• Bāzes cenas «lamatas»: kas jāzina pirms jauna auto iegādes

    Auto
    Auto Latvija
    Auto Latvija
    25. jūlijs, 2022
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Shutterstock
    Auto pirkšana nekad nav vienkārša, un īpašs cietais rieksts ir dažādu modeļu pamataprīkojuma izvērtēšana un salīdzināšana. Nereti jauni braucamie vilina ar pievilcīgu bāzes cenu, taču summa ailē pie vēlamās komplektācijas izrādās krietni lielāka.

    Jauno auto tirgū tradicionāli tiek īstenotas divas aprīkojuma un cenas veidošanas stratēģijas. Eiropas ražotāji, īpaši no Vācijas, pircējiem dod ārkārtīgi lielu izvēles brīvību mašīnas individualizēšanas ziņā, taču bāzes versijas nereti ir, tā teikt, plikas. Japānas un Dienvidkorejas uzņēmumi lielākoties iet otru ceļu: izvēle nav tik plaša, taču aprīkojums ir dāsnāks jau bāzē un arī lētāks.

    Labs atšķirību piemērs ir populārie vidējās klases krosoveri «Mazda CX-5» un «Volkswagen Tiguan». «CX-5» sākumcena ir ap 30 000 eiro, savukārt «Tiguan» maksā gandrīz 32 tūkstošus. Tomēr patiesā atšķirība atklājas tad, ja salīdzina abu modeļu bāzes aprīkojumu. Mazda standarta komplektācijai ir moderna multivides sistēma ar 10,25 collu ekrānu, automātiskā klimatkontrole un bagātīgs palīgsistēmu klāsts.

    Pērkot «Volkswagen», par bezkontakta atslēgas piekļuvi un sistēmu, kas palīdz atpakaļgaitā droši izbraukt no stāvvietas, jāmaksā papildus. Ieķeksējot komplektācijas sarakstā šos asistentus, «Tiguan» cena palecas teju par 3000 eiro.

    Aprīkojums mašīnu var pilnībā pārvērst

    Žurnāla Profi Latvija redaktors Guntars Pulss norāda, ka privātā auto izvēlē liela loma ir “patīk/nepatīk” faktoram, un skrupuloza aprīkojuma vētīšana bieži vien nemaz nenotiek. Pārsvarā gadījumu cilvēkiem galvenais ir pieejama cena, bet aprīkojuma nianses ir otršķirīgs faktors. Tomēr pat paši taupīgākie pircēji aizvien retāk pievērš uzmanību zemākajam aprīkojuma līmenim.

    “Daudzos gadījumos optimāla izrādās vidējā līmeņa komplektācija. Tā jūs ar garantiju saņemat visas modernās tehnoloģijas, kuru nav bāzes sarakstā. Tāda mašīna ir komfortablāka, tehnoloģijas daudz neatpaliek no augstākā līmeņa komplektācijas, un arī cena galarezultātā iznāk samērīga,” skaidro Guntars.

    Pašreiz jauno auto tirgū japāņu un korejiešu veidotās komplektācijas izskatās pievilcīgāk.

    “Nevienam nevar norādīt, ko izvēlēties, turklāt daļai cilvēku zīmola prestižs ir vērtība pati par sevi, un šādam uzskatam ir savs pamats. Taču gadās, ka uz ielas pamani auto un domā: vai tas ir tas pats modelis, ko redzēju reklāmā? Mazi diski, halogēna spuldžu lukturi, stikli bez tonējuma… Iespējams, tādam auto nav adaptīvās kruīzkontroles, un audio sistēma arī nav nekāda kvalitatīvā,” novērojumos dalās Profi Latvija redaktors.

    Iegūt, ko vajag, un nesamaksāt par daudz

    Vācu mašīnas var aprīkot pēc visprasīgāko pircēju vēlmēm, un tas ļauj izveidot patiesi individuālu braucamo. Taču garajos aprīkojuma sarakstos ir viegli apmaldīties, un rezultātā var iznākt divas galējības: vai nu auto nav dažu patiešām noderīgu un ērtu tehnoloģiju, vai arī fīču ir tik daudz, ka daļa tā arī paliek neizmantota.

