Lai gan elektroauto pārdošanas apjomi pieaug, tomēr šķiet, ka sabiedrība joprojām nav gatava pāriet uz elektromobiļiem masveidā. Uz to norāda arī statistikas dati. Pirmajā pusgadā jaunu auto tirdzniecības rādītāji palielinājās par 19%, salīdzinot ar tādu pašu periodu pērn. Tiesa, vairumā gadījumu cilvēki deva priekšroku iekšdedzes modeļiem – 88% visa pārdotā apjoma. Pilnībā elektriski auto veidoja vien 8%, bet hibrīdi vai ar gāzi darbināmas mašīnas bija 4% no kopējā skaita.
Lai gan sabiedrība joprojām bieži dod priekšroku iekšdedzes modeļiem, daudzi auto zīmoli neskatās atpakaļ un piedāvā arvien vairāk elektrisko spēkratu.
Priekšrocības ir nozīmīgas
Delfi Auto redaktors Raimonds Zandovskis norāda uz trim galvenajām priekšrocībām, kas šobrīd ir aktuālas elektrisko auto nozarē.
Pirmā priekšrocība. «Privātā uzlādes stacija – ja cilvēkam tā ir, tad viņš var ievērojami samazināt kopējās braucienu izmaksas. Tie, kuri akumulatoru var uzlādēt pa nakti mājās vai pa dienu darbā, ietaupīs, bet ikdienā paļauties tikai uz publiskajām ātrajām stacijām nav finansiāli īsti racionāli,» min eksperts.
Otra priekšrocība. «Bonuss ir akustiskais komforts salonā. Elektroauto, īpaši pilsētā, ir ievērojami klusāki par iekšdedzes mašīnām. Tikai riepas tad jāizvēlas no kvalitatīvākā plaukta, jo elektromobiļa gadījumā skaļākie ir tieši rites trokšņi.»
Trešā priekšrocība. «Protams – ekspluatācijas izmaksas. Izvēloties braucamo, jāņem vērā ne tikai degvielas patēriņš, bet arī uzturēšanas izdevumi. Elektromašīnām ir mazāk kustīgu mehānisko detaļu un nav ātrumkārbas. Tas nozīmē, ka nav nepieciešami arī īpaši tehniskie šķidrumi, piemēram, eļļas un smērvielas, kas regulāri jāmaina. Elektrotransporta apkope ir lētāka, un uz servisu jādodas retāk. Tas, starp citu, ir viens no galvenajiem stimuliem, kas mudina cilvēkus iegādāties šīs mašīnas,» skaidro Raimonds.
Lai gan akustisko komfortu un zemākas ekspluatācijas izmaksas elektroauto gadījumā var uzskatīt par nemainīgiem lielumiem, enerģijas patēriņš dažādiem modeļiem būtiski atšķiras.
Piemēram, sarindojot modeļus pēc elektrības patēriņa uz simt kilometriem saskaņā ar ev-database.org tīmekļa vietnes datiem vidēja izmēra krosovers Volvo XC40 Recharge, greznais Audi Q8 e-tron Sportback 55 quattro un unikālā dizaina Volkswagen ID. Buzz uzrāda zemu efektivitāti. Portāla dati liecina, ka šo modeļu vidējais patēriņš reālos apstākļos tuvojas vai pat pārsniedz 20 kWh uz 100 km. Turpretī Tesla Model 3 un Hyundai Ioniq 6 ir vieni no visefektīvākajiem – to patēriņš ir mazāks par 15 kWh. Šī atšķirība, kas garās distancēs sasniedz pat 25 procentus, ļauj būtiski ietaupīt naudu.
Trūkumi ir jāapzinās
Ir arī vairāki aspekti, kas varētu atturēt cilvēkus no elektroauto iegādes, un īpaši tie ir saistīti ar tālākiem braucieniem.
«Katrs uzlādes punkts pieder konkrētam operatoram, tāpēc, dodoties uz citu valsti, jums nāksies laikus izpētīt, kur uzlādēt akumulatoru un kura operatora lietotnes vajag lejupielādēt. Turklāt daži no šiem uzņēmumiem jums kā jaunam klientam pirms uzlādes var pieprasīt drošības depozītu, kuru atpakaļ kontā var ieskaitīt arī tikai pēc laba laika. Elektromobiļa uzlāde joprojām nav tik vienkārša kā degvielas uzpildīšana,» secina Raimonds.
