Odometra rādījumu krāpniecība noved ne tikai pie paaugstinātām uzturēšanas izmaksām, bet arī būtiski samazinātu konkrētā spēkrata vērtību. Eiropas Parlamenta Izpētes dienests pētījumā lēš, ka gadā nobraukuma viltošanas dēļ tiek izkrāpti aptuveni 8,77 miljardi eiro. Tādēļ ir būtiski padziļināti iepazīties ar šo dārgo problēmu.
Visvairāk nobraukums viltots vācu automašīnām
Automašīnu vēstures izpētes uzņēmums «carVertical» izskatīja 1,1 miljonu vēstures atskaišu, kas ģenerētas pēdējo 12 mēnešu laikā 24 valstīs – ASV un lielā daļā Eiropas.
Pētījumā atklāts, ka visvairāk viltoti nobraukuma dati luksusa klases Audi A8 sedana modelim. Kopumā no visiem pārbaudītajiem A8 modeļiem viltots nobraukums fiksēts 30,6 % gadījumu. Attiecīgi gandrīz katrs trešais Audi flagmaņa spēkrats var būt ar viltotu nobraukumu.
60 % auto modeļu, kuriem visbiežāk novērojams viltots nobraukums, ir tieši dārgas Vācijā ražotas automašīnas – «Audi A7», «BMW X5» un «7. sērija», kā arī «Volkswagen Touareg». Minēto auto modeļu augstā vērtība, kuras dēļ ir potenciāls pēc lielāka peļņas procenta, tos padara par ideālu mērķi lietotu automašīnu nobraukuma viltotāju rokās.
«Attītu» automašīnu sarakstā novērojama arī raiba plejāde citu ražotāju veidoti modeļi. 2. vietā ierindojas «Ford Mustang» (25,7 % modeļu viltots nobraukums), «Ford Fusion» atrodas 10. vietā (22 % «attītu» auto), «Volvo XC70» manāms 14. vietā (21,1 % gadījumu) un «Opel Insignia» novērojams 19. vietā (19,5 % «attītu» auto).
Arī «hibrīdiem» un elektriskajiem auto vilto nobraukumu
Līdz šim lietotu automašīnu tirgū lielāko īpatsvaru ieņēma spēkrati ar iekšdedzes dzinēju. Attiecīgi, šie auto arī visvairāk cieš no nobraukuma viltošanas krāpniecības. Taču aizvien pieaugošais pieprasījums pēc dabai draudzīgākām mašīnām būtiski maina tirgu.
Balstoties uz pētījuma rezultātiem, secināms, ka motora tips nav labs indikators, pēc kā vērtēt, vai konkrētā spēkrata nobraukuma dati varētu būt viltoti. Lai arī dažiem modeļiem, kā, piemēram, «BMW 7. sērijai», benzīna un dīzeļa degvielas motori tiks biežāk «attīti» nekā hibrīdauto, citiem modeļiem tas nav novērojams.
Piemēram, «Volkswagen Jetta» «hibrīdam» ir krietni lielāks īpatsvars auto ar viltotu nobraukumu (27 %), nekā tās dīzeļa (24,1 %) vai benzīna versijām (22,4 %).
Pieaugošais skaits elektrisko spēkratu ar viltotiem odometra rādījumiem norāda uz tendenci, ka pircējiem, izvēloties jaunu auto, būtu jābūt uzmanīgākiem. Lai arī «attītu» elektroauto īpatsvars (13,4 %) ir zemāks par Eiropas vidējo rādījumu (15,6 %), atšķirība ir visai nebūtiska. Pie tam elektroauto, kuram ir viltots nobraukums, var novest pie iespaidīga remontdarbu rēķina.
«Attīti» elektroauto pretstatā iekšdedzes dzinēju modeļiem ir ar augstāku risku, jo krietni nolietotāki akumulatori var novest pie dārgāka remonta. Tādēļ patiesā nobraukuma noskaidrošana spēlē būtisku lomu, izvēloties lietotu elektrisko auto vai hibdrīdauto.
Top 10 populārākie auto modeļi ar «attītu» nobraukumu
- Audi A8
- Ford Mustang
- Volkswagen Touareg
- Audi A7
- BMW 7. sērija
- Volkswagen Transporter
- BMW X6
- BMW X5
- Audi A6
- Ford Fusion