    “Jauno laiku realitāte ir tāda, ka orientēties visās tehnoloģijās un sistēmās patiešām ir grūti. Pircējs varbūt ir dzirdējis par tādu joslas asistentu un adaptīvo kruīzkontroli, taču, tā kā agrāk nav tās izmantojis, nospriež, ka bez šādiem palīgiem iztiks arī turpmāk. Tam ir arī dabiska vēlme ietaupīt naudu, un rezultātā cilvēks, pašam nezinot, atsakās no inovatīva auto, kaut, nedaudz iedziļinoties, būtu varējis to atļauties,” psiholoģijas nianses skaidro Guntars Pulss.

    Nevar arī apgalvot, ka ir nepieciešamas pilnīgi visas palīgsistēmas, taču, ja jūtat vilinājumu pasūtīt lētāko versiju, ir vērts izvētīt aprīkojuma sarakstu. Piemēram, «Volkswagen Passat» tiek tirgots nedaudz virs 31 000 eiro, taču par šādu cenu tam nav automātiskās klimatkontroles, atpakaļskata kameras un parkošanās sensoru. Turklāt, pievienojot ikdienā nepieciešamo aprīkojumu, vācu modeļa cena ievērojami pieaug. Savukārt ar «Mazda6» ir tieši pretēji – tās cena ar minēto aprīkojumu ir zem 28 000 eiro.

    “Plaša bāzes aprīkojuma lielākā priekšrocība ir tā, ka par norādīto cenu pircējs saņem visu nepieciešamo. Tas aiztaupa sajūtu, ka par auto ir pārmaksāts vai ka nav iegūts tas, ko cilvēks patiešām vēlējies. Protams, šāda pieeja var prasīt vienu otru kompromisu, taču neekskluzīvu auto gadījumā ieguvumu tomēr ir vairāk,” saka Guntars Pulss.

    Rūpīgs aprīkojuma izvērtējums

    Ražotāji, kas veido bagātīgu bāzes komplektāciju, veic tirgus izpēti un piedāvājumu pielāgo noteiktiem reģioniem. Piemēram, Baltijas vēsajā klimatā un aukstajās ziemās komforta līmeni ievērojami paaugstina apsildāmais stūresrats un priekšējie sēdekļi, tāpēc «Mazda», «Toyota» un «Kia» šīs lietas ieliek pat C segmenta bāzes komplektācijā.

    Tikpat svarīgi ir arī braukšanas palīgi, kas uzlabo drošību un komfortu.

    Tādi modeļi kā «Mazda3» un «Kia Ceed» ir aprīkoti īpaši dāsni un šajā ziņā izceļas savā klasē.

    Atšķirīgu cenu dēļ salīdzināt divus viena segmenta modeļus ir pagrūti. Šādā gadījumā neatliek nekas cits, kā vien sastādīt vēlamo lietu sarakstu un salīdzināt, ko piedāvā dažādi ražotāji. “Lai iegūtu skaidrāku ainu, var ņemt dārgāku auto, kam ir plašāks aprīkojums, un lētāku variantu un tā bāzes komplektācijai pievienot vēlamās lietas. Tādā veidā būs viegli saprast, kurš tad galu galā ir dārgāks. Kā sākumpunktu var noteikt dzinēja un transmisijas salikumu,” iesaka Profi Latvija redaktors.

    Pievilcīga cena nav vienīgā priekšrocība

    Plašs pamataprīkojums nedaudz ierobežo pircēju izvēli, taču ļauj ražotājiem vienkāršot auto izgatavošanu. Turklāt liela nozīme ir apjomradītiem ietaupījumiem – tie samazina pašizmaksu. Apvienojot abus faktorus, ražotāji var arī ātrāk piegādāt mašīnas klientiem.

    “Ražošanas process mūsdienās ir balstīts uz ārkārtīgi precīzu loģistiku. Darbs uz konveijera norit ļoti elastīgi, ļaujot ātri izgatavot arī tos auto, kam pasūtīts bagātīgs papildu aprīkojums. Taču plašas pielāgošanas iespējas, protams, kaut ko maksā, un zināmu aizķeršanos pilnībā izslēgt nevar. Japāņu un korejiešu auto top vienkāršāk un arī lētāk.

    Lielāka standartizācija atvieglo plānošanu, un, pasūtot Mazda, Toyota vai, teiksim, Hyundai modeli ar plašu pamataprīkojumu, ir lielāka iespēja, ka tas jau gaida rindā uz konveijeru vai pat jau ir dīlera noliktavā,” piebilst Guntars Pulss.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē