Fiat Panda gliemeža ātrumā rāpo pāri melnam mirguļojošam lavas laukam, nepaiet ne piecas minūtes, kad jau divas riepas cauras. Akmeņi pārgriež to malas kā samuraju zobens mīkstu maizi. Piedzīvojumu meklētājs Folkers Laps nosūtīja mazo itālieti uz šo avantūru, bruņotu ar labi daudz ekstru, visai augstu klīrensu un vienkāršu pilnpiedziņas tehniku, taču viņš nenojauta, cik ļoti viņu nobremzēs skarbā Islandes daba, taču ko nu vairs.
Divas jumta bagāžniekā atrodamās rezerves riepas tiek uzmontētas ātri. Jauna maršruta meklēšana noved Panda līdz nekaitīga izskata lavas laukam un padara piedzīvojumu pusdienu garāku.
Laps vēlas pakļaut šo vulkānisko salu un vismaz vienreiz šķērsot šo vienu no pasaulē lielākajiem bezceļa apvidiem. Tā, kā to parasti uzdrošinās tikai cilvēki, kas bruņojušies ar arhaiskiem Land Rover Defender tipa akmeņgraužiem.
Panda avantūra sākas nomalē, ar skatu uz Islandes ceļu tīklu. No tieši 13 000 kilometriem pašlaik asfaltēti ir tikai mazāk nekā 4500 km – visbūtiskākais ir apļa ceļš, kas apjož visu salu. Turpmākajos gados darvas seguma ceļi tikšot izbūvēti arvien tālāk, lai tā atvilinātu uz šo Eiropas ziemeļu salu arvien vairāk tūristu un piedāvātu īres automašīnas. Pirms šī izprieca masām kļūst par realitāti, Laps vēlas parādīt visiem apvidus braukšanas faniem, ko viņiem var piedāvāt Islande. Proti, lielākā daļa bezceļa trašu ir atvērtas mašīnām ar pilnpiedziņu.
Kārdinošāk jau vairs nevar būt. Ja nevēlaties ierasties ar prāmi ar personisko apvidnieku, tad galvaspilsētā Reikjavīkā to varēs noīrēt. Ceļotājs izvēlas Panda, jo tas pieskaitāms pie mazākajiem un izdevīgākajiem rāpotājiem, kuri patiešām spēj pārvarēt īstus bezceļus. Šim ekstrēmajam braucienam tā 75 ZS dīzeļmotoriņš saņēma aptuveni jumta līnijas augstuma snorkelu, garantēti sausai ieelpai.
Panda šasija tika nedaudz pacelta, bet dzinējam uzlikts kartera aizsargs. Pilnpiedziņas sistēma ar viskosajūgu un elektronisko diferenciālbloķētāju palika neskarti. Taču salona paklājiņi tika izņemti, lai mazulis ātrāk izžūtu pēc dziļu upju šķērsošanas. Gudra izvēle.
Jau pēc divām dienām Fiat bija šķērsojis 15 upes.
Dažreiz tās bija seklas un platas, bet dažreiz – šauras un dziļas. Ūdens salonā iekļuva divas reizes. Vienalga. Skats, kas paveras vulkāna Askja apkārtnē, atsver jebkuru neērtību – arī naktī, jo gulēts netiek Panda, bet gan tam blakus uzslietā teltī. Piemērotas vietas iespējams atrast visur, Islandes pirmatklājējus vienīgi varētu mulsināt kempingu dušās valdošā sēra smaka.
Mazais Panda jau atkal rāpo pa Islandes vareno, raupjo ainavu un izskatās drīzāk pēc mušas akmeņlauztuvēs. Tā kā tā degvielas tvertne ir salīdzinoši maza, tad ceļojumā nedrīkst trūkt rezerves degvielas kannu. Visiespaidīgākais Islandē ir vējš, kas aizpūš visas skaņas un atstāj klusumu kā katedrālē. Arī vientulības te netrūkst. Ja ceļosit kā Laps pa apvidus braukšanas trasēm, tad dažudien satiksit uz vienas rokas pirkstiem saskaitāmas pilnpiedziņas automašīnas, taču visas lielākas un jaudīgākas nekā Panda. To vadītāji vienmēr brīnās un neaicināti piedāvā palīdzību – arī tad, ja tā nemaz nav nepieciešama.
Panda labi tiek galā ar robusto dabu, kas katru stundu maina savas krāsas. Gluži kā teātrī, kad nolaižas priekškars, lai drīz pēc tam atklātos jaunas dekorācijas. Orientēšanos Islandes mežonīgajā dabā atvieglo GPS sistēmas un salokāmās kartes, kurās iezīmēti visi lielie un mazie apvidus braukšanas ceļi. Tie ir tik gudri savienoti savā starpā, ka salu iespējams šķērsot gandrīz tikai pa neasfaltētiem ceļiem – ar nosacījumu, ka upju šķērsošanu neaizkavē plūdi.
Zemo klīrensu Panda atsver ar savu īpaši veiklo vadāmību, kurai pateicoties tas izdejo cauri tādām klinšainām vietām, kurām ir problēmas tikt pāri lielākām un smagākām pilnpiedziņas automašīnām.
Pēc desmit dienām Laps un viņa Panda beidzot ir beiguši savu ceļojumu, kas pavadīts ar sēru piesātinātā gaisā, ar augstiem ūdenskritumiem, baltām šļūdoņu mēlēm, sarkaniem un melniem lavas laukiem, mazām un lielām upēm un aizkustinošiem saules lēktiem un rietiem. Viņi šķērsoja Islandi – viņiem bija četras sprāgušas riepas, viņi uzsēdās gandrīz 50 reizes un gandrīz noslīka straujā upē. Tas viss ir daudz labāk nekā vienkārši gluds asfalts zem riteņiem un pārāk daudz cilvēku, kuri pārtrauc klusumu.
Uzziņai
Islande. Ar lidmašīnu lidojums ilgst četras stundas. Šajā vienas salas valstī uz vienu kvadrātkilometru dzīvo 3,1 iedzīvotājs, līdz ar to tā tiek uzskatīta par valsti ar vienu no zemākajiem iedzīvotāju blīvumiem pasaulē. Dzīvo ap 320 000 cilvēku. Ģeogrāfiski Islande pieder Ziemeļeiropai. Valūta šeit ir Islandes krona (1 EUR = apt. 152 ISK).