Tikai ar gaisa spilveniem vairs nepietiek
Eiropā pārdotajiem auto galvenais drošības rādītājs ir neatkarīgās organizācijas Euro NCAP vērtējums, un tās 2022. gada testu rezultāti radīja ažiotāžu. Ir tā, ka pērn tika mainītas pārbaudes metodikas, pieņemti vēl stingrāki drošības standarti un rezultātā tādi modeļi kā Volkswagen Touran, Honda HR-V, Toyota Aygo X un pat BMW i4 maksimālo vērtējumu nesaņēma. Tie visi dabūja vien 4 zvaigznes no piecām. Pēc iepriekšējiem standartiem tie tiktu atzīti par pilnīgi drošiem, taču tagad – auto apskatnieki pārsteigti, un ražotāji vīlušies.
Tomēr stingrākas prasības un citāda vērtēšanas metodika nenozīmē, ka Euro NCAP testos jaunākajiem auto vispār netiek piešķirtas kārotās piecas zvaigznes. To pērn pierādīja tādi modeļi kā Kia Sportage, Alfa Romeo Tonale un Cupra Born. Tāpat augstāko vērtējumu saņēma, piemēram, Mercedes-Benz T klases minivens. Itāļu Alfa Romeo Tonale nav uzstādīti centrālie drošības spilveni, taču ir uzlabota vadītāja modrības uzraudzība un uzstādītas efektīvas avārijas bremzēšanas sistēmas. Tādējādi šis modelis pievienojās Kia, Hyundai, Volvo un Audi krosoveru piecu zvaigžņu grupai.
Kia Sportage gadījumā lielisko rezultātu noteica ne tikai efektīva vadītāja un pasažieru aizsardzība satiksmes negadījumā, bet arī bagātīgais sistēmu komplekts, kas novērš potenciālās briesmas. Pilsētas apvidus automobiļa standartaprīkojumā iekļautas visas svarīgākās aktīvās drošības sistēmas, tostarp avārijas bremzēšana ar gājēju un velosipēdistu atpazīšanu, joslas saglabāšana un adaptīvā kruīzkontrole. Pateicoties tik daudzām un efektīvām palīgsistēmām, piecas zvaigznes gaida arī citu Kia modeli – krosoveru Niro.
Palīgsistēmas – nu jau bez tām nekur
Cilvēkiem, kuri izvēlas jaunu auto, portāla Delfi Auto redaktors Raimonds Zandovskis iesaka sākt ar drošības sistēmām un tikai tad skatīties uz lielākiem ekrāniem un citu aprīkojumu. Ņemot vērā Eiropas Komisijas jaunās prasības, arvien vairāk palīgsistēmu jaunajos modeļos tiek iekļauts bāzes komplektācijā, taču dažas lieliskas tehnoloģijas bieži tiek atliktas malā.
«Tiem, kuri meklē sev pilsētas apvidnieku, ieteiktu atcerēties, ka pilsētā negadījumi visbiežāk notiek stāvvietās. Tāpēc ļoti noderīgs ir skaņas signāls, ja, jums braucot atpakaļgaitā, no sāniem tuvojas gājējs vai cits auto. Viens no pirmajiem, kas šādu funkciju ierīkoja arī vidējās klases mašīnās, bija Nissan – tas šo sistēmu ieviesa Qashqai. Taču šodien tādu asistentu piedāvā teju visi ražotāji,» stāsta Raimonds.
Viņš atzīst, ka arī atpakaļskata kamera parkojoties ir teicams izpalīgs, taču iesaka auto aprīkot arī ar 360 grādu kamerām, lai, iebraucot stāvvietā, būtu redzams, cik tālu ir līdz apmalei. Šādas kameras ir ļoti noderīgas arī gadījumos, ja cilvēks novieto mašīnu pie lielveikala, bet atgriezies redz, ka nomainījušies ne tikai blakus auto, bet arī atstatums līdz tiem. Šādā gadījumā 360 grādu kamera būtiski atvieglo izbraukšanu no stāvvietas.
