• Auto plastikas ķirurģija: ko tā dod ražotājiem un ko – pircējiem?

    Auto
    Santa.lv
    Santa.lv
    Šodien
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Publicitātes foto
    Modernajā autobūvē tipisks ražošanas cikls vienai modeļa paaudzei ir seši līdz astoņi gadi, tātad jauns modelis parādās ik pēc sešiem līdz astoņiem gadiem. Ņemot vērā tehnoloģiju attīstības tempus, tas ir ilgi. Lai modeļi šai laikā saglabātu konkurētspēju, tiem tiek veikti pusmūža uzlabojumi, ko ierasti dēvē par feisliftu.

    Šim procesam tiešām ir zināma līdzība ar sejas kosmētisko operāciju – nelieli vizuāli un tehniski uzlabojumi šur un tur, bet pamata lietas nemainās. Šis princips palīdz ražotājiem pagarināt auto «derīguma termiņu» un arī ietaupīt izstrādes izmaksas. Bet vai šādas pārvērtības sniedz labumu arī pircējiem?

    No minimālām izmaiņām līdz radikālai pārveidei

    Auto modernizācija nav jauno laiku tendence. Šo metodi izmantoja jau 20. gadsimta sākumā, kad General Motors sīvā konkurencē ar Ford nolēma uzvarēt cīņu par pircēju uzmanību, atjaunojot savus modeļus katru gadu. Tas nostrādāja – General Motors, kas uz kādu laiku bija zaudējis līdera pozīcijas, tās atguva. Starp citu, šo triku no auto ražotājiem aizguvušas arī citas nozares

    Mūsdienās modeļu atjaunināšana ir pilnīgi normāla parādība, un dažus mēdz uzlabot pat vairākkārt. Piemēram, trešās paaudzes Toyota Yaris un Mazda 6 to piedzīvoja divas reizes, jo tiem ražošanas laiks iznāca ilgāks. Tomēr, ja caurmēra modelim plānoti seši līdz astoņi gadi, tad to parasti atjauno vienu reizi

    Atjauninājumi var būt ļoti pamanāmi. Tā Francijas uzņēmums Renault nesen veica feisliftu sava kompaktā pilsētas krosovera Captur otrajai paaudzei. Izmaiņas bija tik būtiskas, ka to varēja noturēt par trešo paaudzi. Bet dažkārt izmaiņas ir tik nemanāmas, ka tās jāmeklē ar lupu. Tā bija gadījumā ar elektrisko Volkswagen ID.3. Tam bija mainījušās tikai dažas nelielas dizaina nianses.

    Galvenais atjauninājumu motīvs ir esošo modeļu modernizācija. Viens no tās uzdevumiem ir saglabāt šo auto pievilcību tirgū, bet modernizācijai var būt arī vēl citi uzdevumi. Piemēram, feislifts agrāk radītos modeļus pieskaņo jaunāko mašīnu dizaina valodai.

    «Zīmoli vienlaikus ražo gan tādus modeļus, kas tirgū ir jau vairākus gadus, gan tādus, kas izlaisti tikko.

    Jaunie iemieso svaigas dizaina un stila idejas, tāpēc vecāki auto var likties novecojuši.

    Atjauninājumi palīdz saskaņot vecāko modeļu dizainu ar jaunajiem modeļiem, panākot vizuālu vienotību un visa klāsta vizuālo integritāti,» skaidro Guntars Pulss, žurnāla Profi Latvija redaktors

    Paralēli tiek atjaunināts arī interjers. Var pārvērst stūresrata dizainu, uzlabot vai nomainīt apdares materiālus, pilnveidot infoizklaidi un pievienot jaunas funkcijas.

    Viens no svaigākajiem piemēriem ir atjauninātais Kia EV6 elektroauto, kas debitēja 2021. gadā. Tā priekšpusei, īpaši lukturiem, tagad ir asāka forma. Šīs izmaiņas noteica jaunā EV9 dizains. Modernizēts ir arī salons, kurā tagad ir jauns stūresrats un dažādi tehnoloģiski jauninājumi, piemēram, bezvadu Apple CarPlay un Android Auto, kā arī pirkstu nospieduma atpazīšanas sensors. Kad vadītājs iedarbina elektromobili, sistēma viņu identificē un pielāgo auto atbilstoši īpašnieka saglabātajām preferencēm.

    Acīm slēptās izmaiņas

    Pusmūža jauninājumi ir saistīti ne tikai ar vizuālām izmaiņām, parasti automašīnas iegūst arī dažādus konstrukcijas uzlabojumus. Piemēram, atjauninātajos modeļos var būt efektīvāki vai jaudīgāki dzinēji, savukārt dažas novecojušas opcijas var tikt atmestas. Tā, izziņojot 3. sērijas atjauninājumu, BMW atklāja, ka tai vairs nebūs pieejami dīzeļdzinēji.

    Ņemot vērā pieaugošo elektroauto modeļu skaitu un lielo konkurenci, ražotāji izmanto modernizāciju, lai ieviestu uzlabotu elektrotehniku.

    «Elektromobiļiem pašlaik ir straujas izaugsmes laiks, tāpēc ražotājiem ir svarīgi uzlabot to veiktspēju. Tas tiek darīts, arī atjauninot elektriskās piedziņas vadības programmatūru, ko bieži vien var uzstādīt attālināti. Akumulatori un citi komponenti tiek modernizēti retāk, bet, ja to dara, tad lai palielinātu akumulatora ietilpību vai uzlabotu uzlādi,» stāsta Guntars Pulss.

    Papildus tam ar atjauninājumiem var iegūt labāku gaitu, vadāmību un novērst konstrukcijas trūkumus, kuri kļuvuši redzami tikai pēc tam, kad modelis jau kādu laiku pabijis tirgū. Šajā ziņā atjauninātie modeļi bieži vien ir pārāki par pirmā gada versijām.

    Tesla Model 3 ir labs piemērs tam, ka jāmainās pat tirgus līderiem.

    Model 3, kas debitēja 2017. gadā, neieguva būtiskus atjauninājumus līdz pat 2023. gadam. Kad modernizācija beidzot notika, tā nesa gan vizuālas, gan zem virsbūves slēptas izmaiņas, piemēram, labāku skaņas izolāciju un pilnveidotus šasijas komponentus.

    Vasarā Kia būtiski modernizēja savu EV6, kura kontā jau bija vairāk nekā 30 apbalvojumi visā pasaulē. Atjauninājumi deva ne tikai labāku braukšanu un augstāku komfortu, bet arī lielāku akumulatoru. Tā ietilpība palielinājās no 77,4 līdz 84 kWh, tāpēc tagad ar pilnu uzlādi var nobraukt vairāk. Lai gan iespaidīga bija arī sākotnējā tāldarbība, tagad tā palielinājusies līdz 582 km (saskaņā ar WLTP). Neraugoties uz ietilpīgāku akumulatoru, ātrā 10–80% uzlāde joprojām aizņem tikai 18 minūtes, jo šis auto spēj pieņemt 240 kW jaudu.

    Un gaidāma vēl arī jauna jaudīgā GT versija, kuras jauda no pašreizējiem 580 ZS noteikti pārkāps 600 ZS robežu.

    Automobiļu atjaunošana ražošanas cikla vidū ļauj kompānijām ilgāk uzturēt savus modeļus konkurētspējīgus un vienlaikus strādāt maksimāli rentabli. Cilvēkiem tas savukārt ļauj baudīt jaunākās funkcijas un labāku braukšanu, par modernizēto modeli piemaksājot nedaudz vai – dažos gadījumos – vispār neko.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē