Vidējā klase manāmi progresē
Pētījumu kompānijas J.D. Power gada pārskatā par transportlīdzekļu uzticamību ASV teikts, ka šogad uz 100 mašīnām bijušas vidēji 186 problēmas, kas ir par 6 punktiem labāk nekā 2022. gadā. Pētījumā tika analizēti šobrīd ekspluatācijā esoši trīsgadīgi modeļi un kopumā aptaujāti vairāk nekā 30 000 cilvēku. Viņi novērtēja gan savus auto, gan arī ražotāju un to pārstāvju atsaucību saistībā ar bojāto detaļu nomaiņu.
No premium segmenta uzņēmumiem vismazāk nedienu šogad bija piedzīvojuši Lexus īpašnieki (133 problēmu uz 100 automašīnām), un par uzticamākajiem modeļiem tika nosaukti RX un NX. Savukārt par uzticamākajiem vidējās klases kompāniju vidū jau trešo gadu pēc kārtas atzīta Kia (152/100 P/A), modeļi – Optima un Sportage. Secināts arī, ka labāk nekā vidēji tirgū kalpo Genesis, Buick, Chevrolet, Mitsubishi, Toyota un Hyundai mašīnas.
Pētījums arī parādīja, ka uzticamības pieauguma tendence vidējās klases auto ražotāju vidū saglabājas – to vidējais rādītājs gada laikā uzlabojies par 8 punktiem un sasniedz 182 problēmas uz 100 mašīnām. Tajā pašā laikā premium līmeņa uzņēmumiem tik labi nav gājis, jo vidēji uz 100 mašīnām bijuši 205 bojājumi. Autori norāda, ka šī 23 punktu atšķirība starp vidējās un augstākās klases kompānijām ir lielākā visā laikā, kopš tiek veikts šāds ikgadējs pētījums, respektīvi – 34 gados.
Vienkāršs skaidrojums
Šādi skaitļi var pārsteigt, taču autori to skaidro vienkārši. Galvenais šāda rezultāta iemesls ir jaunākās tehnoloģijas. Premium zīmoli savos auto tās izmanto vairāk, tādējādi padarot mašīnas sarežģītākas un radot jaunu lauku neparedzamām problēmām.
«Parasti autobūvē jaunas koncepcijas un funkcijas vispirms parādās augstākās klases mašīnās, tāpēc viņu problēmu risks ir augstāks. Tie, kuri tehnoloģijas ievieš vēlāk un izmanto jau pārbaudītas lietas, šai ziņā ir ieguvēji,» stāsta Frenks Henlijs, kompānijas J.D. Power auto salīdzināšanas ģenerāldirektors.
Šogad visbiežāk pieminētas tādas problēmas kā startera akumulatora kļūmes, novecojušas navigācijas kartes, balss vadības, kā arī Android Auto un Apple CarPlay darbības traucējumi. Bet problēmistes-rekordistes ir informācijas un izklaides sistēmas – to 49,9/100 P/A ir vairāk nekā jebkurā citā jomā.
Turklāt moderno tehnoloģiju problēmu skaits tikai pieaug, un tas nozīmē, ka arvien aktuālāka kļūs ražotāju gatavība programmatūru attālināti atjaunināt diezgan bieži.
Tomēr pētījums atklāj arī pozitīvas tendences. Gandrīz divām trešdaļām vērtēto auto (63%) pēdējos 12 mēnešos retāk vajadzēja kaut ko mainīt, protams, izņemot detaļas, kas nolietojas dabiski.
Visdrošākais ir elektroauto
Interesanti, ka citā prestižā aptaujā tehnoloģiju pārpilnība netraucēja modernās autobūves pārstāvim izpelnīties uzticamākā modeļa titulu. Arī Consumer Reports aptaujā paši mašīnu īpašnieki informēja par konkrētām problēmām savos auto, tostarp par dažādiem trokšņiem, traucējumiem elektriskajās sistēmās, par šķidrumu noplūdi, krāsas kvalitāti, dzinēju un bremzēm. Tajā piedalījās vairāk nekā 300 000 mašīnu īpašnieku.
Nozīmīgajā Consumer Reports aptaujā par 2023. gada uzticamāko modeli tika atzīts Kia EV6. Lai gan šis Dienvidkorejas auto debitēja tikai 2021. gadā un daudzas inženieru vīzijas kļuva par realitāti tikai pēc tā prezentācijas sabiedrībai, tas nav traucējis EV6 pārspēt visus citus konkurentus.
