Pieaugošās ražošanas izmaksas un arvien lielāks pieprasījums pēc automašīnām atspoguļojas arī spēkratu cenā. To vēl vairāk pastiprinājuši pēdējo divu gadu notikumi – pusvadītāju piegāžu krīzes dēļ ražošana ir kļuvusi lēnāka, tāpēc klientiem nākas ilgāk gaidīt vēlamās komplektācijas mašīnu, un gaidošo pircēju rinda attiecīgi tikai aug.
Tomēr šī parādība ir īslaicīga. Saskaņā ar dažādu ražotāju prognozēm, tiklīdz normalizēsies tirgus procesi, šai likstai vajadzētu izzust. Domājams, tas notiks šogad vai, vēlākais, nākamā gada sākumā.
Pēc tirgus ekspertu domām, svarīgāk ir tas, kā auto industrija un ražošana transformējas jau šobrīd. Mūsdienu auto uzbūve ir kļuvusi daudz sarežģītāka.
Tajos tiek izmantoti arvien komplicētāki tehniskie risinājumi, kā arī arvien vairāk un arvien sarežģītākas tehnoloģijas, kas iepriekš bija pieejamas tikai luksusa segmentā. Jaunajos modeļos tiek iestrādāta arvien modernāka programmatūra, kas ļauj vadītājiem baudīt lielāku komfortu, drošību un pat plašu tiešsaistes pakalpojumu klāstu.
Tieši arvien bagātīgākais aprīkojums ir galvenais iemesls, kāpēc populārāko auto cena pakāpeniski pieaug. Tādi zīmoli kā Peugeot, Volkswagen un Kia jau sen ir noķēruši premium segmentu, jo šie ražotāji bieži vien piedāvā vēl bagātīgāku aprīkojumu un tehnoloģijas par pievilcīgāku cenu. Šis faktors nosaka arī attiecīgo transportlīdzekļu vērtības pieaugumu otrreizējā tirgū. Pārdošanas statistika liecina, ka, izsverot visus “par” un “pret”, cilvēki vēlamā modeļa vārdā atver maciņu platāk.
Vecais sakāmvārds par vērtības kritumu vairs nav aktuāls
Šajā kontekstā žurnāla Profi Latvija redaktors Guntars Pulss atgādina autovadītāju vidū zināmo teicienu, ka jaunas mašīnas vērtība samazinās par trešdaļu, tiklīdz tā atstāj salonu. Tomēr, pēc eksperta domām, šobrīd tā vairs nav. “Tagad mēs tirgū redzam mazlietotas mašīnas par tādu cenu, kāda vēl nesen bija jauniem modeļiem. Un tas neskar tikai vienu zīmolu. Šī tendence attiecas uz visiem ražotājiem,” norāda Guntars Pulss.
Elektrības cenu, strādnieku algu un citu izmaksu pieaugums visā Eiropā, protams, sadārdzina ražošanu. Arī nesenā pusvadītāju krīze ir veicinājusi straujāku cenu kāpumu, izraisot piedāvājuma un pieprasījuma disbalansu.
Tomēr, kā uzskata Guntars Pulss, vēl svarīgāks ir kāds cits iemesls.
"Piemēram, tāds ražotājs kā Peugeot pamazām tuvojas premium segmentam. Automašīnās ir arvien labāks aprīkojums, salonā tiek izmantoti arvien kvalitatīvāki un pat luksusa materiāli, tiek uzstādīts daudz moderno drošības un komforta tehnoloģiju. No vienas puses, šie faktori neizbēgami palielina auto cenu, no otras puses, tie uzlabo tēlu un vairo pircēju vēlmi tos iegādāties,” skaidro eksperts.
Jaunajam C segmenta hečbekam Peugeot 308 tiek nodrošināta automātiskā avārijas bremzēšanas sistēma, kruīza kontrole ar ceļa zīmju atpazīšanu, bezatslēgas iedarbināšana, Apple CarPlay un Android Auto atbalsts, kā arī piecu gadu garantija bez nobraukuma ierobežojuma. Un tas viss ir pieejams bāzes modeļiem, kuru cena sākas no nepilniem 20 000 eiro. Kad 2013. gadā debitēja Peugeot 308 iepriekšējā paaudze, lielāko daļu tagadējā bāzes aprīkojuma nebija iespējams pasūtīt pat papildus.
Līdzīgi ir arī citiem ražotājiem: jaunākās paaudzes Kia Ceed standarta aprīkojumā ir apsildāmi priekšējie sēdekļi un stūre, frontālās sadursmes brīdinājuma un sadursmes mazināšanas sistēma. Savukārt visiem Renault Megane ir LED lukturi un apsildāmie spoguļi ar temperatūras sensoriem.
Par labu auto cilvēki ir gatavi maksāt vairāk
Guntars Pulss uzskata, ka labākais veids, kā saprast cenu izmaiņas, ir vienkārši salīdzināt dažādu paaudžu modeļus un to aprīkojuma nianses. Tad lieliski var redzēt vērtības pieaugumu, ražotājam izstrādājot un uzlabojot jaunos auto. “Piemēram, pašreizējā Peugeot 3008 krosovera bāzes versijā jau ir daudz vairāk aprīkojuma un tehnoloģiju nekā iepriekšējās paaudzēs. Agrāk Peugeot gāja līdzi tādiem ražotājiem kā Opel un Ford, bet tagad tas ir vienā līmenī ar Volkswagen,” stāsta G. Pulss.
Tāpat fakts ir arī tas, ka pieaugošās cenas ne mazākajā mērā neattur cilvēkus no jauna auto pirkšanas. Lai iegādātos sev tīkamu SUV, latvieši ir apņēmības pilni tērēt vēl lielākas summas. Par to liecina statistika. Pagājušajā gadā Peugeot Latvijā pārdeva 1137 mašīnas, ierindojoties ceturtajā vietā visā tirgū. Populārākā pircēju izvēle – Peugeot 2008 pilsētas SUV. Latviešu vēlmi iegādāties dārgākus SUV modeļus ilustrē arī tādi pārdošanas līderi kā Toyota RAV4 un C-HR, kas 2021. gadā mūsu valstī kopā tika pārdotas teju 1000 eksemplāros.
“Cenas ir pieaugušas, taču automašīnām ir arī krietni bagātīgāks aprīkojums un augstāka tālākpārdošanas vērtība. Tas ļauj ražotājiem uzlabot savu reputāciju, kas nepārprotami atspoguļojas pieaugošos pārdošanas apjomos,” secina žurnāla Profi Latvija redaktors.