Elektromobilim nekas nav par tālu
Kad runa ir par septiņvietīgiem ģimenes auto, parasti tiek domāti lieli SUV un krosoveri. Tie tik tiešām ir praktiski un, pateicoties izmēram un lielajam klīrensam, ļauj droši pārvietoties pa dažādu segumu ceļiem un ērti justies pilsētā. Tomēr šādi elektriskie modeļi nebūt nelīst kā no pārpilnības raga. Cilvēki var izvēlēties dārgus un greznus braucamos, piemēram, Volvo EX90, Mercedes-Benz EQS SUV, Tesla Model X un Kia EV9. Var skatīties arī uz mikrobusiem, tādiem kā Volkswagen ID. Buzz un Citroën ë-Space Tourer. Vēl piedāvāti tiek arī mazās un vidējās klases elektroauto, kurā jaunākais debitants ir Peugeot E-5008.
Franču E-5008 tirgū ir ienācis ne tikai kā praktisks, ērts un tehnoloģiski moderns auto, bet arī kā plašs ģimenes SUV, kas ar pilnu uzlādi spēj nobraukt pat 660 kilometrus. Turklāt E-5008 ir viens no tiem auto, kuru daudz izdevīgāku padara paplašinātā subsīdiju programma. Privātie pircēji Latvijā arī turpmāk varēs saņemt atbalstu 4500 eiro apmērā (plus arī vēl ko no dīlera), savukārt daudzbērnu ģimenēm nu būs pieejams 6750 eiro atbalsts piecvietīgam auto, un visi 9000 eiro par elektromobili ar septiņām sēdvietām.
«Mēs esam liecinieki tam, ka ar katru jaunu paaudzi un modernizāciju elektroauto spēj veikt arvien lielāku attālumu. Vēl nesen par labu WLTP nobraukuma rezervi uzskatīja 400–450 kilometrus, tad tagad tā ir pārsniegusi 500 km atzīmi un pamazām tuvojas 700 km. Pat ja šiem skaitļiem piemēro korekciju un labāko rezultātu var sasniegt urbānā vidē labvēlīgos laikapstākļos, vienalga uz ātrgaitas ceļiem var rēķināties ar 400–450 km. Tas zīmē pavisam citu skatu uz gariem braucieniem ne tikai pie mums Latvijā, bet arī daudzu ģimeņu iecienīto Eiropu,» saka žurnāla KLUBS auto apskatnieks un Latvijas Gada auto žūrijas tiesnesis Toms Timoško.
Cik tālu jums patiešām ir jābrauc?
Zvērināti skeptiķi mēdz teikt, ka viņus pārliecinātu vismaz 700–800 km, kas ir iespējams ar iekšdedzes mašīnām. Taču te rodas jautājums – vai tas praksē patiešām ir nepieciešams.
«Pircēji vienmēr no ražotājiem un automašīnām kaut ko gaida – vai runa būtu par cenu, ekspluatācijas izmaksām vai – elektroauto gadījumā – nobraukuma rezervi. Taču uz šīm lietām derētu raudzīties caur reālistisku prizmu. Protams, ir cilvēki, kam vienā piegājienā maksimāli īsā laikā jāveic lieli gabali. Ir cilvēki, kas garus pārbraucienus uztver kā izturības sacensības. Tomēr, skatoties objektīvi, viņu frakcija nav nekāda lielā,» spriež Toms.
Iecienīts galamērķis ir Berlīne, līdz kurai no Rīgas ir aptuveni 1200 kilometri. «Lai kāda būtu auto sniedzamība, jūs tik un tā gribēsiet savas trīs pauzes, ja ne vairāk, citādi ilgā sēdēšana kļūs mokoša. Un kājas var izlocīt uzlādes stacijās, kas ar pašreizējiem maršrutu plānošanas rīkiem, nav nekas grūts,» piebilst Toms.
Izvērtējot jaunāko elektroauto uzlādes iespējas, kļūst skaidrs – kamēr visiem braucējiem nopirks kaut ko uzkožamu, kamēr visi to apēdīs un vēl iegriezīsies sirsniņkambarītī, automašīna būs uzlādēta. Piemēram, jaunais Peugeot E-5008 ir aprīkots ar akumulatoru, kura kapacitāte ir 98 kWh. 150 kW līdzstrāvas stacijā tas no 10 līdz 80 procentiem uzlādēsies mazliet vairāk nekā pusstundā, un jūs atkal varēsiet veikt savus 340 kilometrus.
Ar mākslīgo intelektu uz tu
Vēl viena joma, kas nepārtraukti attīstās, ir modernās tehnoloģijas – sākot ar augstas izšķirtspējas skārienekrāniem un to ergonomiku, beidzot ar programmatūru un pat mākslīgo intelektu.
«Cilvēkos mākslīgais intelekts raisa vai nu trakas fantāzijas, vai arī noliedzošu skepsi, taču jāatzīst – automašīnās tas paver intriģējošas perspektīvas gan saistībā ar satiksmes drošību un efektivitāti, gan ar informācijas un izklaides iespējām.
Sadzīviskā līmenī viena no veiksmīgākajām jomām varētu būt maršrutu izveide.
Agrāk mēs meklējām atsevišķus punktus, piemēram, muzejus, kafejnīcas un kādus vēsturiskus objektus, un tad kaut kā savienojām tos vienā braucienā. Tagad vajag vien uzskaitīt visu, ko vēlamies, un mākslīgais intelekts iedos gatavu maršrutu, kur ņemtas vērā gan specifiskas vēlmes, gan uzlādes vajadzības. Ceļojot pa nepazīstamu valsti, tas varētu būt ļoti interesanti,» uzskata Toms Timoško.
Šobrīd kompānijas mākslīgo intelektu veiksmīgi lieto divos virzienos. Piemēram, Tesla un Mercedes-Benz attīsta pašbraukšanu, savukārt Volkswagen grupa un Stellantis koncerns, kam pieder tādas markas kā Maserati, Alfa Romeo, Jeep un Peugeot, šo potenciālu izmanto dažādu funkciju uzlabošanai, piemēram, navigācijai, izklaidei un klimata kontrolei. Piemēram, jaunā Peugeot E-5008 īpašniekiem būs iespēja izmantot mākslīgā intelekta programmu ChatGPT, kas ne tikai spēj atbildēt uz sarežģītiem informācijas pieprasījumiem, bet arī veidot maršrutus, padarot ģimenes izbraucienus vērtīgākus un jautrākus.