Autobraucēji ar pieredzi apgalvo, ka tas ir reāli, tomēr – vēl ne ar visiem elektromobiļiem. No otras puses – par laimi, tādu spēkratu, kas neprasa paradumu maiņu, kļūst aizvien vairāk. Bet ir vēl kas – šis ir labs laiks potenciālajiem videi saudzīgo auto pircējiem nopietni izvērtēt, cik bieži viņiem vajadzēs braukt bez apstājas trīs, četras vai vairāk stundas pa šoseju un cik daudz laika tagad viņi pavada degvielas uzpildes stacijās un ēstuvēs.
Savi ieradumi praktiski vairs nav jāpielāgo
Elektroauto portāls «Evcentral» veica eksperimentu – fiksēja, cik ilgā laikā reālos apstākļos var piepildīt akumulatoru ar konkrētu enerģijas daudzumu. Turklāt pētnieki dokumentēja arī uzlādes jaudu. Gandrīz visos gadījumos viņi konstatēja, ka sasniegt ražotāju norādīto maksimālo vērtību līdzstrāvas stacijā nav iespējams. Un tomēr – daži rezultāti bija diezgan iespaidīgi.
Piemēram, vidējās klases Hyundai Ioniq 5 testa laikā bez piepūles sasniedza 225 kW momentāno uzlādes jaudu, un viss uzlādes process norisinājās ar iespaidīgu 186 kW vidējo jaudu. Tādā veidā uzpilde no 30 līdz 80 procentiem ilga vien 12 minūtes un 38 sekundes, un ar tādu rezultātu Hyundai kļuva par šī eksperimenta uzvarētāju.
Žurnāla Klubs auto apskatnieks un konkursa Gada auto žūrijas tiesnesis Toms Timoško norāda, ka ilgā ceļojumā ļoti svarīga ir uzlādes jauda ātrajās stacijās. Tas būtiski ietekmē ceļā pavadīto laiku – no tā ir atkarīgs, vai varēs stāties ik pēc dažiem simtiem kilometru tikai uz 20 minūtēm, kuru laikā izdarīt vēl citas svarīgas lietas, piemēram, paēst, vai arī nāksies labu laiku garlaikoties, kamēr rezerves beidzot būs atjaunotas.
Par laimi, gan elektromašīnu iespējas, gan attiecīgā infrastruktūra arvien uzlabojas. «Elektroauto iespējas pieaug, uzlādes jauda palielinās, bet infrastruktūra paplašinās, tāpēc nu jau cilvēkiem, pārejot no iekšdedzes transporta, savos ieradumos ir jāveic salīdzinoši nelielas korekcijas. Agrākās atšķirības strauji samazinās,» uzskata Toms.
Turklāt – jo vairāk cilvēku brauc vienā auto, jo vairāk dažādu vajadzību rodas, kad mašīna ir apstājusies, tāpēc nereti pauze ievelkas ilgāk, nekā vajag uzlādei.
«Tik nelielā valstī kā Latvija papildu uzlāde, lai tiktu arī līdz tālākajām pilsētām, parasti nav nepieciešama. Bet, ja vēlas, to var apvienot ar atpūtas pauzi, – dažas minūtes pie termināļa, un brauciena sākumpunktā varat atgriezties bez papildu uzlādes. Jo jaudīgāks iekšējais vai ārējais lādētājs, jo labāk. Labs piemērs šajā ziņā ir modernās Dienvidkorejas mašīnas,» saka Toms Timoško.
Aptuveni 200 km 10 minūtēs
Ceļojumus var būt pagrūti plānot, rēķinot patēriņa kilovatstundas. Laba alternatīva šai ziņā būtu saprast, cik kilometru iespējams veikt ar noteiktu uzlādes laiku.
Vācijas Auto klubs (ADAC) veica pētījumu, lai noskaidrotu, cik kilometru reālos apstākļos jauktajā ciklā (pilsētā, pa vietējās nozīmes ceļiem un maģistrāli) spēj nobraukt elektromašīnas, kam vienādos apstākļos veikta 10 minūšu ātrā uzlāde. No 50 testētajiem auto visefektīvākais izrādījās Porsche Taycan (plus 200 km), Hyundai Ioniq 5 (180 km) un Audi e-tron GT (179 km). Visi šie modeļi izceļas ar 800 voltu elektrisko sistēmu, kas nodrošina ātrāku uzlādi. Elektriskajos auto šāda sprieguma sistēma gan ir diezgan reta.
Šovasar testus veica arī populārā amerikāņu vietne «Kelley Blue Book». Tās veidotāji sastādīja topu, vērtējot uzlādes ātruma stabilitāti. Saraksta pirmajā vietā ierindojās luksusa modelis Lucid Air. Tam ar vienas minūtes uzlādi pietika 32,19 kilometriem. Otrais izrādījās Hyundai Ioniq 6 (25,91 km), bet trešo vietu ieguva Porsche Taycan (24,94 km).
«Uzlādes ātrums ir atkarīgs no daudziem faktoriem: lādētāja veida, akumulatora spējām, vides ietekmes utt. Turklāt tirgū pastāvīgi tiek ieviesti jauni akumulatoru veidi, kas ļauj ražotājiem piedāvāt jaunas iespējas, pat nemainot pašus transportlīdzekļus. Tāpēc pašlaik dokumentētie skaitļi var mainīties jau tuvākajā nākotnē,» norāda pētījuma autori.
Uzlādē vairāk, nekā faktiski nepieciešams
20 minūtes uzlādei ir diezgan īss laika sprīdis, taču nereti realitātē cilvēkiem nevajag pat tik daudz. «Autobraucēji mēdz lādēties, tā teikt, katram gadījumam, lai, nonākot galapunktā, nenāktos tērēt laiku, meklējot pieslēgpunktu. Taču, zinot, cik aktīvi kompānijas strādā pie uzlādes tīkla attīstīšanas, šī problēma jau ir vai drīzākajā nākotnē tiks novērsta,» saka Toms Timoško.
Tikai retais vienā rāvienā veic simtiem kilometru bez atpūtas un citām pauzēm, un tas ir viens no iemesliem, kāpēc ražotāji nemaz nav motivēti radīt spēkratus, kas bez apstāšanās spēj nobraukt tūkstoš kilometrus.
«Latvijā ar pilnu akumulatoru mūsdienīgā elektroauto ir iespējams sasniegt jebkuru punktu, un, uzlabojoties infrastruktūrai, galvenais jautājums būs par uzlādes tempu – jo jaudīgāki lādētāji un jo lielākas mašīnas spējas pieņemt šo jaudu, jo īsāks laiks jāpavada stacijā un tātad arī ceļā,» rezumē Toms.
Populārākie raksti