To paredz Eiropas lietu komisijā atbalstītā Latvijas nacionālā pozīcija priekšlikumā Eiropas Savienības (ES) regulai.
Komisijas atbalstītais priekšlikums iezīmē skaidru laika grafiku iekšdedzes dzinēju ražošanas un pārdošanas pārtraukšanai, norāda Saeimā. Deputāti uzsver, ka tas ir būtisks ieguldījums klimata mērķu sasniegšanā, jo ļaus mazināt automobiļu oglekļa dioksīda emisijas, kā arī veicināt inovācijas bezemisiju tehnoloģijās.
«Mums ir aktīvi jāstrādā, lai panāktu lielāku enerģētisko neatkarību, maksimāli izmantojot pieejamos atjaunojamos energoresursus, kā arī jāveicina sabiedrības izpratne par bezemisiju transportlīdzekļu priekšrocībām,» pēc sēdes sacīja Saeimas Eiropas lietu komisijas priekšsēdētāja Vita Anda Tērauda (AP) piebilstot, ka tas ir kopīgi ejams ceļš visai ES.
«Ir jāapzinās, ka tuvākajā nākotnē elektroautomobiļi veidos būtisku kopējā autoparka daļu – jau šobrīd vairāki auto ražotāji ir paziņojuši, ka no 2025.gada pārtrauks ražot vieglos automobiļus ar iekšdedzes dzinēju. Ir jārīkojas, lai savlaicīgi nodrošinātu atbilstošu infrastruktūru elektroauto apkalpošanai,» uzsvēra komisijas priekšsēdētāja.
Pašlaik Satiksmes ministrija (SM) sadarbībā ar Ceļu satiksmes drošības direkciju ir izvietojusi vairāk nekā 100 elektroauto uzlādes stacijas Latvijas teritorijā. Tiek skatītas iespējas nodrošināt lieljaudas staciju pieejamību, informēja SM pārstāvji.
Kā deputātus informēja autotransporta nozares pārstāvji, Latvijā 86% oglekļa dioksīda izmešu rada vieglais pasažieru un vieglais komerciālais transports, kamēr pilsētas sabiedriskais transports – 1,8% no visām oglekļa dioksīda emisijām.
Pērn Eiropadome lēma, ka emisijas līdz 2030.gadam jāsamazina vismaz par 55% attiecībā pret 1990.gadu, norāda Saeimā.