Pēc iepazīšanās ar Konkurences padomes (KP) lēmumu attiecībā uz trīs pārvadātāju aizliegtu vienošanos reģionālo autobusu pārvadājumu iepirkuma procesa gaitā, konsultācijām ar Konkurences padomi un Iepirkumu uzraudzības biroju par Konkurences padomes lēmumu un tā ietekmi gan uz jau noslēgtajiem līgumiem, gan arī uz tiem, kurus paredzēts slēgt tuvākā vai tālākā nākotnē, kā arī saņemto neatkarīgā advokāta izvērtējumu par Konkurences padomes lēmumu, Autotransporta direkcija pauž gatavību pirms termiņa izbeigt noslēgtos līgumus ar kartelī iesaistītajiem uzņēmumiem par pasažieru pārvadājumu nodrošināšanu reģionālo autobusu maršrutu tīklā brīdī, kad Konkurences padomes lēmums būs kļuvis galējs, neapstrīdams un nepārsūdzams.
Tajā pašā laikā Autotransporta direkcija pauž gatavību celt prasību pret Konkurences padomes lēmumā minētajiem uzņēmumiem par zaudējumu kompensāciju 10% apjomā no iepirkuma līguma ietvaros noteiktās pakalpojuma cenas, kas sastāda aptuveni 3 miljonus eiro par katru līguma darbības gadu.
Vienlaikus Autotransporta direkcija ir nosūtījusi vēstules kartelī iesaistītajiem uzņēmumiem ar aicinājumu vienoties par līgumu pirmstermiņa izbeigšanu ar brīdi, kad ir nodrošināta pakalpojuma sniegšanas nepārtrauktība. Neraugoties uz jebkuru pieņemto lēmumu, Autotransporta direkcijai primāri ir jānodrošina pasažieru pārvadājumu nepārtrauktība visā reģionālo autobusu maršrutu tīklā Latvijā.
Patlaban Konkurences padomes lēmumā minētie uzņēmumi nodrošina pasažieru pārvadājumus 7 maršruta tīkla daļās.
Saskaņā ar noslēgtajiem līgumiem gadā tiek izpildīti pakalpojumi 31,75 miljonu kilometru apjomā, kas tiek nodrošināti ar vismaz 450 autobusiem.
Pakalpojuma nodrošināšanai tiek iesaistīts vismaz 661 autobusu vadītājs. Autotransporta direkcija ir aptaujājusi pārvadātājus un noskaidrojusi, ka patlaban nozarē ir pieejami 176 autobusi (39,11% no nepieciešamā autobusu skaita) un 83 autobusu vadītāji (12,56% no nepieciešamā autobusu vadītāju skaita). Līdz ar to līgumu laušanas gadījumā ir jārīko atklāts iepirkums pakalpojuma nodrošināšanai, kas aizņem laiku.
Paralēli Autotransporta direkcija gatavo priekšlikumus izmaiņām normatīvajos aktos, kas dotu plašākas tiesības pasūtītājam vērsties pret negodīgajiem uzņēmumiem arī jau noslēgtu līgumu gadījumā.
Autotransporta direkcija atkārtoti norāda, ka tā nosoda jebkādas uzņēmumu darbības, kas vērstas uz normatīvo aktu pārkāpšanu. Iepirkums reģionālo autobusu pārvadājumu nodrošināšanai Latvijā tika veidots tā, lai veicinātu taisnīgu konkurenci sabiedriskā transporta nozarē.
Konkurences padomes pieņemtais lēmums ir skaidrs signāls nozares dalībniekiem, ka jebkāda manevrēšana un mēģinājumi pārkāpt normatīvos aktus ir bargi sodāma rīcība, kas noved ne tikai pie bargiem finansiāliem sodiem, bet arī pie reputācijas zaudēšanas un iespējas piedalīties turpmākajos konkursos.
Autotransporta direkcija informē, ka Konkurences padomes pieņemtais lēmums nemaina Autotransporta direkcijas pieņemtos lēmumus par reģionālo autobusu pārvadājumu nodrošināšanas iepirkuma konkursa rezultātiem attiecībā uz nupat kā noslēgušos iepirkumu par piecās maršruta tīkla daļās, jo neviens no Konkurences padomes lēmumā minētajiem uzņēmumiem šajā iepirkumā nav atzīts par tādu, kuram būtu piešķiramas iepirkuma līguma slēgšanas tiesības.