Komisijas vairākums sēdes noslēgumā noraidīja opozīcijā esošās Zaļo un zemnieku savienības (ZZS) pieprasījumu Ministru prezidentam Krišjānim Kariņam (JV) skaidrot sabiedrības ieguvumu no 10 miljonu eiro paredzēšanas bezizmešu transporta iegādes atbalstam.
VARAM piedāvājums paredz, ka viena jauna elektromobiļa iegādei iedzīvotājam tiks nodrošināts 4500 eiro atbalsts, savukārt ZZS pārmet, ka tas būšot vien atbalsts sabiedrības turīgajai daļai, jo mazāk turīgie šādus spēkratus nespēj iegādāties pat ar visu valsts atbalstu.
Plešs uzsvēra, ka Latvija ir viena no pēdējām ES valstīm, kurā līdz šim nebija šāds atbalsta mehānisms mazemisiju transporta izmantošanas veicināšanai. Ministrs skaidroja, ka atbalsta mehānismu bija nepieciešams radīt, jo pieprasījums pēc tāda ir diez gan liels, tāpat izdevīgi, ka pēdējo piecu gadu laikā elektroauto cenas ir pazeminājušās.
Citi lasa
Politiķis skaidroja, ka 10 miljonu eiro finansējums nāks no VARAM emisiju kvotu izsolīšanas līdzekļiem. Plešs norādīja, ka šīs sistēmas ieviešanai notikušas konsultācijas ar Latvijas, Igaunijas un Lietuvas un citu valstu ekspertiem.
Ministrs vērsa uzmanību, ka programma paredz arī 2250 eiro atbalstu par lietota elektroauto iegādi
un tādu pašu summu par hibrīdauto, lai tā attiektos uz plašāku iedzīvotāju loku. Šo summu tehniski paredzēts izmaksāt auto pārdevējam jeb dīlerim, jo pircējam automātiski šīs summas atlaide tiks piemērota, veicot pirkumu, tajā skaitā līzinga maksājumus.
Paredzēts, ka ar programmu tiks atbalstīta 3800 mazemisijas auto iegāde, norādīja Plešs.
Deputāts Viktora Valainis (ZZS) uzskata, ka ar 3800 auto var nesanākt pat 1% ietekme uz visām izmantotajām automašīnām, kas liecinot, ka atbalsta programma ir domāta ļoti šaurai nišai. Politiķis uzskasta, ka ģimenei ar trīs bērniem diez vai būs iespējams iegādāties lētu elektroauto, tāpēc šādai ģimenei šī atbalsta programma varētu nebūt noderīga.
Valainis uzsvēra, ka šos līdzekļus varētu efektīvāk izlietot, jo ar šo programmu «nekas netiks sasniegts».
Plešs norādīja, ka paredzēts izmantot arī citas atbalsta programmas, tajā enerģētikas sektorā, lai sasniegtu mērķi par CO2 izmešu samazinājumu.
Atbildot uz deputāta Ulda Auguļa (ZZS) jautājumu, Plešs pauda, ka pārskatāmā nākotnē plāno braukt ar elektroauto, taču tuvākajā laikā nav plānojis tāda iegādi.
Deputāts Sandis Riekstiņš (JKP) vaicāja, kāpēc netiek piedāvāta 10 000 eiro atlaide, jo pašlaik piedāvātā atlaide «nestāvēs klāt» dīzeļauto piedāvātajām atlaidēm.
Kā ziņots, pieprasījumu Kariņam iesniedza ZZS deputāti Valainis, Armands Krauze, Edgars Tavars, Augulis, Māris Kučinskis, Jānis Dūklavs, Jānis Vucāns, Janīna Jalinska, Raimonds Bergmanis un Gundars Daudze.
Deputāti arī prasa, kādi ir VARAM argumenti «sniegt atbalstu tieši turīgākajai sabiedrības daļai», kuri jau lietojot relatīvi jaunas un videi draudzīgākas automašīnas. ZZS deputāti vēlas noskaidrot, kā ir plānots atbalstīt pārējos transportlīdzekļu īpašniekus un lietotājus, lai tie spētu nomainīt novecojušos transportlīdzekļus.
Parlamentārieši prasa skaidrot VARAM motivāciju atbalstīt mazemisiju un bezemisiju transportlīdzekļu iegādi, kuru izmaksas, pēc ZZS aplēsēm, ir 45 000 līdz 50 000 eiro vērtībā, «ja tās nevar atļauties iegādāties lielākā Latvijas sabiedrības daļa».