Arī avārijas bremzēšanas sistēmas palīdz izvairīties no dažādiem negadījumiem. Piemēram, kad auto priekšā negaidīti uznirst kāds objekts un var notikt sadursme. Tiesa, Raimondam šai ziņā ir arī kāds īpatnējs stāsts. Reiz viņš ar Audi A6 Torņakalnā braucis pa tramvaja sliedēm pāri bruģētajam tiltam, bet mašīna piepeši asi sabremzējusi. Acīmredzot sensori bija reaģējuši uz stāvo tilta uzbrauktuvi, uzskatot to par strauji tuvojošos šķērsli.
«Šāda avārijas bremzēšanas sistēma ļoti palīdz sastrēgumos, kad kāds paviršāks stūrētājs skatās mobilajā telefonā un nepamana, ja priekšā braucošais strauji nobremzē. Man arī ir bijušas līdzīgas situācijas. Skatos – priekšā mašīna vienmērīgi palēnina gaitu un tad pēkšņi strauji nobremzē. Tādā ziņā avārijas bremzēšana ļoti atvieglo dzīvi un saudzē nervus,» uzsver Delfi Auto apskatnieks.
Visām sistēmām jādarbojas pareizi
Raimonds Zandovskis iesaka investēt sistēmā, kas atpazīst gājējus un velosipēdistus un ļauj izvairīties no sadursmes, iebraucot šaurā un slikti apgaismotā pagalmā. Nereti šāda sistēma atpazīst pat mazākos satiksmes dalībniekus, tāpēc visi mierīgi var turpināt savas gaitas. Šis asistents arvien biežāk tiek iekļauts standartaprīkojumā, un, izvēloties, teiksim, Kia Sportage vai Audi Q4 e-tron, papildus par to nebūs jāmaksā jau tagad.
«Arī adaptīvās pagriezienu gaismas ir ļoti vērtīgs izgudrojums. Agrāk, iebraucot iekšpagalmā, mēs izlīdzējāmies ar miglas lukturiem. Protams, adaptīvās gaismas noder, arī braucot pa šoseju, īpaši – tuvojoties garam un slaidam līkumam,» uzsver Raimonds Zandovskis.
Viņš piemin gadījumu, kad, braucot ar kādu premium klases auto, pārliecinājies, cik efektīvas ir drošības sistēmas, kas darbojas ar infrasarkanajiem sensoriem. Tumsā tās adaptīvajām gaismām liek pavērst gaismas staru gājēja virzienā un centrālajā displejā parāda gājēja vai velosipēdista siluetu. Šofera uzmanību šajā brīdī piesaista arī akustisks signāls.
Euro NCAP testos īpaša vērība tiek veltīta avārijas bremzēšanas sistēmām, kas brīdina par apdraudējumu. Taču nepietiek vien ar to uzstādīšanu – svarīgi ir arī, lai tehnoloģija darbotos precīzi dažādos apstākļos. Ne velti augstāko drošības vērtējumu vieglāk ir iegūt uzņēmumiem, kas aktīvi darbojas autonomo tehnoloģiju izstrādē. Tāpēc tagad līdzās drošības reitinga līderiem, piemēram, Volvo un Audi, arvien biežāk redzami tādi zīmoli kā Hyundai, Kia un Ford.
Drošības eksperti novērtē ne tikai to, vai ražotāji ievieš obligātās sistēmas, aizvien atzinīgāk tiek uztverts arī tas, kā kompānijas pēc savas iniciatīvas pievieno papildu funkcijas. Piemēram, ja no sadursmes nav iespējams izvairīties, Kia Sportage pilsētas apvidus automašīnā uzstādītā uzlabotā eCall tehnoloģija ziņos avārijas dienestiem par satiksmes negadījumu. Dienvidkorejas kompānija šajā modelī ievieš arī jaunu avārijas bremzēšanu, kas pēc trieciena samazina ātrumu un palīdz izvairīties no sekundārām sadursmēm, kas šādās situācijās notiek ļoti bieži.
Arī Euro NCAP vērtē aktīvās sistēmas un tādējādi pilnveido autoražotāju politiku. Nesen tika paziņots, ka bez noteiktām drošības sistēmām uz augstākajiem rādītājiem var necerēt, un jau tagad redzams, cik cītīgi visi zīmoli ir metušies uzlabot šīs tehnoloģijas. Būtībā citas izejas nemaz nav – lai iegūtu piecas zvaigznes, drošība ir galvenais faktors.