SUV modeļi pēdējās divās desmitgadēs kļuvuši par Porsche veiksmes stāstu. Sekojot Cayenne piemēram, pirms 10 gadiem dienasgaismu ieraudzīja kompaktais Macan. Šis modelis ražotājam ļāva apgūt jaunu klientu loku, kas vēlāk jau kļuva par uzticamiem šī zīmola atbalstītājiem. Pirmās paaudzes modelis tika saražots vairāk nekā 850 000 eksemplāros, tiekot ļoti atzinīgi vērtēts auto ekspertu vidū.
Tagad laiks ir dot ceļu jaunajam Macan, kas otrajā paaudzē kļuvis pilnībā elektrisks. Tas bija drosmīgs un vienlaikus pat riskants solis, ņemot vērā, ka pirmās paaudzes Macan kļuva par vislabāk pārdoto modeli visā Porsche saimē. Protams, šis nav zīmola pirmais elektroauto, taču šī ir pirmā reize, kad Porsche iekšdedzes modeli pārvērš par bezizmešu automobili. Lai novērtētu gala rezultātu, devāmies uz Melnkalni, kur 160 km garā piedzīvojumā izmēģinājām otrās paaudzes krosoveru. 10 km no šīs distances tika aizvadīti ļoti īpašā lokācijā.
Izskatās kā Porsche
Jaunā Macan dizaina DNS redzamas līdzības ar Taycan. Aerodinamikas tunelī uzrādītie rezultāti mūsdienu autobūvē nosaka to, kā tiek veidota plūdlīnijām bagāta virsbūves forma, būtiski ietekmējot elektroauto energoefektivitāti. Optimizācijas rezultātā Macan ieguvis stingru stāju, īsas pārkares un nedaudz apaļīgu ārieni, taču tas joprojām saglabā Porsche vaibstus. Turbo versija atšķirsies ar modificētu priekšējo bamperu un papildu gaisa atverēm aizmugures bamperī.
Interjera apdares kvalitāte ir augstākajā līmenī, turklāt Porsche dizaineri ir pratuši maksimāli veiksmīgi nomaskēt jebkādas līdzības ar Ingolštates zīmola krosoveru. 12,6 collu izliektais instrumentu panelis, 10,9 collu centrālais displejs un tikpat liels ekrāns pasažierim. Kad auto ir kustībā, blakus esošajā ekrānā notiekošais vadītāja acīm nav redzams, lai nenovērstu uzmanību no braukšanas. Tāpat stūrētāja priekšā atrodas arī masīvs head–up displejs, kas pieejams par 2228 eiro.
Salonā vietas būs vairāk nekā iekšdedzes Macan, padarot to par praktisku krosoveru ikdienai. Ja ieskaitām arī priekšā esošo mantu nodalījumu zem motora pārsega, kopējā ietilpība sniedzas no 540 līdz 1348 l.
Brauc kā Porsche
Tas veidots uz jaunās PPE elektroauto arhitektūras kopā ar Audi Q6 e–tron un gaidāmo A6 e–tron, taču līdzību ar radnieciskajiem modeļiem ir maz. Macan, būdams Porsche, ir dinamiskāks, tā vadāmība ir asāka, bet risinājumi elektriskās sistēmas izvietojumā un darbībā ir atšķirīgi.
Standarta Macan modifikācija kļuvusi par energoefektivitātes izcilnieku. Atšķirībā no pārējām versijām, kas ieguvušas pilnpiedziņu un elektromotoru uz katras no asīm, šeit ir klasiskā piedziņa un aizmugurē novietots elektromotors. Maksimālā sniedzamība pilsētā sasniedz pat 831 km. Lai arī tie ir WLTP dati, Porsche akumulatora menedžmenta sistēma ir pierādījusi, ka ar atlikušo kilometru skaitu tā nemēdz pārlieku mānīties un arī mūsu testa brauciena laikā sniedzamība saruka tikai ļoti negribīgi. Kombinētajā režīmā tie būs 536 – 641 km.
360 ZS versija no visa klāsta ir pieejamākā un šķietami lēnākā, taču tas ir tikai uz papīra.
100 km/h krosovers sasniedz 5,7 sekundēs, kas ne pēc kādas metrikas nav peļams rezultāts. Vienīgais šīs versijas trūkums ir aizmugures piedziņa, kas ziemas apstākļos var kļūt par apgrūtinājumu ārpus pilsētas.
Tālāk seko Macan 4 (408 ZS) un Macan 4S (516 ZS), bet dinamiskākais no visiem ir Macan Turbo (639 ZS). Visām trim modifikācijām ir divi elektromotori, atšķiras tikai aizmugurē novietotā elektromotora jauda. Ja esat izdarījuši izvēli par labu Turbo, tas vislabāk spēj demonstrēt elektrisko krosoveru kā sportiskāko sava segmenta pārstāvi. Tas aizguvis daļu no Taycan vadāmības īpašībām, savā raksturā pievienojot praktiskumu un komfortu. Līdz 100 km/h tas aiztraucas 3,3 sekundēs, kombinētajā režīmā spēj veikt 518 – 591 km pēc WLTP datiem, bet pilsētā sniedzamība ir pat 765 km.
Racionālākā modifikācija ikdienas braucienam varētu būt Macan 4, kas ir pieejamākā pilnpiedziņas versija un spēj veikt 516 – 613 km (WLTP dati). Ja esat droši, ka nenogriezīsities no viegli izbraucamiem ceļiem, labākā izvēle vairumam būs standarta Macan, kas apvienojumā ar 20 collu diskiem vedīs jūs tālu un komfortabli.
Reālajā satiksmē patēriņš atšķirsies no laboratorijā iegūtajiem datiem, bet noņemiet no tiem 100 km un tāpat tiks iegūti tīkami rezultāti. Svarīgi, ka elektriskais krosovers nav zaudējis spējas kalpot par sabiedroto ikdienas darbos – tā maksimālā vilktspēja ir 2000 kg.
Kad automašīnā ievietosiet kravu, klīrenss aizmugurē samazināsies līdz 135 mm, bet ikdienā tas būs 185 mm. Iegādājoties bezceļu pakotni, klīrensu iespējams palielināt vēl par 10 mm. Augstākais iespējamais virsbūves atstatums no zemes ir 225 mm.
Nav noslēpums, ka Macan, tāpat kā teju visi elektroauto, ir smags.
Tā pašmasa var sasniegt pat 2,4 tonnas. Lai šo faktu notušētu un tas mazāk būtu jūtams brauciena laikā, palīgā nāk ne tikai jaudīgi elektromotori, bet arī pneimatiskā balstiekārta un divu vārstu amortizatori, kas krosoveru notur uz ceļa bez liekas šūpošanās un zvalstīšanās. Klīrensu, balstiekārtas līganumu un akseleratora pedāļa atsaucību var mainīt, uz stūres izvēloties dažādus braukšanas režīmus – Offroad, Normal, Sport, Sport+). Taisnības labad gan jāsaka, ka arī bez pneimatiskās balstiekārtas Macan uz ceļa turas lieliski.
Maserati Grecale Folgore tas satriec teju ikvienā aspektā, turklāt pat Macan Turbo versija būs lētāka par mūsu testēto itāļu elektrisko krosoveru.
Unikāls kā Porsche
Vai ziniet, kāpēc Top Gear braucieni auto entuziastu iecienītajos maršrutos televizorā izskatās tik iespaidīgi? Jo filmēšanas laikā šis maršruts viņu vajadzībām tiek slēgts, tāpēc šaurajās serpentīnu sekcijās nav jāpiebremzē, lai izmainītos ar tūristu autobusu vai jārāpjas kalnā aiz knapi kustoša tūristu kempera. Šādu ekskluzivitāti nodrošināja arī Porsche, noslēdzot visu serpentīnu uz divām stundām.
Serpentīns vijas 10 km garumā, ietverot 25 atpakaļejošas līkumu sekcijas. Tieši šādos apstākļos vislabāk var izmēģināt aizmugurējo riteņu piestūrēšanas sistēmu. Riteņi nelielā ātrumā pagriežas par 5 grādiem pretēji priekšējiem riteņiem, ko īpaši labi izjust 180 grādu līkumos. Sākotnēji tas rada sajūtu, ka krosovers padodas nelielai sānslīdei, taču viss tiek kontrolēts pat ar tad, ja agresīvi nospiežam akseleratora pedāli.
Uzlāde
Visas Macan modifikācijas iegūs 100 kWh litija jonu akumulatoru un 800V uzlādes sistēmu. Tā maksimālā uzlādes jauda ir līdz 270 kW, savukārt no 10 līdz 80% to var uzlādēt 21 minūtē. Būtiski, ka veicot uzlādi 400 voltu uzlādes stacijās, tiek nodrošināta iespēja sadalīt 800 voltu akumulatoru divos atsevišķos elementos, no kuriem katram ir 400 voltu nominālais spriegums. Tas ļauj veikt īpaši efektīvu uzlādi ar jaudu līdz 135 kW.
Līdzstrāvas uzlādes jauda ir līdz 270 kW, kas jau 21 minūtē ļauj uzlādēt no 10 no līdz 80%, bet tikai 10 minūtēs iespējama uzlāde nākamajiem 250 km. Piebraucot pie 135 kW uzlādes avota, 10–80% progress ilgs 33 minūtes. Mājās vai darbā, izmantojot 11 kW uzlādi, 0–100% uzlāde tiks veikta 10 stundās.
Cena
Dizaina vērtēšana allaž būs subjektīva, taču ir faktori, kas ir vienkāršāki. Piemēram, cena. Nevar noliegt, ka jaunais Macan ir visai dārgs pirkums. Tā sākumcena ir 84 100 eiro, kas ir par aptuveni 20 000 eiro mazāk nekā Taycan, bet par 11 400 eiro dārgāk nekā Q6 e-tron.
Melnkalnē izmēģinātais Macan 4 maksāja 118 000 eiro, 4S sasniedza 132 000 eiro slieksni, bet Turbo versija 143 000 eiro. Kā tas ierasts, papildaprīkojums ātri audzē automašīnas cenu. Porsche mājaslapā esošais konfigurators gan izstrādāts pēc labākajām mārketinga tradīcijām, tāpēc šeit ir ļoti viegli aizrauties. Piemēram, spilgtā miami blue virsbūves krāsa maksā teju 10 000 eiro. Krāsu gamma sastāv no 73 dažādām izvēlēm eksterjeram, 7 variācijām interjerā un 10 disku dizainiem. 22 collu diski nepilni 5000 eiro. Neviens gan nav teicis, ka klasē labākajam krosoveram būtu jābūt lētākam par līdzgaitniekiem.
Secinājums
Ir viegli saprast tos, kuru sirdīm tuvāki ir tie Porsche, kas skan, vibrē un ir tuvāk pie zemes, taču ziniet – ne visiem tas ir nepieciešams. To nevajadzētu salīdzināt ar 911, Boxter vai Cayman, kas ir ne tikai pavisam atšķirīgā segmentā un joprojām iztiek ar iekšdedzes dzinējiem, bet ir radīti arī pavisam citam mērķim. Ir liela pircēju daļa, kas izbauda klusu braucienu, paaugstinātu sēdpozīciju, komfortu četriem pieaugušajiem, vairāk brīvās vietas salonā un citas īpašības, ko sniedz elektrisks krosovers.
Tas joprojām ir Porsche, kas spēj braukt dinamiskāk un aizraujošāk nekā konkurenti, vienlaikus nodrošinot augstus kvalitātes standartus.
Atliek tikai palūkoties uz pieprasījumu pēc Cayenne un Macan, lai saprastu, ka šiem modeļiem ir milzu piekrišana, un vairākas pazīmes liecina, ka pircēji novērtēs arī bezizmešu versiju. No Porsche klāsta nekur nav pazuduši arī iekšdedzes modeļi ar četrām vai divām durvīm, un šis ir pēdējais brīdis, kad izvēle ir tik plaša. Starp citu, elektriskais Macan paātrinās tikpat ātri kā 911 GT3.