Jau ilgstošu laiku Latvijā pārliecinoši dominē Volkswagen automašīnas, kuru kopskaits uz ceļiem jau sen pārsniedz 100 000 vienības. Tālāk seko Audi, bet trešais ir Volvo – vienīgais populārākā piecnieka pārstāvis. Uzreiz pēc tam ir BMW un Opel. Tālākajā pozīciju sadalījumā redzama jau sīvāka cīkstēšanās starp vācu un japāņu autobūves produktiem – Ford, Toyota, Mercedes-Benz, Mazda, Mitsubishi un Honda.
Kritēriji
Ņemot vērā šo informāciju, izvēlējāmies katra populārākā ražotāja vienu modeli. Svarīgs kritērijs – tam jābūt arī populāri pieejamam lietoto auto tirgū. Lai iezīmētu kopējās segmentu tendences, automašīnas izvēlēsimies no dažādām kategorijām, sākot no nelieliem pilsētas auto un līdz pat apvidus džipiem. Tālāk apskatīsim gan rezerves daļas, kuras būtu jāmaina uzreiz pēc auto iegādes, gan ikreizējās apkopēs visbiežāk nepieciešamās.
Dzinējiem, kuriem ir zobsiksnas piedziņa, komplekta cenā iekļauta zobsiksna ar spriegotājrullīšiem un atsevišķos gadījumos arī ūdenssūknis. Kvēlsveču un aizdedzes sveču maiņas gadījumā ievērosim, ka jāapmaina viss komplekts. Lai tikko iegādātais auto bremzētu droši, disku bremzēm norādīsim visa apjoma cenu. Lai rezerves daļu izcenojums kļūtu skaidrāks, klāt pievienosim arī produkta ražotāju, kuru centīsimies izvēlēties vairāk pietuvinātu oriģinālajam ražojumam.
* cenā nav iekļauts ūdenssūknis ** bremžu diski tikai priekšā *** pneimopiekare
Tikai apkopes
Lai arī tabulā neiekļāvām laiku, kad konkrētā detaļa ir pieejama, lielākoties termiņš nepārsniedz divas darba dienas. Teju vienmēr pircējam ir iespēja izvēlēties starp vairāku ražotāju produktiem, un cenas starpība, piemēram, amortizatoriem, var pat trīskāršoties. Ņemot vērā to, ka sniedzām ieskatu par izcenojumiem vairākos segmentos, redzams, ka dažiem auto nav jāveic vienas un tās pašas apkopes. Piemēram, zobsiksnas komplekta maiņa. Nereti tā cena ir vairāk nekā simts eiro, kur klāt vēl nepieciešams pieskaitīt arī samaksu par darbu.
Atceramies tautā iecienīto 2,5 litru TDI V6 dīzeļdzinēju, kas ir populārs vecāko paaudžu Audi A6, servisā šeit jārēķinās aptuveni ar piecu stundu darbu – lai tiktu klāt zobsiksnai, būs jānoņem liels daudzums priekšējo virsbūves detaļu.
Savukārt tāda paša modeļa 1,9 TDI pietiek ar divām stundām, un šis process atkarībā no konkrētā dzinēja ir jāatkārto ik pēc noteikta intervāla, parasti 60 000–120 000 km robežās. Ik pēc pāris gadiem atlicināt dažus simtus eiro par zobsiksnas maiņu nebūtu nekas briesmīgs, tomēr šie intervāli jāievēro punktuāli un vēlams ar nelielu rezervi, pretējā gadījumā zobsiksnas plīsums nereti nozīmē jauna dzinēja iegādi. Aizdedzes sveču un kvēlsveču lauciņā redzams, ka dīzeļdzinēja izmaksas būs lielākas un par vienas kvēlsveces cenu varētu dažiem auto iegādāties visas aizdedzes sveces. Protams, būtisks ir arī cilindru skaits.
