Autoinženieris Uldis Rolis norāda, ka jaunāka gada gājuma automašīnām būtu jābūt aprīkotām ar kvēpu filtru. Ja redzama pastiprināta dūmošana, tas nozīmē, ka kvēpu filtrs nav uzstādīts vai ir jau noņemts.
Jānis Liepiņš (CSDD) Transportlīdzekļu kontroles un sertifikācijas inspekcijas priekšnieks) norāda, ka automašīnu dūmošana nav pieļaujama, taču viņš uzsver, ka šo apstākli tehniskās apskates stacijās kontrolē. "Labā ziņa ir tā, ka tehniskajā apskatē mēs varam kontrolēt, vai cieto daļiņu filtrs ir uzstādīts vai izgriezts ārā.
Ja tas ir izgriezts ārā, mēs tehniskajā apskatē to vērtējam kā defektu un tehniskās apskates uzlīmi nevar saņemt.
Vērtējam automašīnas arī pēc atgāzēm. Ja ir stipra dūmošana, ko var noteikt ar mēraparātu, tad arī šajā gadījumā tehniskajā apskatē ir negatīvs vērtējums. Trešais punkts attiecas uz jaunākiem automobiļiem – tiek pārbaudīta OBD jeb pašdiagnostikas sistēma.
Ja šī sistēma parāda, ka automašīnai ir problēmas ar atgāzēm, tad tehniskajā apskatē nevar saņemt pozitīvu vērtējumu. Tātad kopumā šīs problēmas tehniskajā apskatē fiksē," skaidro Liepiņš.
Kvēpu filtru izgriešana ir problēma ne tikai Latvijā, bet arī Eiropā. Uldis Rolis atklāj, ka ne jau no labas dzīves tiek pieņemts lēmums atteikties no šī filtra. TV raidījums Zebra devās noskaidrot, cik šāds filtrs maksā.
Atklājās, ka, piemēram, Volkswagen Golf 6 dīzeļdzinējam neoriģinālais filtrs maksā 550 eiro, bet oriģinālais sīko daļiņu filtrs 2200 eiro.
Interesanti, ka sludinājuma portālā lietotu Golf 6 var nopirkt par līdzīgu cenu – sākot no 3500 eiro.
2012. gada Mercedes-Benz GLK 2,5 litru dīzelim pieejams tikai oriģinālais filtrs, kas maksā 2300 eiro.
Klasiskā latviešu auto pircēja izvēle ir desmitgadīgs Audi ar 3,0 litru TDI dīzeļdzinēju. Šeit nāksies šķirties no 500 eiro neoriģinālā filtra gadījumā. Oriģinālais ražojums maksās 2500 eiro.
Visu sižetu iespējams noskatīties zemāk: