«Lai arī kontroles mehānismi videi kaitīgo un citu atkritumu apsaimniekošanā periodiski tiek pārskatīti un uzlaboti, pagaidām tajos vēl vērojami būtiski robi. Piemēram, šobrīd servisiem un citiem tirgus dalībniekiem, kuri maina vecos auto šķidrumus uz jauniem, nav noteiktas detalizētas prasības pierādīt, kur un cik daudz vielu ir apsaimniekots un kur tās pēcāk tiek nogādātas pārstrādei vai utilizēšanai. Tas noved pie tālākā – izlietotās motoreļļas nelegāli tiek tirgotas, tādējādi radot pelēko tirgus zonu, kas redzams, vien ieskatoties dažādos publiski pieejamos sludinājumu portālos,» skaidro Latvijas Zaļā punkta direktors Kaspars Zakulis.
Pēc pērn veiktās aptaujas datiem, kur auto īpašniekiem tika vaicāts par to,
vai zina, ko izvēlētais serviss dara ar izlietoto motoreļļu, 71% respondentu atzina, ka to nezina.
Vienlaikus 60% respondentu norāda, ka tiem rūp, ka viņu izvēlētais automašīnas remontdarbu veicējs apsaimnieko bīstamos atkritumus atbilstoši normatīvajiem aktiem. «Ir labi, ka sabiedrība ir ieinteresēta, lai bīstamie atkritumi tiktu apsaimniekoti pareizi. Un servisu «paskubināšana» ievērot šos valstī uzstādītos noteikumus ir viens no virzieniem, ko iedzīvotāji var darīt, lai situāciju uzlabotu. Tomēr šobrīd svarīgi turpināt strādāt pie kontroles mehānismu stiprināšanas jau valsts mērogā, kas uzliktu kā pienākumu auto remontdarbu veicējiem pamatot, kur un cik daudz bīstamo atkritumu novirzīts atbilstošai apsaimniekošanai,» pauž K.Zakulis.
Smēreļļas ir bīstamie atkritumi, kas, nepareizi apsaimniekoti, apdraud vidi un cilvēka veselību.
Normatīvajos aktos ir stingri noteiktas prasības pareizai bīstamo atkritumu apsaimniekošanai, tomēr dati rāda, ka šīs prasības ne vienmēr tiek godprātīgi ievērotas. Viens no lielākajiem riskiem ir pretlikumīga šo smēreļļu dedzināšana. Latvijas Zaļais punkts vērš uzmanību uz to, ka jebkāda veida sadzīves vai bīstamo atkritumu dedzināšana ir aizliegta. To var darīt tikai specializētās krāsnīs, saņemot atbilstošu Valsts vides dienesta atļauju, kas pārliecinās un apliecina, ka izmantotās iekārtas atbilst vides aizsardzības prasībām. Par neatbilstošu atkritumu apsaimniekošanu, tajā skaitā dedzināšanu, var tikt piemērots naudas sods, tomēr daudz vairāk nekā no soda būtu jābaidās no bezatbildīgas rīcības sekām uz vidi, kā arī augstajiem ugunsdrošības riskiem.
Izlietotās motoreļļas ir jānodod oficiālam apsaimniekotājam, kuram ir speciāla atļauja videi kaitīgo atkritumu apsaimniekošanai. Latvijā viens no tiem ir uzņēmums Eko Osta, kas izlietoto smēreļļu savākšanu nodrošina visā Latvijā.
Eko Osta vides speciālists Ģirts Feodorovs: «Diemžēl joprojām redzam, ka izlietoto motoreļļu un citu smēreļļu apjomi, sākoties apkures sezonai, samazinās, kas liecina par pelēko zonu, kurā šos bīstamos atkritumus izvēlas kā siltumenerģijas avotu, piesārņojot mūsu vidi ar kaitīgajiem izmešiem. Vienlaikus esam novērojuši, ka periodiski nepieciešams atgādināt par iespējām izlietotās eļļas nodot oficiālam apsaimniekotājam.
Turklāt, ja tās pareizi uzglabātas un nav sajauktas ar citām vielām, pakalpojums tiek nodrošināts pilnīgi bez maksas.
Aicinām arī sabiedrību būt aktīviem un bez vilcināšanās vaicāt pie sevis izvēlētā servisa, kur nonāk viņu atstrādātā eļļa. Tāpat atgādinām, ka pie mums izlietoto eļļu var nodot arī privātpersonas.»