Kur ir problēmas sakne
Tās dienas, kad priekšējā paneļa vidū bija tikai gaisa kondicionētāja pogas un radio, sen ir pagājušas. Mūsdienu auto interjers ar LED gaismām, skārienjutīgām virsmām un lieliem ekrāniem aizvien vairāk atgādina futūristisku kosmosa kuģi no zinātniskās fantastikas filmām.
Mūsdienu auto ir ārkārtīgi sarežģīti – tie burtiski ir datori uz riteņiem. Tomēr tie vēl nebrauc patstāvīgi. Vismaz pagaidām ne. Tāpēc daudzajām funkcijām nevajadzētu novērst vadītāja uzmanību.
Taču, ja katrai funkcijai tiktu piešķirta atsevišķa fiziska poga, visas šīs saimniecības lietošana kļūtu komplicētāka nekā Boeing 747 pilotu kabīne. Tomēr tā nav, jo laba multivides sistēma spēj ne tikai eleganti integrēt galveno ierīču vadību, navigāciju un braukšanas informāciju, bet arī dublēt mobilā tālruņa ekrānu.
Ātri, loģiski un saprotami
«Manuprāt, labai multividei ir nepieciešamas trīs lietas. Pirmā ir ātra darbība. Otra ir ērta, pārdomāta izvēlne. Trešā varbūt nav kritiska, bet tomēr svarīga – tā ir laba izšķirtspēja un kvalitatīva vizualizācija,» saka Latvijas vadošā tehnoloģiju bloga Kursors.lv auto apskatnieks Māris Gaugers.
Cilvēkiem nepatīk, ja ierīces bremzē un uzkaras, īpaši šajā jaudīgo tehnoloģiju laikmetā. Tāpēc Māris īpaši uzsver ātrdarbības nozīmi – šofera uzmanībai ir jābūt pievērstai ceļam, nevis ekrānam.
«Kad pieskaraties ekrānam, jūs negribat gaidīt, kad tiks izpildīta komanda – tam jānotiek momentāni. Jūs braucat, noklikšķināt, skatāties uz ceļu, paskatāties uz ekrānu un vēlaties redzēt nākamos soļus,» skaidro Māris.
Tikpat svarīgi ir viegli piekļūt funkcijām. Mašīna ir kustīgs objekts, un vadītājam var būt grūti noturēt roku stabili un trāpīt uz sīkām ikonām. Tāpat svarīga ir arī izvēlne.
«Visam jābūt izkārtotam tā, lai būtu viegli piekļūt dažādām funkcijām vai pāriet no viena loga uz citu. Braucot nav laika burties pa vairākiem līmeņiem, meklējot to, kam būtu jābūt pieejamam uzreiz,» uzsver Māris.
Viņš norāda arī uz pārdomāta dizaina nozīmi. Elementiem un izvēlnei ir jābūt viegli saskatāmiem un viegli saprotamiem, bet to izvietojumam jābūt loģiskam, lai, nedaudz piešaujoties, jebkurai funkcijai būtu iespējams piekļūt maksimāli īsā laikā.
Darbības virzieni ir dažādi
Kad mašīnu multivide funkcionalitātes ziņā sasniedza planšetdatoru līmeni, auto ražotāji aizgāja katrs savu attīstības ceļu. Daži turpina izstrādāt un pilnveidot savas sistēmas, bet citi labprātāk sadarbojas ar programmatūras izstrādes uzņēmumiem.
Piemēram, Hyundai attīsta savējo, Renault izmanto Android Automotive, Ford sadarbojas ar Microsoft, bet Volvo, kas sākotnēji izstrādāja savu sistēmu kopā ar Apple, tagad ir pārgājis uz Android. Metodes ir dažādas, taču visi tiecas uz vienu un to pašu mērķi – lielisku multividi.
Kā ražotāji nodrošina augstvērtīgu multividi? Piemēram, Hyundai izstrādā paši savu programmatūru, un, lai jaunā Blue Link sistēma darbotos patiešām ātri, uzņēmums 2020. gadā parakstīja sadarbības līgumu ar grafisko procesoru ražotāju Nvidia.
Blue Link sistēma ir izstrādāta tā, lai cilvēks vajadzīgo funkciju atrastu intuitīvi un ātri. Izvēlne, kas no jebkura loga ir pieejama ar vienu klikšķi, atgādina viedtālruni: visas funkcijas ir iekodētas ikonās, ko var aktivizēt ar pieskārienu. Galvenajām, piemēram, radio, multividei, kartei, ir izveidoti īsceļi. Pēc šiem pašiem principiem multivides sistēmas tiek izstrādātas arī mašīnām, un visa vadība visbiežāk tiek pārnesta pilnībā uz ekrānu.
Jaunajos Volvo XC90 kopš 2015. gada fizisku pogu vairs nav. Pat klimats tiek regulēts, izmantojot ekrānu. Hyundai gan neatteicās no klimata kontroles bloka, lai biežāk izmantotās sistēmas vadītājam vienmēr būtu pieejamas uzreiz – neatkarīgi no tā, kāda informācija redzama ekrānā.
Ticību cīņa
Māris Gaugers atzinīgi vērtē sadarbības modeli, kurā multivides programmatūru izstrādā IT milži. Galu galā tiem ir gadu desmitos mērāma pieredze, turklāt šo uzņēmumu resursi daudzkārt pārsniedz to, kas pieejami auto ražotājiem.
Tomēr šādam variantam mēdz būt arī savi negatīvie aspekti.
«Piemēram, Polestar mašīnās tiek izmantota Android Automotive sistēma. Tā ir savietojama ar Android Auto, taču ar Apple CarPlay – ne. Šis ir tas gadījums, kad labāk būtu izmantot paša auto ražotāja multividi,» spriež Māris.
Tehnoloģiju pasaulē Google ar savu Android operētājsistēmu sīvi cīnās ar Apple. Dažādu ierīču lietotāji, uzsverot vienas vai otras sistēmas iespējas un priekšrocības, mēdz saķerties disputos, kas atgādina ticību cīņu.
Diemžēl arī tad, ja mašīna ļauj lielot abas operētājsistēmas, var nākties rēķināties ar zināmiem ierobežojumiem. Piemēram, ar vienu operētājsistēmu tālruni var pieslēgt bezvadu režīmā, bet ar otru – tikai ar vadu. Ražotāji, kas izstrādā savu multividi, piemēram, Hyundai, šajā ziņā saglabā harmonisku līdzāspastāvēšanu, un šo kompāniju automašīnās tamlīdzīgu ierobežojumu nav.
Lai vai kā, auto savienojamība ar tālruni ir kļuvusi īpaši svarīga. Liela daļa mūsdienu dzīves ir pārcelta uz tālruni, bet tālrunis – uz auto. Tas rada riskus drošībai. Tāpēc ir izstrādātas tādas lietotnes kā Android Auto un Apple CarPlay, kas tālruņu funkcijas vizuāli dublē mašīnas ekrānā. Savukārt telefons var palikt kabatā vai uz uzlādes paliktņa.