Abonē SANTA+ un saņem astrologa prognozi savam 2025. gadam!
ABONĒT!
  • Automašīnas spēs sazināties ar luksoforiem – kas mūs sagaida jau drīzumā?

    Tehnoloģijas
    Santa.lv
    Santa.lv
    22. februāris
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Publicitātes foto
    Agrāk automašīnu progress tika mērīts pēc mehānikas un inženiertehnikas sasniegumiem – par būtiskiem attīstības punktiem tika uzskatītas tādas funkcijas kā klimata kontrole, pneimatiskā balstiekārta un četru riteņu piedziņa. Šobrīd gluži tā vairs nav. Protams, automašīnai joprojām jābūt ērtai, drošai un efektīvai, taču vadītāji, kas pieraduši pie viedierīcēm, tagad gaida, ka arī transportlīdzekļi būs lietojami intuitīvi, ka tajos būs integrētas digitālās sistēmas un viss darbosies tepat un tūlīt.

    Attālināta auto atslēgšana un iedarbināšana, salona priekšsildīšana un adaptīvā kruīza kontrole jau ir kļuvušas par ikdienišķu lietu. Tie ražotāji, kas uzskatāmi par tehnoloģiju līderiem, ir sapratuši, ka pienācis laiks uzlabot vissvarīgāko saskarni starp vadītāju un auto.

    Automašīnas netaisās atpalikt no ierīcēm

    Digitālajā laikmetā gandrīz visas ierīces ir viedas. Rokas pulksteņi tagad mēra asinsspiedienu un saņem zvanus. Ar viedajām funkcijām ir aprīkoti arī ledusskapji, veļas mašīnas un pat gaisa kondicionieri. Tomēr viena ierīce ir īpaša – tajā funkciju ir visvairāk, un tas ir viedtālrunis.

    Tajos svarīgākais gan ir nevis pats aparāts, bet gan programmatūra, kas uztur saziņu starp saistītām sistēmām. «Šajā ziņā visu cieņu Apple – šī uzņēmuma ierīces savstarpēji sazinās ļoti viegli. Tas ir viens no galvenajiem iemesliem, kāpēc cilvēki kļūst par šīs kompānijas faniem. Lietošanas ērtums ir viens no svarīgākajiem kritērijiem,» uzsver Kursors.lv auto žurnālists un jaunāko tehnoloģiju entuziasts Māris Gaugers.

    Prasība pēc vienkāršas savienojamības arvien aktuālāka kļūst arī auto industrijā. Lai apmierinātu sabiedrības vēlmes, ražotāji atsakās no sarežģītiem risinājumiem par labu vieglāk pielāgojamām, pārvaldāmām un atjaunināmām sistēmām, ko var lietot intuitīvi un kas daudz kur ir vienādas.

    Auto pasaulē vadošā operētājsistēma Android Automotive jau ir piesaistījusi tādus luksusa ražotājus kā Audi, BMW un Porsche. Tagad viņu rindām pievienojas arī Hyundai, kas plāno automobiļos piedāvāt viedtālrunim līdzīgus pakalpojumus un funkcijas.

    Praktiskie ieguvumi

    Lielākā Android Automotive priekšrocība ir tā, ka ar to var piekļūt lietotnēm, navigācijai un vadības funkcijām tieši automašīnas ekrānā – un pieslēgt tālruni nemaz nevajag.

    Paziņojot par šīs operētājsistēmas integrāciju, Hyundai uzsvēra, ka tā ne tikai piedāvās balss asistentu, kas saprot latviešu valodu, bet arī nodrošinās citas noderīgas funkcijas.

    Piemēram, cilvēku iecienītā Google Maps lietotne, kas sniedz informāciju par vairāk nekā 250 miljoniem vietu visā pasaulē, Android Automotive sistēmā ir integrēta jau iepriekš. 

    Tāpat šī karte rāda reāllaika satiksmes datus un tuvumā esošās elektroauto uzlādes stacijas. 

    Šobrīd šīs sistēmas iespējas ir daudzpusīgākas nekā jebkad agrāk. «Ja atrodaties mazpazīstamā pilsētā un vēlaties iedzert kafiju, galvenajā displejā var vienkārši ievadīt vārdu «kafejnīca», un jums uzreiz tiks parādītas tuvākās kafejnīcas, to reitingi un atsauksmes,» skaidro Māris.

    Google Maps ir vēl viena praktiska lieta. «Ja pārlūkā vai telefonā būsi atvēris Google Maps un ievadījis vēlamo maršrutu, tas automātiski parādīsies galvenajā ekrānā, kad tu iesēdīsieties mašīnā. Tas var šķist sīkums, taču šādas ērtības atvieglo ikdienu,» stāsta Māris.

    Neierobežotas iespējas

    Runājot par Android Automotive lietotnēm, viens no lieliskākajiem aspektiem ir to integrācija ar lietu internetu jeb IoT. Lai gan šī tehnoloģija vēl ir tikai attīstības sākumā, tādu zīmolu kā BMW, Mercedes-Benz un Hyundai pieredze liecina, ka tuvākajā nākotnē automobiļi braukšanas laikā spēs darīt daudz vairāk, nekā varam šobrīd iedomāties.

    «Kad automašīnas spēs izmantot lietu internetu, tas būtiski paplašinās mūsu iespējas. Tas varētu izpausties gan kā ērtāka saziņa starp mobilo tālruni un automašīnu, gan arī kā futūristiskākas darbības – piemēram, automašīna varētu sazināties ar luksoforiem un reāllaikā ziņot par tuvākajām brīvajām stāvvietām,» saka Māris Gaugers.

    Neatkarīga saziņa varētu notikt arī starp spēkratu un servisa centru: «Nākotnē automašīna varētu saprast, kad nepieciešama apkope, uzreiz diagnosticēt kļūmes un arī pati pieteikt vizīti servisā.»

    Attīstība ilgtermiņā

    Tādi ražotāji kā BMW un Hyundai izvēlas Android Automotive ne tikai moderno funkciju, bet arī stingro kiberdrošības standartu dēļ. Šī operētājsistēma tiešā veidā mijiedarbojas ar svarīgākajām funkcijām transportlīdzeklī un aizsargā to. Kā zināms, ārējie kaitnieki mūs apdraud arvien biežāk, bet specializēts drošības ugunsmūris atvaira to tīkojumus.

    Turklāt tādiem ražotājiem kā Hyundai Android Automotive gādā par attālinātu programmatūras atjaunināšanu. Un tas attiecas ne tikai uz jauniem, bet arī uz lietotiem transportlīdzekļiem. Pateicoties plašajām programmatūras adaptācijas iespējām, ar atjauninājumiem var gan iegūt jaunas funkcijas, gan uzlabot kiberdrošību, un tas attiecas arī uz automašīnām, kas jau mērojušas vairāk nekā 300 000 kilometru. Tātad programmatūra tiks atjaunināta ilgu laiku, nevis tikai pirmajos gados. Rezultātā nākotnes transportlīdzekļi kļūs par viedām ekosistēmām, kas pielāgosies autovadītāju vajadzībām un pastāvīgi piedāvās aizvien ko jaunu.

    Satura mārketings

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē