Gan darba komandējumi, gan vēlo rudens ceļojumu sezona joprojām turpinās, un bez lidostas apmeklējuma nu nekādi. Kāpēc šoruden lidostā veidojās šīs garās rindas?
Rindu vairs nav! Informācija par ļoti garajām rindām attiecināma tikai uz 7. un 8. oktobri. Tajās dienās lidostā bija nestandarta situācija. Bija saslimis liels skaits darbinieku departamentā, kas veic drošības kontroli, tāpēc nebija iespējams pilnākajās stundās nodrošināt pietiekamu drošības kontroles līniju kapacitāti. Šī situācija dažu dienu laikā tika atrisināta, gan piesaistot papildspēkus no citām struktūrvienībām, gan arī darbiniekiem atgriežoties darbā pēc slimības. Tomēr jāsaprot, ka rindas lidostā Rīga, tāpat kā citās pasaules lidostās, ir neizbēgama parādība! Īpaši tā saucamajās pīķa stundās, kad ir vislielākais izlidojošo pasažieru skaits. Piemēram, lidostā Rīga šajos laikos tiek apkalpoti pat vairāk nekā 1100 pasažieru stundā. Laiki, kad Rīgas lidostā no ierašanās brīža līdz izlidošanas vārtiem varēja nokļūt 30 minūšu laikā, ir pagājuši – mūsu lidosta no mazas reģionālās lidostas ir izaugusi par starptautisku gaisa satiksmes mezglu.
Ņemot vērā Rīgas lidostas publiskās daļas infrastruktūras kapacitāti un pieaugošo pasažieru skaitu (šā gada 9 mēnešos pasažieru skaits ir audzis par 11,4%, kas ir ievērojami augstāks rādītājs nekā vidēji citās Eiropas lidostās), rindas veidojas – no tām neizbēgsim arī turpmāk.
Vai spēkā joprojām tās pašas 2 stundas pirms, kad vēlams ierasties lidostā?
Jā. Ja pasažieris ievēros lidostas un aviokompāniju aicinājumu lidostā ierasties vismaz 2 stundas pirms reisa, tad šis laiks ir pietiekams, lai mierīgi un bez steigas nokārtotu visas pirmslidojuma procedūras, tajā skaitā arī izietu drošības pārbaudi.
Bagāžas piegāde stundu vai vairāk pēc lidojuma nav pieņemama. Lūgums pasažieriem, kas ar šādu situāciju ir saskārušies, informēt par to lidostu.
Kuras ir tās stundas, kad rindas ir visgarākās?
Šobrīd lidostā Rīga laiks, kuru pasažierim jāpavada, gaidot uz drošības kontroli, vidēji ir 10 minūtes. Tomēr atsevišķos laikos (īpaši plkst. 5.30–7.00, 10.00–13.00, 16.00–18.00 un 19.00–21.00) tas var būt arī garāks (20–30 min). Šāds gaidīšanas laiks atbilst vispārpieņemtai starptautiskai praksei lidostās.
Un tomēr – cikos ierasties lidostā, ja ir arī nododamā bagāžas soma? Bagāžas reģistrēšanas vietas nereti atver diezgan vēlu, un, ja ir rinda uz drošības kontroli, vai šo divu stundu laikā var izstāvēt abas rindas?
Aicinām pasažierus vienmēr lidostā ierasties ne mazāk kā 2 stundas pirms plānotā reisa! Tas ir aprēķinātais laika posms, kad pasažieris var bez steigas paspēt nokārtot visas pirmslidojuma procedūras, sākot ar reģistrāciju lidojumam un beidzot ar robežkontroli, ja lidojums ir ārpus Šengenas zonas, kā arī atrisināt jautājumus, ja rodas kādi sarežģījumi ar dokumentiem, bagāžu vai tamlīdzīgi. To, cik ilgu laiku pirms lidojuma sākas pasažieru un bagāžas reģistrācija, nosaka aviokompānija. Parasti tās arī ir minētās 2 stundas pirms lidojuma, atsevišķos gadījumos agrāk. Informācija par to, cik ilgu laiku pirms lidojuma tiek uzsākta pasažieru un bagāžas reģistrācija, ir uzzināma aviokompāniju mājaslapā.
Vai kaut kādu apstākļu ietekmē rindas tomēr varētu mazināties? Statistika rāda, ka lidot gribētāju skaits būtībā tikai pieaug.
Izņemot jau minētās divas dienas oktobrī, lidostā būtisku sarežģījumu ar rindām nav. Lai palielinātu infrastruktūras kapacitāti un paātrinātu apkalpošanu, lidosta īsteno īstermiņa pasākumus, ko atļauj esošā termināla tīri fiziskie, telpiskie ierobežojumi. Piemēram, pagājušajā gadā palielinājām drošības līniju skaitu esošajā drošības kontrolē, kā arī pašlaik tiek pārplānotas telpas un ierīkotas papildu drošības līnijas termināļa dienvidu daļā. Ilgtermiņā jūtamus uzlabojumus dos jaunā termināļa paplašinājuma izbūve, ko plānots pabeigt 2024. gadā. Tur būs pilnīgi jauna reģistrācijas zāle, drošības kontroles zona un bagāžas saņemšanas telpas.
Vai palielinās to klientu skaits, kas piemaksā par ātro drošības kontroli, un vai tas kaut kā reāli paātrina procesu? Sociālajos tīklos redzamas atsauksmes, ka arī uz šo paātrināto kontroli bijusi vērojama garumgarā rinda.
Runa atkal ir par šīm divām dienām oktobra sākumā, kad kopējās nestandarta situācijas ietekmē arī uz ātro drošības kontroli veidojās garākas rindas, nekā ierasts. Kopumā ātrās drošības kontroles izmantotāju skaits lidostā Rīga vienmērīgi pieaug katru gadu, taču šajās divās dienās to izmantoja nedaudz vairāk pasažieru.
Izskanējusi informācija, ka garās rindas bijis veids, kā lidostas darbinieki pauda neapmierinātību ar darba apstākļiem – paņēma slimības lapu un neieradās darbā. Kā jūs to komentētu?
Lidosta nekomentē anonīmas baumas. Mums nav nekāda pamata apšaubīt darbinieku iesniegtās darbnespējas lapas.
Pēdējā laikā, kā ziņo cilvēki, kas to piedzīvojuši, ļoti kavējas arī bagāžas saņemšana, kad stundu un ilgāk pēc ielidošanas Rīgā nav iespējams tikt pie savas somas. Kāpēc tā notiek?
Bagāžas piegāde stundu vai vairāk pēc lidojuma nav pieņemama. Tie pilnīgi noteikti ir atsevišķi gadījumi un būtu lūgums pasažieriem, kas ar šādu situāciju ir saskārušies, informēt par to lidostu. Tad varam izmeklēt, kāpēc tā ir noticis, un novērst šādu gadījumu atkārtošanos. Normālais bagāžas piegādes laiks ir 20–30 minūtes pēc lidojuma. Pasažieri informāciju var iesniegt elektroniski lidostas mājaslapas sadaļā Atsauksmes. Lai paātrinātu un padarītu ērtāku bagāžas piegādi, lidosta šogad ir pagarinājusi bagāžas saņemšanas lentes abās atlidošanas zālēs – ne Šengenas jeb C atlidošanā tas jau ir izdarīts, Šengenas jeb E atlidošanā darbi tiks pabeigti tuvākajā laikā.
Kā aviokompāniju rokas bagāžas noteikumi un ierobežojumi ietekmē klientu iepirkšanās lidostas tax free zonas veikalos? Ir aviokompānijas, kuras kā otru pieļaujamo rokas bagāžas vienību pieskaita arī lidostas veikalu zonā piepirkto maisiņu. Ja klients vēlas lidostā nopirkt mēteli, koferi vai citu lielgabarīta preci – pieļaujamie kilogrami un izmēri (piemēram 8 kg – airBaltic) automātiski tiks pārsniegti? Tas ierobežo cilvēku iepirkšanos. Kāpēc šāda politika?
Šie ir jautājumi aviokompānijām, jo bagāžas pārvadāšanas noteikumi katrai aviokompānijai ir atšķirīgi – gan svars, gan izmēri, gan politika attiecībā uz iepirkumiem lidostu veikalos. Ir būtiski, iegādājoties biļeti, iepazīties ar bagāžas pārvadāšanas noteikumiem konkrētajā aviokompānijā, nevis tikai automātiski ielikt ķeksīti attiecīgajā laukā. Aviokompānijām ir dažādas īpatnības bagāžas ierobežojumiem, piemēram, Uzbekistan Airlines gaisa kuģos ir aizliegts pārvadāt sērkociņus. Tāpat bagāžas pārvadāšanas nosacījumi var mainīties, tāpēc vēlams ar tiem iepazīties katru reizi, iegādājoties biļeti.
Kuros gadījumos notiek rokas bagāžu svēršana – tas ir aviokompāniju individuāls pasākums pēc pašu ieskatiem? Kur lidostā pirms drošības kontroles var nosvērt savu somu, ja tas nav izdarīts mājās? Un kur – aiz drošības kontroles, kad jau kaut kas nopirkts lidostas veikalos?
Tas ir aviokompāniju individuāls pasākums, ko veic aviokompānijas darbinieki. Somu tomēr ieteicams nosvērt jau mājās, ierēķinot arī plānotos iepirkumus lidostās un galamērķī, jo bagāžas svēršana un pārkrāmēšana, jau esot lidostā, var radīt lielas neērtības. Jāsaprot, ka, iegādājoties biļeti, pasažieris ir apliecinājis, ka ir iepazinies un piekrīt attiecīgās aviokompānijas noteiktajiem bagāžas pārvadāšanas noteikumiem, līdz ar to tā ir pasažiera atbildība, lai viņa bagāža atbilstu visām prasībām.