Līdz pirmajam remontam
Detaļu izcenojumi rāda tikai gadījumus, kuros mēs dodamies veikt vienkāršu apkopi. Diemžēl lietotu un pat mazlietotu auto īpašniekiem būs jāsaskaras ar nopietnāku remontu. Ja pirms auto iegādes saskaitītu turbīnu, sprauslu, degvielas sūkņu u. c. elementu izmaksas, tad no tā sauktās dīzeļu zemes mēs varētu kļūt par ekstrēmu izjūtu cienītāju pulciņu, jo dīzeļdzinēja remonta izmaksas var sasniegt visai astronomiskus apmērus pat 10 gadu vecam auto. Viss prieks par iegūto degvielas ekonomiju pazūd, un iekrātā nauda uz degvielas čeku rēķina vienā brīdī būs jāliek galdā.
Par piemēru ņemsim vienu no mūsu uzskates auto – 2005. gada Audi A6 C6 3,0 TDI quattro. Jauna Bosch ražotāja sprausla maksā teju 300 eiro.
Katram no sešiem cilindriem pa vienai sprauslai – un mums par šo naudu jau ir iespēja nopirkt braucamu otrās paaudzes automašīnu Audi A4.
Arī otrreizējā tirgū nav lielas cerības uz medus maizi. Ja pārbaudītu sprauslu komplektu izdosies iegādāties un uzstādīt, iekļaujoties 1000 eiro robežās, tad tas būs labs sasniegums. Diemžēl jāsamierinās ar faktu, ka lietots ir un paliek lietots, pat atjaunota produkcija var priekšlaicīgi beigt savu mūžu.
Ja iedarbinot aukstu dzinēju, sākotnēji dzirdama graboņa, tad gaidāma ķēžu maiņa un spriegotāju maiņa. Visērtāk šo procesu būs paveikt, ja dzinējs tiks ņemts ārā. Kopējās remonta izmaksas – aptuveni 1000 eiro. Ja jūtama palielināta motora vibrācija, iespējamie vaininieki būs motora spilveni. Hidrauliskie spilveni mēdz iztecēt vai nosēsties. Maksa par abiem – aptuveni 300 eiro.
Elektroniku jāpārbauda divreiz. Vislabāk, ja līdzi ņemsiet kaut vienkāršāko VAG COM diagnostiku un datoru. Bremžu sistēma – aizmugurējie bremžu suporti un elektroniskais rokasbremzes mehānisms. Quattro modeļiem īpaša uzmanība jāpievērš aizmugures piekarei. Starp citu, ja aizmugurējai bremžu gaismai (atrodas bagāžnieka augšdaļā) nespīd diodes vai spīd nepietiekami, tehnisko apskati nevarēs iziet. Nomaiņa – aptuveni 100 eiro.
Tālāk var turpināt ar kvēpu filtru, kas radīts, pamatojoties uz striktajām Euro izmešu prasībām, bet laika gaitā filtrs aizsērē, palielinot degvielas patēriņu un samazinot jaudu.
Ekoloģiskās prasības liks atvērt maciņu visai plati – jauna iegāde maksās aptuveni 1400 eiro. Alternatīva ir filtra fiziska izgriešana vai tā atvienošana ar speciālas programmatūras palīdzību, ļaujot aizmirst par šo problēmu uz visiem laikiem. Šis process ir veicams, iekļaujoties 400 eiro. Turbīnas svilpošana un eļļas noplūdes mūsdienu automašīnāmir gan benzīna, gan dīzeļa dzinējiem, bet jaunas detaļas maksa nebūs maza nevienā gadījumā, un ir jārēķinās aptuveni ar 1350 eiro. Lētāks risinājums ir turbīnas restaurācija vai rūpnieciski atjaunotas turbīnas iegāde.
Cenas atkarīgas no tā, vai remonta veicējs uzņemas dot garantiju, bet būtu jārēķinās ar 350 – 500 eiro ieguldījumu, neskaitot eļļas un filtru maiņu. Nedrošākā, bet lētākā izeja ir autokapsētas apmeklējums, kur lietotu turbīnu varēs atrast par aptuveni 200 – 250 eiro. Garantijas, protams, nekādas.
