“Ir pagājis viens gads pandēmijas un dažādu ierobežojumu ietekmē, un mēs redzam, ka iedzīvotāji Latvijā salīdzinoši ātri var pielāgoties situācijai un internetā veikt pat tādus līdz šim tradicionāli klātienē veiktus pirkumus kā auto iegāde. Lai gan pieradumiem liels spēks, tomēr attālinātā procesa ērtības, digitālo rīku pieejamība un profesionāla pilnīgas informācijas nodošana klientam par noskatīto automašīnu veicina pārmaiņas.
Pandēmijas laikā pircēji arvien vairāk pievērš uzmanību, cik drošs un uzticams ir uzņēmums, kurā viņi veic šo summāri lielo pirkumu. Kopš 2020. gada rudens ierobežojumu stāšanās spēkā tikai viens pircējs izmantoja savas tiesības pēc pirkuma piegādes divu nedēļu laikā to atgriezt, uzreiz pēc tam izvēloties no mūsu piedāvājuma citu transportlīdzekli, kas apliecina mūsu piedāvājuma kvalitāti,” stāsta Edgars Cērps, Lietoto automašīnu tirgotāja Longo Group valdes priekšsēdētājs.
Kā tika secināts 2020. gadā veiktajā Baltijas pētījumā, par spīti pandēmijai un globāli mainīgajiem ekonomiskajiem apstākļiem par privātā auto iegādi tuvākā gada laikā domā aptuveni ceturtā daļa – 22% Latvijas, tikpat Igaunijas un 29% Lietuvas autovadītāju. Kaimiņvalstu iedzīvotāju vidū automašīnas iegāde pandēmijas dēļ tiek atlikta salīdzinoši mazā apjomā – Lietuvā to norādījuši 3% autobraucēju, bet Igaunijā tikai 2% no aptaujātajiem.
Visiem Baltijas iedzīvotājiem otrās un trešās vietas kritērijos dominē vēlme pēc plašas informācijas par noskatīto auto: lai pirkšanas procesā neparādītos slēptās jeb papildus izmaksas (attiecīgi Latvijā 69%, Lietuvā 72% un Igaunijā 79%) un būtu pieejama transportlīdzekļa vēsture (attiecīgi Latvijā 63%, Lietuvā 67% un Igaunijā 78%).
Auto ar izietu tehnisko apskati Latvijas iedzīvotājiem ieņem tikai 4.vietu izvēles prioritāšu skalā (62%), bet Lietuvā – 5.vietu (60%).
Mūsu dienvidu kaimiņvalstī transportlīdzekļu pircējiem ir svarīgi, lai viņi paši varētu būt klāt auto diagnostikas laikā – 63% no aptaujātajiem to minējuši, ierindojot kritēriju 4.vietā.
Latvijā iedzīvotāji ir pieraduši pie plaša automašīnu piedāvājuma un kļūst arvien prasīgāki gan jaunu, gan lietotu auto iegādē. Lai izvairītos no potenciālās pēcpirkuma vilšanās, nevarot pašiem klātienē izpētīt noskatīto transportlīdzekli, eksperti iesaka rīkoties atbildīgi:
- sastādīt sarakstu ar obligātajām (nemainīgajām) un vēlamajām (mainīgajām) prasībām saistībā ar auto,
- meklēt tirgotājus, kas nodrošina pilna cikla interneta iegādes servisu,
- izpētīt, vai un kāda veida pēc-pirkuma garantiju piedāvā tirgotājs (formāts, ilgums, noteikumi utt.),
- pieprasīt visu papildu interesējošo informāciju par noskatīto auto (to nosaka pircēja tiesības pārbaudīt preces īpašības tiktāl, cik viņam to būtu iespējams izdarīt klātienes veidā),
- iegūt atsauksmes no dažādiem ticamiem avotiem par tirgotāju un tā servisu.
Atgādinām, ka kvalitatīvs un drošs attālinātās automašīnu tirdzniecības serviss iekļauj visus šos posmus:
- piedāvājumā esošo auto pieejamība tirgotāja interneta vietnē
- detalizēta sākotnējā informācija par katru automašīnu (piemēram, vairāk nekā viens foto galerijā, 360° interjera un eksterjera fotogrāfijas, detalizēts apraksts),
- tirgotāja oficiālā pārstāvja tiešsaistes komunikācija ar pārdevēju (ideāli, ja no uzņēmuma telpām, tirdzniecības teritorijas),
- papildu video un foto materiāla nodrošināšana par izvēlētajām automašīnām pircējam,
- tirgotāja pārstāvja auto apskats vai veikts testa brauciens, ko pircējs var vērot tiešsaistē,
- dokumentu un atļauju kārtošana elektroniski,
- iegādātā auto bezmaksas piegāde pircējam uz jebkuru vietu valsts teritorijā.