Nozare ir mudinājusi ES valstis saskaņot digitālā Covid-19 sertifikāta pārbaudes standartus un protokolus, lai novērstu pārmērīgu rindu veidošanos lidostās un lai nodrošinātu raitu pasažieru plūsmu.
Lai gan Eiropas Komisija ir cieši sadarbojusies ar nozari un rekordīsā laikā ir izveidojusi atbilstīgu sistēmu, nodrošinot vienotu un pilnībā sadarbībspējīgu digitālo Covid-19 sertifikātu, pašlaik visā ES nacionālā līmenī tiek skatītas vismaz 10 dažādas pieejas un risinājumi. Ņemot vērā, ka digitālais Covid-19 sertifikāts nav pilnībā un sekmīgi integrēts kopējā pasažieru plūsmas procesā, kā arī to, ka dokumenti tiek pārbaudīti gan pirms izlidošanas, gan pēc ielidošanas (piemēram, vidējais reģistrācijas laiks vienam pasažierim ir pieaudzis par 500% – līdz 12 minūtēm), pašreizējā situācija neļauj pilnvērtīgi atjaunot gaisa satiksmi šovasar un kavēs pilsoņu brīvu pārvietošanos visā ES. Šos problemātiskos aspektus nupat izcēla Eiropas Komisija, kas ir sniegusi ieteikumus un norādījumus ES valstīm, lai tos risinātu.
Īpaši tas attiecas uz digitālo Covid-19 sertifikātu, kura pārbaudei jānotiek labu laiku pirms izlidošanas un pirms pasažieru ierašanās lidostā (ne lidostā), kā arī uz pasažieru lokalizācijas veidlapām (PLF) un nepieciešamību nedublēt dokumentu pārbaudes.
Citi lasa
„Līdz ar vasaras iestāšanos, kas ir arī visaktīvākā ceļošanas sezona, Eiropas Savienībā ir pieejami vairāki instrumenti un pasākumi, lai nodrošinātu un sekmētu gaisa satiksmes atsākšanu, ar ko saprot ne tikai tūrismu. Mums ir nepieciešams, lai dalībvalstis steidzami ieviestu šos instrumentus saskaņotā un efektīvā veidā. Mēs uzskatām, ka šie ir būtiski priekšnosacījumi ceļošanai, lai izvairītos no garām rindām un ilgas gaidīšanas, kas radītu jaunus veselības apdraudējumus un neizbēgami arī traucētu lidostu un aviosabiedrību darbību,“ savā kopīgajā vēstulē valstu vadītājiem viedokli pauda četras asociācijas.
Lai nodrošinātu raitu ceļojumu atsākšanu, aviosabiedrības un lidostas joprojām aicina visas dalībvalstis:
- Izveidot nacionālu vietni, lai atvieglotu digitālo Covid sertifikātu verifikāciju, ko veic valsts iestādes, un lai tādējādi ierobežotu aviosabiedrību veikto veselības datu apstrādi. Veicot dokumentu pārbaudi vienotā valsts vietnē tiešsaistē, ne lidostā uz vietas, būtu jāģenerē standarta signāls, piemēram, QR kods, ko pasažieris uzrāda aviosabiedrībai, lai atvieglotu elektroniskas iekāpšanas kartes izsniegšanu;
- Nodrošināt, ka digitālā Covid sertifikāta verifikācijas valsts portāls integrē arī PLF veidlapas pārbaudi, ideālā gadījumā izmantojot ES digitālo pasažieru lokalizācijas veidlapu (dPLF), kas ļauj piešķirt sēdvietas numuru pēc reģistrēšanās;
- Nodrošina, ka Covid sertifikātus papīra formā, ko pārbauda lidostās, var veikt, izmantojot vienotu verifikācijas lietotni;
- Atturēties no digitālo Covid sertifikātu pārbaudes ielidojot, jo „šādai pārbaudei būtu maza jēga no medicīniska viedokļa, bet tā tikai radītu lieku drūzmēšanos rindās,“ teikts EASA-ECDC Aviācijas drošības protokolā.
Eiropas aviācijas nozare joprojām ir viena no pandēmijas vissmagāk skartajām nozarēm. Saskaņā ar jaunāko EUROCONTROL prognozi paredzams, ka nozare pilnībā atgūsies ne ātrāk kā 2024. gadā.
Pasažieru pārvadājumu apjoms ES/EEZ/Šveices lidostu tīklā jūnija sākumā joprojām uzrādīja kritumu par 77% salīdzinājumā ar pirmspandēmijas līmeni. Tāpat lēni norit gaisa satiksmes atjaunošanās – šomēnes salīdzinājumā ar 2019. gada jūniju ir zaudēti vairāk nekā 5600 gaisa satiksmes maršruti. No otras puses, vēlme ceļot ir spēcīga, un 61 % aptaujāto eiropiešu vēlas ceļot turpmāko divu mēnešu laikā. Turklāt pasažieri atbalsta digitalizācijas procesus: 89% pasažieru vēlas globāli standartizētu Covid-19 testu vai vakcinācijas sertifikātus.