Vairāk nekā trešā daļa jeb 34% aptaujāto šoferu norāda, ka paši seko līdzi auto tehniskajam stāvoklim un pie speciālista vēršas tikai galējas nepieciešamības gadījumā, savukārt 6% uzskata, ka pietiek, ja reizi gadā dodas uz obligāto tehnisko apskati CSDD. Gandrīz tikpat daudz autovadītāju arī atzinuši, ka pie stūres mēdz runāt pa telefonu (33%) vai rakstīt ziņas (5%), liecina GO atbildīgas braukšanas indeksa dati.
Daudz lielāku atbildību autovadītāji demonstrē, izvairoties sēsties pie stūres alkohola reibumā vai ievērojot pieļaujamo 0,5 promiļu robežu. 66% autovadītāju norādījuši, ka nekad nav braukuši reibumā, bet 25% to darījuši tikai līdz pieļaujamai robežai.
Arī Ceļu satiksmes drošības direkcijas dati liecina, ka 2021. gadā (no janvāra līdz novembrim) ceļu satiksmes negadījumu skaits, kuros iesaistītas personas alkohola reibumā, ir samazinājies, salīdzinājumā ar 2020. gada tiem pašiem mēnešiem (attiecīgi 167 un 188).
Drošas braukšanas skolas (DBS) vadītājs Jānis Vanks norāda: “Visbiežāk autovadītāji grēko ar riepu nodilumu, neatbilstošu bremžu stāvokli un problēmām balstiekārtā. Tas pierāda, ka autovadītāji nemaz tik bieži nepārbauda sava auto tehnisko stāvokli,” norāda Drošas braukšanas skolas direktors Jānis Vanks.
Runājot par braukšanu alkohola reibumā un telefona lietošanu pie stūres, eksperts norāda, ka riski ir vairāki.
“Maldīgi uzskatīt, ka tikai alkohola lietošana pie stūres rada riskus.“
“Bīstama ir arī uzmanības dalīšana, kad lietojam telefonu, ēdam vai dzeram, paralēli vadot automašīnu. Svarīgi katrā šajā gadījumā izvērtēt riskus un prioritātes un nepieciešamības gadījumā apstāties ceļa malā, lai, piemēram, paēstu.”
2021. gada vienpadsmit mēnešos ceļu satiksmes negadījumu skaits salīdzinājumā ar šādu pašu periodu 2020. gadā ir pieaudzis (attiecīgi 37 468 un 35 433), taču tajā pašā laikā nav audzis bojā gājušo skaits negadījumos, kuros vismaz viens vadītājs bijis alkohola reibumā. Tas apliecina, ka ir būtiski turpināt analizēt autovadītāju paradumus un uzsvērt drošas un atbildīgas auto vadīšanas nozīmi.