Salīdzinot autovadītāju kaitinošos paradumus, strauja bremzēšana avārijas situācijas izraisa visbiežāk, novērojis If Apdrošināšanas Transportlīdzekļu atlīdzību grupas vadītājs Ģirts Kubliņš.
“Pārāk lēna braukšana neapmierinātību izraisa 56% aptaujāto transportlīdzekļu vadītāju. Savukārt, ātruma pārsniegšana aizkaitina tikai katru ceturto. Kaut arī tolerance pret pārāk lēniem transportlīdzekļu vadītājiem Latvijā ir pārsteidzoši zema, braukšana zem atļautā ātruma avārijas izraisa reti, pretēji ātruma pārsniegšanai,” uzsver Kubliņš.
Redzot, ka blakus esošais vadītājs mobilo telefonu lieto bez brīvroku sistēmas, aizkaitināts kļūst katrs otrais šoferis. Tikpat lielu neapmierinātību izraisa arī tie vadītāji, kuri bez brīdinājuma veic pārkārtošanos uz blakus joslu.
CSDD dati rāda, ka manevrēšanas noteikumu neievērošana (pārkārtošanās, braukšanas sākšana, apdzīšana utt.) bija iemesls nepilniem 7% no pagājušajā gadā notikušajiem ceļu satiksmes negadījumiem ar cietušajiem, bet 28% no negadījumiem ar cietušajiem izraisīja transporta līdzekļu vadītāju neuzmanība (nepārliecināšanās par ceļu satiksmes drošību).
Sievietes un vīriešus uz ceļa sadusmo atšķirīgas lietas
Aptaujā atklājās, ka vīrieši pret agresīviem braucējiem ir iecietīgāki nekā sievietes. 73% sieviešu autovadītāju atbildēja, ka viņām nepatīk, ja priekšā braucošais strauji nobremzē (tāpat atbildēja 59% vīriešu). Vīriešus vairāk nekā sievietes kaitina, ja citi autovadītāji brauc lēnāk par atļauto ātrumu (tas kaitina 61% vīriešu un 51% sieviešu).
Savukārt, autovadītāji, kuri pārsniedz ātrumu, izraisa lielāku neapmierinātību sieviešu šoferu vidū (tas tracina 28% sieviešu un tikai 18% vīriešu). Tolerance pret nepieklājīgu un neuzmanīgu braukšanu atšķiras arī dažādās Latvijas vietās. Piemēram, salīdzinot ar lauku rajonu iedzīvotājiem, rīdziniekus mazāk kaitina šoferi, kuri pie stūres lieto mobilo tālruni vai pārsniedz atļauto ātrumu.
Kaitina citi vadītāji, bet paši braucot uzmanīgi un pieklājīgi
Aptaujā tika noskaidrots, vai autobraucēji uz ceļa mēdz darīt kādu no lietām, kas pašus kaitina.
Eksperts atzīst, ka savu braukšanas kultūru vadītāji vērtē augstu un nesteidzas būt paškritiski: “Mobilos telefonus bez brīvroku sistēmas izmantojot tikai 4% autovadītāju, bet pēkšņi nobremzēt mēdz tikai 3%. Katrs astotais atzina, ka sastrēgumu laikā reizēm agresīvi pārkārtojas, bet 15% pārsniedzot atļauto braukšanas ātrumu. Realitātē šie skaitļi, protams, ir ievērojami lielāki.”
Igauņi agresīvi pārkārtojas, bet lietuvieši pie stūres izmanto mobilos telefonus
Viena no TOP 3 kaitinošākajām citu autovadītāju nodarbēm visās trīs Baltijas valstīs ir mobilo telefonu lietošana pie stūres bez brīvroku sistēmas. Tas nepatīk 56% igauņu un tikpat daudz lietuviešu braucējiem. Igauņu transportlīdzekļu vadītājus visvairāk tracina, ja kāds no blakus joslas priekšā pēkšņi pārkārtojas (66%).
Bet lietuviešus, tāpat kā latviešus, īpaši kaitina tie vadītāji, kuri strauji bremzē (56%). Salīdzinot ar latviešiem, igauņus un lietuviešus vairāk traucē autovadītāji, kas pārsniedz atļauto ātrumu, bet mazāk tie, kuri brauc lēnām.