Tāpat arī salīdzinājumā ar iekšdedzes transportu uz lielceļa elektromašīnai nav nekādu priekšrocību. Divkāršojot braukšanas ātrumu, gaisa pretestība palielinās četrkārtīgi, tāpēc, pat ja ceļu satiksmes noteikumi ļauj nesties ar 130 km/h, elektroauto vadītāji ne vienmēr uz tik arī brauc. Šāds temps ātri iztukšos akumulatoru. Ne velti pat samērā jaudīgiem elektromobiļiem ražotāji maksimālo ātrumu ierobežo pie 160 km/h atzīmes.
«Visbeidzot – elektromašīnai ir nepieciešama uzlādes stacija, tāpēc šāds braucamais nebūs piemērots cilvēkiem, kam nav iespējas uzlādēt akumulatoru mājās vai darbā,» piebilst Raimonds.
Svarīgi apzināties, ka samērā augstās cenas dēļ elektroauto joprojām uzskatāms par sava veida luksusa preci. Kā norāda eksperti, šīs mašīnas ir dārgas arī lietotas. Pat ar solīdu budžetu, piemēram, 25 tūkstošiem eiro, var būt grūti atrast variantu, kas atbilstu visām vadītāja vajadzībām. Tiesa, ražotāji čakli paplašina elektrisko modeļu klāstu, un tas nozīmē, ka otrreizējais tirgus ik gadu papildinās arvien vairāk.
Raimonds Zandovskis gan atgādina, ka cenas ziņā elektromobiļus ar iekšdedzes modeļiem nevajadzētu salīdzināt tiešā veidā, jo daļu cenas kompensē valsts subsīdijas. Tāpat var ietaupīt uz ekspluatācijas un tehniskās apkopes rēķina, kas tiek veikta retāk nekā tradicionālajiem transportlīdzekļiem.
Ievērojams progress
Runājot par elektroauto pievilcību, eksperts vērš uzmanību uz acīmredzamo tehnoloģisko progresu. «Tie ar katru gadu kļūst labāki. Pirmie sērijveida bezizmešu modeļi mūsdienās jau šķiet novecojuši – tie ir braucami tikai pa pilsētu,» saka Raimonds Zandovskis.
Skaitļi runā paši par sevi. Saskaņā ar ev-database.org aprēķiniem 2013. gadā klajā laistais Nissan Leaf ar vienu uzlādi spēja nobraukt 135 km, bet 2017. gada Kia Soul – 170 km. Tagadējo elektroauto sniedzamība ir ievērojami lielāka.
Hyundai Ioniq 6, kas ir viens no efektīvākajiem tirgū, uzrāda būtiski labākus rezultātus. Pēc portāla datiem, tā reālais nobraukums ar vienu uzlādi sasniedz 495 km, bet saskaņā ar WLTP – 614 km.
Ioniq 6 trumpis ir spēja garos braucienos strauji papildināt enerģijas rezerves ātrajās stacijās. Akumulatora uzlādes līmenis no 10 līdz 80 procentiem kāpjas vien 18 minūtēs, kas ļauj braukt tālāk bez sevišķas kavēšanās.
Šādiem skaitļiem vajadzētu kliedēt bažas par iespēju ar vienu uzlādi aizbraukt no Rīgas līdz attālākai Latvijas vietai. Arī braucieni pa Eiropu kļūst arvien vieglāki, jo īpaši ātro uzlādes staciju tīkls strauji attīstās un pat budžeta zīmolu elektroauto spēj uzņemt ievērojami lielāku uzlādes jaudu nekā agrāk. Tas uzpildīšanās laiku garākā pārbraucienā ievērojami samazina, neliekot uzkavēties ilgāk par ierasto kāju izlocīšanu.
«Elektromobiļi patiesi pārsteidz ar savām braukšanas īpašībām un komfortu. Ja varat atļauties bezizmešu auto un jums ir vieta, kur to novietot un uzlādēt, – dariet!» rezumē Raimonds.
Populārākie raksti