekstru klāstā būs atrodama arī apsildāma stūre un vējstikls. Lai vieglāk skatīties uz aizmuguri, salona spoguļa vietā atrodas digitāla kamera, kas monitorē aiz mums notiekošo.
Kravas nodalījumā vedām 150 kg improvizētu kravu, un 90 kW jaudīgais elektromotors ar 245 Nm griezes momentu rūpējās, lai bez īpašām pūlēm mēs varētu veikt apdzīšanu un tikt galapunktā. Brauciens norit pilnīgā klusumā, un vienīgos trokšņus varētu radīt tikai kāds kravas kastē nenostiprināts instruments. Izmantojot 80 kW līdzstrāvas lādētāju, 170 km nobraukumu var iegūt 30 minūtēs.
Un tagad par «ziloni istabā». Cik tas var nobraukt ar pilnu uzlādi?
Pēc WLTP cikla datiem, no Rīgas uz pat vistālāko Latvijas nostūri varēs vienā virzienā aizbraukt bez papildu uzlādes. Elektriskā «Kangoo» sniedzamība ir 300 km, kas pilsētas apvidum ir optimāls rādītājs un augsta latiņa uz konkurentu fona. Lai sekmīgāk funkcionētu visos četros gadalaikos, furgons aprīkots ar siltumsūkni, kas regulē arī gaisa kondicionieri.
Otrs šā pasākuma vaininieks ir elektriskais Master buss, kas pieejams pat 15 dažādās versijās – no vienkārši ietilpīga kravas busiņa līdz pacēlājam vai refrižeratoram. Elektriskajai versijai ir tāda pati kravas platība kā tās līdziniekam ar iekšdedzes dzinēju, tādējādi nodrošinot lielāko kravas ietilpību savā kategorijā. Auto, kurā var sakraut visu un vēl vairāk. Pircējiem tiek piedāvāti trīs dažādi virsbūves garumi un augstumi.
Vēlāk 3,1 t un 3,5 t versijas papildinās arī 3,8 t modifikācija, bet, kas attiecas uz ietilpību, furgona versijās kravas telpa būs no 8 līdz 15 m3. Tā salons ir vienkāršāks nekā «Kangoo», piedāvājot vadītājam ikdienas pamatlietas bez liekām izvirtībām.
Master ticis pie 52 kWh akumulatora, padarot to par izteiktu pilsētas komercauto. Sniedzamība ar vienu uzlādi ir 200 km, un bateriju var uzpildīt ar 7,4 kW maiņstrāvas vai 22 kW līdzstrāvas lādētāju, tāpēc ātrie uzlādes punkti šeit nebūs lietderīgi. Fiksākajā gadījumā papildu 50 km tiks iegūti 45 minūtēs.
57 kW elektromotors liek ievērot nesteidzīgāku braukšanas stilu. Mūsu testā maksimālais busiņa ātrums bija ierobežots pie 80 km/h atzīmes, kas uz Dienvidu tilta vienam otram varētu jau šķist kā traucēklis. Ja raugāmies uz veiktspējas skaitļiem, tad «Ford E-Transit» un «Mercedes eSprinter» būs priekšā, tomēr, ja ikdienu pavadāt Vecrīgas apkaimē, tad elektroauto bonusi šādu pirkumu padara krietni vien racionālāku.
Francijā «Renault» iepazīstināja arī ar ūdeņraža tehnoloģiju, tomēr par tās attīstību un lietojamību mūsu platuma grādos spriest pāragri. Lai ar zaļo enerģiju aizstātu esošo komercauto floti, kas ikdienā mēro aptuveni 1000 km, inženieriem vēl būs galva jālauza, bet skaidrs ir tas, ka līdz 2025. gadam «Renault» plāno ražot 400 000 elektroautomobiļu gadā. Tas nozīmē, ka nākotne būs elektriska!