Elektroauto EV6, kas būvēts uz speciālas elektroauto platformas, savā īsajā pastāvēšanas vēsturē jau var lepoties ar samērā daudziem panākumiem: gan ar dažādām publicitātes balvām, gan ar Eiropas un pasaules gada auto titulu. Amerikāņi kā galvenos EV6 konkurentus min Hyundai Ioniq 5, Tesla Model Y, Ford Mustang Mach-E, Volkswagen ID.4, Subaru Solterra, Toyota bZ4X un Nissan Ariya.
Auto eksperti uzsver – vajadzēja vismaz desmit gadus, lai rietumnieku apziņā Kia nostiprinātos kā uzticamu auto zīmols, un tikai šodien viņi sāk plūkt sava darba augļus.
Tendence ir patīkama
Ja runā par elektroauto, dati liecina, ka tie lūst retāk un ir uzticamāki nekā iekšdedzes mašīnas. Tiesa, pagaidām modernās paaudzes elektromobiļi vēl ir salīdzinoši jauns produkts, tāpēc pilnīgi objektīvu ainu varēs redzēt pēc gada vai diviem. Pagaidām to ir pārāk maz, lai izdarītu tālejošus secinājumus, taču jau tagad ir skaidrs, ka tehnisko apskati ar pirmo mēģinājumu elektroauto iziet daudz biežāk nekā iekšdedzes modeļi.
«Tehniskajā apskatē atklātie defekti būtībā gadās visiem auto neatkarīgi no piedziņas veida. Starp biežāk sastopamajām problēmām jāmin nenoregulēti lukturi, nepareiza balstiekārtas un stūres sistēmas darbība,» saka Lietuvas Tehniskās apskates uzņēmumu asociācijas Transeksta komunikācijas vadītājs Renalds Gabarts.
Elektroauto uzticamību nosaka fakts, ka tajos ir mazāk ierīču, kas var salūzt. Lielākais risks elektromašīnu gadījumā ir saistīts ar lielāku svaru, kas tradicionālo auto svaru pārsniedz par 300–800 kg. “Taču, ja tas ir nevis vecs, bet gan speciāli elektropiedziņai modelēts auto, visticamāk, tam būs attiecīgi spēcīgāka piekare un arī izturīgāki citi mehānismi,” saka Renalds.
Arī auto servisa Stars MB direktors Andrejs Ogaņesovs, raksturojot elektroauto uzticamību, kā pozitīvu min faktu, ka tajos ir mazāk detaļu, kas pakļautas mehāniskai slodzei. Elektromašīnām nav degvielas padeves sistēmas, ātrumkārba ir daudz vienkāršāka, tāpēc tās jāremontē retāk.
«Jā, dažkārt servisā nonāk elektroauto, kam ir sadedzis vadības bloks vai radušās problēmas ar akumulatoru, tomēr tas nav masveidā un viens no elektroauto plusiem tomēr ir tas, ka apkope prasa mazāk laika.»
Ceļu satiksmes drošības direkcijas Komunikācijas departamenta vadītāja vietnieks Mārtiņš Mālmeisters stāsta, ka 2022. gadā tehnisko apskati ar pirmo reizi izgāja 89,4% elektroauto, kuru vidējais vecums bija 5 gadi, bet nobraukums – 78 288 km. Dati par šo gadu (līdz jūlija beigām) liecina, ka tehnisko apskati ar pirmo reizi izgājuši 88,2% elektroauto, un to vidējais nobraukums bija 81 257 km. Biežāk defekti fiksēti riteņiem, riteņu asīm, riepām un balstiekārtai – 31,61%; lukturiem, atstarotājiem un elektroiekārtai – 30,49%; bremžu iekārtai – 23,32%; šasijai un tās sastāvdaļām – 4,71%; citam aprīkojumam (drošības jostām/sistēmām; ESC, odometram) – 3,81%.
«Es pats vairākus gadus braucu ar elektroauto, bet kopumā Latvijā pagaidām tie diemžēl ienāk ļoti lēni. Viena no problēmām ir uzlāde, īpaši tiem cilvēkiem, kuri dzīvo tādos guļamrajonos kā Purvciems, Imanta, Zolitūde, jo tur iekšpagalmos jau stāvvietu atrast ir grūti, nemaz nerunājot par iespēju naktī uzlādēt auto, kā to visbiežāk dara privātmājā. Laikam jāpaiet vēl kādam laikam, kamēr iedzīvotāji masveida pāries uz elektroauto,» uzskata Andrejs Ogaņesovs.