Jā, arī benzīna dzinēji ir ne mazāk problemātiski un nedienas ar atsevišķiem Valvetronic, FSI, TFSI un citiem motoriem nav nekas jauns, neskaitot jau klasiskās ķibeles ar lambda zondēm, devējiem, gaisa masas mērītājiem u. c. mezgliem.
Tomēr skaitliskā ziņā ar to būs jāsastopas retāk. Par komfortu, protams, jāmaksā, un likstas var sagādāt gan dzinējs, gan arī automātiskā transmisija. Lai arī mehāniskās pārnesumkārbas sajūga komplekta un divmasu spararata komplekta maiņa maksās līdzīgi kā pilnvērtīgs automātiskās kārbas remonts, arī šeit ir zināmas atšķirības.
Pirmkārt, AT ir visai jutīga pret dažādiem iespējamiem bojājumiem, tāpēc ceļojuma vidū vadītāju var pārsteigt avārijas režīms, kas ļaus pārvietoties līdz aptuveni 50 km/h, meklējot tuvāko remonta vietu. Mehāniskā kārba šādus pārsteigumus neradīs. Otrkārt, Latvijā ir mazs skaits meistaru, kuriem var uzticēt komplicētās sistēmas remontu. Kamēr Multitronic transmisijas tiek uzstādītas priekšpiedziņai un sagādā vairāk raižu, quattro modeļu Tiptronic kārbas būs izturīgākas.
Remonta izmaksas A6 modelim pilnvērtīgam mehānisko daļu remontam būs ap 1800 eiro, dodot 2 gadu garantiju. Lietota transmisija maksās no 300 līdz 800 eiro, bet garantijas laiks būs ne vairāk kā nedēļa.
Balstiekārtu problēmu gadījumā izmaksas ir mazākas, izņemot, ja vien auto nav aprīkots ar pneimopiekari. Šajā gadījumā tabulā pieminētajam Mercedes-Benz S klases modelim pneimopiekares maiņa varētu šķist dārga, bet tālu neatpaliek arī vienkāršāki auto, piemēram, pirmās paaudzes Audi Allroad pneimopiekares kompresors, spilveni, amortizatori – šāds komplekts maksās ne mazāk kā 3500 eiro. A6 modelim šīs izmaksas gan nebūs tik augstas, it īpaši, ja atradīsiet mazāk populārus meistarus.
Rezerves daļu izcenojums arī norāda uz veco patiesību, ka vienkāršiem un mazāk prestižiem auto uzturēšana ir lētāka. Tas lielā mērā arī izskaidro, kāpēc lietoto auto tirgū ir pieejami premium klases Audi A8, Mercedes-Benz S klase, BMW 7. sērijas eksemplāri par zemām cenām, un vairs nav jābrīnās, ka pat līdzīga izlaiduma gada tautas klases piektais golfs maksā dārgāk.
Rūgtā patiesība ir tāda, ka pēc vairāku gadu kalpošanas ekstru pārbagātie limuzīni jāgatavo lielai apkopei, bet esošais saimnieks šo prieku vēlas nodot otram, un šādā veidā sakrājas dažādas problēmas. Līdzīgi kā ar neizārstētu, nevainīgu klepu, kas var novest pie nopietnām sekām, tā arī laikus nepieskatīts premium auto vēlāk prasīs gan nervus, gan biezu naudas maku.
Rezumējums
Pirms auto iegādes, veicot kaut nelielu izpēti par konkrētā auto potenciālajām problēmām, pircējs sevi kaut nedaudz varēs sagatavot arī par iespējamajām remonta izmaksām, jo par to pārdevēji klusēs. Kas attiecas uz dīzeļdzinējiem, tad ir teiciens – ar dīzeļdzinēju ekonomē tikai pirmais īpašnieks. Auto iegāde ir laimes spēle, bet laimes procentu varam paaugstināt, kārtīgi pārbaudot auto diagnostikā pirms, nevis pēc tā iegādes.