• Efektīvs elektroauto: kā gudri izmantot siltumu?

    Auto
    Auto Latvija
    Auto Latvija
    20. decembris, 2023
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: LETA / Paula Čurkste
    Apsildāmi roku balsti, paklājiņi, durvis un citi salona elementi var šķist diezgan utopisks sapnis, taču šķietami neiespējamais strauji kļūst par realitāti. Daži zīmoli, piemēram, Ford, meklē efektīvus veidus, kā elektromobiļos gudri izmantot siltumu.

    Nesen ražotājs reālos apstākļos veicis testus ar jauno E-Transit, kurā uzstādīti unikāli apsildes risinājumi, un tā rezultāti varētu būtiski ietekmēt to, kā nākotnē tiks apsildīti elektroauto. Kādi ir šī testa secinājumi, un ko par to domā paši inovāciju autori?

    Kā saglabāt siltumu visefektīvākajā veidā? Tā kā mūsu mājokļu apkures izmaksas pieaug, šis jautājums ir kļuvis aktuāls daudziem. Atbildi uz to centās rast arī Ford inženieri, kas projekta laikā meklēja veidus, kā uzlabot elektroauto veiktspēju. Projekts tika izstrādāts, lai saprastu, kā ražot labākus jaunos elektromobiļus un arī kā uzlabot jau esošos ar atbilstošiem programmatūras atjauninājumiem. Siltuma testa secinājumi tiks izmantoti turpmāko Ford modeļu izstrādē.

    Vājie punkti

    Vispārzināms veids, kā sasildīt gaisu elektroauto salonā, ir izmantot kondicionieri, tomēr pastāv arī alternatīvi risinājumi. Apsildei var pielāgot arī virsmas, ar kurām pasažieri nonāk tiešā saskarē, un paneļus, kas izstaro siltumu uz vadītāju un pasažieriem.

    Abos gadījumos tiek izmantots akumulators, taču Ford inženieri atklāja, ka, izmantojot virsmas, enerģijas apsildei vajadzētu par 13% mazāk salīdzinājumā ar parastu gaisa kondicionieri. Tas varētu uzlabot elektroauto darbību par pieciem procentiem, kas gada nogrieznī būtu pat vairāki simti papildu kilometru.

    «Visi zinām, ka vēsākā laikā, atverot durvis vai logus, temperatūra automobiļa salonā pazeminās. Īpaši tas attiecas uz piegādes furgoniem, jo vadītājam bieži nākas atvērt kravas nodalījumu. Izrādās, ka siltums, ko rada gaisa kondicionieris, zūd ātrāk, bet virsmas temperatūru saglabā. Savukārt mazāks enerģijas patēriņš ne tikai pagarina nobraukumu ar vienu uzlādi, bet arī ietaupa līdzekļus un sekmē ilgtspējīgu pārvietošanos,» saka Markuss Espigs, Ford Eiropas Pētniecības un inovāciju centra sistēminženieris.

    Kā notika tests

    Inženieri aprīkoja pilnībā elektrisko Ford E-Transit ar apsildāmiem roku balstiem, grīdas paklājiņiem, durvju paneļiem, saules aizsegiem un paneļa daļu zem stūresrata. Testa laikā tika veiktas paku un speciālo preču piegādes. Tāpat E-Transit kļuva par palīgu darbos kādam amatniekam, kurš dienā Ķelnē un tās apkārtnē mēroja 350 km. Testēšana notika gan ziemā, gan vasarā, gan uz sausa, gan slapja ceļa seguma, gan stiprā lietū, gan vējā – lai atspoguļotu Ford unikālo spēju apmierināt ļoti dažādas mikroautobusu īpašnieku vajadzības.

    Tests parādīja, kā laikapstākļu, satiksmes un ceļa apstākļu izmaiņas ietekmē elektroauto sniedzamību, bet tas savukārt ļauj precīzāk prognozēt patieso sniedzamību attiecīgos apstākļos. Apkopotos datus komerctransporta nozarē varētu izmantot kā «autoparka nobraukuma prognozētāju», lai novērtētu enerģijas patēriņu konkrētos maršrutos.

    Ford inženieri testēja arī citas tehnoloģijas, kas nākotnē varētu ievērojami ieekonomēt gan enerģiju, gan laiku:

    1. siltumsūknis, kas pārvada elektriskās piedziņas radīto lieko siltumu un izmanto to salona un/vai akumulatora sildīšanai;
    2. akumulatora dzesēšanas sistēma, kas nodrošina efektīvu akumulatora bloka dzesēšanu un priekšapsildi;
    3. automātiski izveidots ekomaršruts, kurā tiek aprēķināts optimāls ceļš ar visām uzlādes stacijām, lai auto izmantotu maksimāli efektīvi;
    4. viedā uzlādes sistēma, kas pirms ātrās uzlādes laikus atdzesē vai sasilda akumulatoru;
    5. elektriskās piedziņas kondicionēšana, kas sistēmas komponentus uztur optimālā temperatūrā.

    Ford ir veicis virkni testu, lai samazinātu enerģijas patēriņu elektriskajos transportlīdzekļos. Viens no tiem – eksperimenti ar interjera apgaismojumu, lai cilvēkiem salons šķistu vēsāks vai siltāks. Dažādas krāsas spēj mainīt mūsu uztveri, piemēram, sarkanā rada iespaidu, ka ir siltāks, bet zilā – ka ir aukstāks nekā patiesībā. Tāpat turpmāk Ford elektromodeļos tiks izmantota progresīva enerģijas taupīšanas tehnoloģija, kā arī tvaika iesmidzināšanas siltumsūknis, kas ierīkots arī jaunajā Ford E-Transit Custom.

    Ford ne tikai attīsta nākotnes tehnoloģijas, kas palielina elektroauto sniedzamību, bet jau šobrīd piedāvā virkni noderīgu funkciju, lai uzlabotu pašreizējo elektromašīnu efektivitāti.

    Piemēram, tādos modeļos kā Mustang Mach-E un E-Transit pirms izbraukšanas var attālināti uzsildīt vai atdzesēt salonu un akumulatoru.

    Novērtējot laikapstākļus, automašīna pati aprēķina, cik daudz enerģijas nepieciešams optimālai temperatūrai. Ford lēš, ka gadījumā, ja ārā ir 0°C un tiek veikta priekšapsilde, līdz pusei piekrauts E-Transit saglabā 75% potenciālās sniedzamības. Ja tā netiek izmantota, nobraucamā distance ar atlikušo uzlādi krītas par 9%.

    Ford elektromobiļiem izveidoti arī vairāki braukšanas režīmi, lai samazinātu enerģijas patēriņu un palielinātu nobraukumu, kā arī enerģijas rekuperācija bremzēšanas laikā.

    Līdz 2026. gadam Ford Eiropā plāno pārdot 600 000 elektroauto gadā, bet tā globālais mērķis ir realizēt vairāk nekā divus miljonus elektromobiļu gadā visā pasaulē.

     

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē