Ieskats Audi 50
Audi 50 svēra neticamus 720 kilogramus, priekšējos riteņus uz priekšu dzina 50 vai 60 ZS šķērsvirzienā iebūvēts motors. Salona telpu efektīvāk izmantot ļāva mašīnas radikālais, stūrainais itālieša Bertones dizains ar daudz stikliem, līdz ar to arī lielisku ceļa pārskatāmību, jaunums bija arī paceļamais aizmugurējais slīpais vāks. Taču Premium vārdā to neviens nesauca, tajā laikā šāds jēdziens vēl nebija pazīstams.
Ar Audi tolaik saprata vidusmēra auto, tie piestāvēja vidējās klases ierēdņiem, kuri mūsdienās mēģina izskatīties progresīvi – atbilstoši šīs markas tagadējam raksturam. Audi 50 vienīgā detaļa, kas varēja atbilst apzīmējumam Premium, bija koka imitācijas priekšējais panelis.
Pārējais luksuss bija lampiņa lasīšanai, saulessargs arī labajā pusē un logu mazgāšanas iekārta ar kājas pedāli bruņrupuča formā blakus sajūga pedālim.
Tikai par papildu samaksu varēja dabūt galvas balstus, atpakaļskata spoguli arī labajā pusē, automātiskās drošības jostas un bremžu pastiprinātāju. Kaut kā visai nabadzīgi. Taču šī Mini vācu versija brauca lieliski un sagrozīja galvas ne tikai jaunajai paaudzei. Arī savārgusī Audi māte Volkswagen pamanīja mazuļa daudzos talantus, vienkārši nošpikoja un izveidoja savu pirmo moderno mazauto.
Citi lasa
Nosaukts Polo vārdā, tas kopā ar Passat (arī nošpikots no Audi) un Golf uzsāka markas glābšanu. Audi 50 ražošana tika pārtraukta 1978. gadā, galu galā tas gandrīz neatšķīrās no Polo, kura ražošana turpinājās.
Audi A1 tests
A1 nu ir jau pavisam cits. Tas ļoti atšķiras no Polo – lai gan apakšā slēpjas par 1000 eiro lētākais volfsburdzietis. Bet A1 arhitektūra ir dārgāka. Augstvērtīgi materiāli un sarežģītas formas, kā aptverošais motora pārsegs un aizmugurējais vāks, komplicētie priekšējie un aizmugurējie lukturi ir dārgi, toties labi izskatās. Un te nu esam nonākuši līdz galvenajam un svinīgi paziņojam, ka automašīnu attīstība beigusies.
Pazīmes ir skaidras, tās sniedz Audi sabiedrisko attiecību vadītājs, kad žurnālistiem kā A1 svarīgāko prezentē dekoratīvo uzliku uz durvju iekšējiem rokturiem, tad krāsotās gaisa izplūdes sprauslas priekšējā panelī («tās ir vasabi zaļā krāsā») un citā tonī krāsoto jumta izliekumu ārpusē. «Aha,» žurnālists nodomā apjucis,«vai tad viņiem tiešām nav citu problēmu, vai arī Audi inženieru godkāre ir jau sasniegusi savas robežas?» Galu galā Audi sauklis taču skan – «Progress ar tehnikas palīdzību».
A1 gadījumā tas ir progress ar stila palīdzību, mūsdienās tas kļūst arvien svarīgāks. Te pārdomām amerikāņu rakstnieka Roberta Pērsiga citāts: «Stilizētas automašīnas un stilizēti ārēji motori, un stilizētas rakstāmmašīnas, un stilizēti apģērbi. Stilizēti ledusskapji, pilni ar stilizētiem produktiem stilizētās virtuvēs. Stilizētas plastmasas rotaļlietas stilizētiem bērniem. Tieši stils krīt uz nerviem visvairāk.»
Audi A1 galvenokārt grib vienu: būt stilīgs un elegants.
Taču tehniskā dvēsele, vīzija, kas vienmēr Audi ir izvirzījusi priekšplānā, kur tā ir? Vai šāda attīstība ir tādēļ, ka Audi šefs vairs nav inženieris, bet gan uzņēmējs? Stils Audi ir kļuvis svarīgāks par visu pārējo. Jo par tehnisko progresu A1 gadījumā nav daudz, ko teikt, gluži pretēji, drīzāk tā ir degradācija. Audi koncentrējas uz sīkumu novietnēm laivas formā un gaisa sprauslām ātrgaitas lidmašīnas dizainā.
Taču šī marka jau 70. gados Audi 50 modelī nodarbojās ar gaisa izplūdes sprauslām priekšējā panelī. Tās bija salokāmas – virzienā uz augšu vaļā, uz leju – ciet; vienkārši melnā, nevis vasabi zaļā krāsā. Mūsdienās Audi bukletā droši vien būtu rakstīts nori melns – nori ir japāņu suši aļģes. Jā, laiki mainās, nevar sūdzēties, vienalga – viss tagad ir labāks, sulīgāks, izsmalcinātāks…
Ja Audi 50 mazā būtība liek justies mazam arī vadītājam, tad A1, lai gan arī relatīvi mazs, ir varen lepns, gluži kā tā īpašnieks.
Audi koncentrēšanās uz stilu notiek sabiedrības spiediena iespaidā. Mūsdienu pircēji, kuru uzmanību cenšas pievērst tik daudz dažādu lietu, tehniskas kompetences vietā izvēlas apzinātu nezināšanu, jo mašīnas visas darbojas labi un tās ir arī tik šausmīgi sarežģītas. Tādēļ viņi izmanto tās kā instrumentu sevis labākai prezentēšanai, tāpat kā visus iPod, iPad, un ir no zinoša autovadītāja pārvērtušies par tehniski neieinteresētu lietotāju.
auto bija patiešām nelieli – Audi 50 sasniedza 3,54 metrus. A1 ir izaudzis līdz 3,95 m." src="https://cdn.santa.lv/files/auto-bild/Audi_A1_un_t%C4%81_vect%C4%93vs_Audi50_3-1024x667.jpg">
Jaunieši savu smadzeņu potenciālu izmanto citādi. Piemēram, iPhone spēlei Audi A1 Beat Driver, kas ir satriecoši banāla. Vai arī, lai rosītos Audi sadaļās Facebook vai Youtube. To sauc par vīrusa mārketingu, jo tas interneta tīmeklī ieperinās kā vīruss. Par spīti šim dīvainajam A1 pavadījumam, vismaz viena lieta Audi tomēr vēl ir palikusi tāda kā vienmēr, tieši tā priecē mūs, vecās skolas automīļus. Mazais auto brauc vienkārši lieliski, jo tehnika, lai gan tā nāk no Polo, ir ko vērts. Un tā nu A1 tomēr izrādās labs auto.
Rezumējums
Audi 50 bija pavisam īpašs sava laika kontekstā. Tas bija mazs, viegls un to varēja atļauties – īsts tautas vāģis, tādēļ arī VW to nošpikoja un padarīja par bestselleru Polo. Tagad Audi met kažoku uz otru pusi. Uz tagadējā Polo bāzes tie sūta uz ielas A1 un pēc ne pārāk veiksmīgā mēģinājuma ar A2 mēģina iekarot mazauto segmentu vēlreiz.
Neņemot vērā identisko tehniku, mazā ingolštatieša visnotaļ stilīgais dizains un augstā kvalitāte nodrošina pamatīgu atšķirību no Volfsburgas brāļa. Protams, arī pamatīgu, bet saprotamu piemaksu. Taču A1 tomēr pietrūkst progresa tehniskā ziņā. Šajā jomā tas nav nekas īpašs.