Elektrība un autosports
WRC ir nepārprotams benzīngalvu motorsports, kurā degvielas un izplūdes gāzu smārds ir neatņemama šī skaistā procesa sastāvdaļa. Tiesa, runājot par tiem, kam benzīns asinīs, šis sporta veids vairs nav nemaz tik šķīsts, pamazām virzoties elektrifikācijas virzienā. Tagad WRC1 klase brauc ar hibrīda tehnoloģiju, tomēr no skatītāja viedokļa šis jaunievedums nav radījis nozīmīgas izmaiņas.
Savulaik skatītāju tik iemīļotais pasaules rallijkrosa čempionāts (World RX), kas vairākus gadus norisinājās Biķernieku trasē, kopš 2022. gada pilnībā pārgāja uz elektriskajiem auto. Varbūt esmu palaidis garām un visu manu ziņu lenti aizņem Seska spožie panākumi un miglā tītā WRC nākotne, taču par World RX rezultātiem un intrigām pēdējā laikā itin neko neesmu dzirdējis. Sava loma ir arī tam, ka Nitišs un Baumanis vairs nebrauc augstākajā klasē.
Vai es šādu posmu tagad apmeklētu? Diez vai. Vai man sākotnēji tas patika? Ļoti. Varbūt tāpēc šī gada sezonā pilnībā elektriskajiem RX1e sporta auto atkal pievienojās arī iekšdedzes RX1, lai vismaz kaut kādā pieskandinātu trasi.
Arī elektroauto sāncensībā ir iespējama kontaktu cīņa, iespaidīgs ātrums, riepu švīkstoņa, bet kaut kā trūkst. Pamēģiniet aizbraukt uz kādu Formula E posmu. Tad sapratīsit, kāpēc tās ir pilnībā divas dažādas pasaules, salīdzinot ar F1.
Ar ko cilvēki brauc uz ralliju?
Viss iepriekšminētais gan nekādā veidā neietekmē to, ar kādu automašīnu vislabāk būtu apmeklēt savu iecienītāko autosporta pasākumu. To var darīt arī ar pilnībā elektrisku auto. Atšķirībā no mums ierastajiem Latvijas rallijiem, WRC posmā ekipāžām jāmēro garāka distance, jo ir vairāk ātrumposmu (aptuveni 300 km distance 20+ dopos, ko papildina pārbraucieni) un sacensības notiek ilgāku laika posmu.
Tas nozīmē, ka garāks ceļojums būs arī skatītājiem. Mūsu gadījumā tie bija aptuveni 1150 km.
Skaidrs gan ir viens – elektriskie auto nepavisam nav iecienīti skatītāju vidū.
Tā vietā pļavas un grants ceļu nomales pilda vecāka gada gājuma Volkswagen busiņi, kuros kompakti sarūmējušās jautras kompānijas, lielā skaitā dažādi Audi, Volvo, BMW un citu zīmolu universāļi, kā arī krosoveri, kuri klīrensa un pilnpiedziņas dēļ spēj iebraukt un vēl svarīgāk – izbraukt no sarežģītākām vietām. Nu, un kur tad bez Subaru Impreza, Mitsubishi Evolution, Toyota Yaris GR, Audi 80 Quattro un citām vecajām un jaunajām leģendām. Bet elektroauto šeit nav.
Piecu dienu laikā tos varēja saskaitīt uz vienas rokas pirkstiem. Daļēji varbūt to varētu izskaidrot arī tas, ka dārgu un lepnu automašīnu skatītāju rindās nemaz tik daudz nav, jo šeit tomēr ir grants, dubļi, putekļi, akmeņi, krūmi, koku zari un citi potenciāli dārgi “apstākļi”. Vēl jāņem arī vērā apstāklis, ka kopējais elektroauto skaits uz pārējo transportlīdzekļu pūli joprojām ir vien pielīdzināms mazai saujiņai.
Uzlāde
Atšķirībā no F1, rallijkrosa, drifta vai cita autosporta notikuma, kas notiek vienā trasē, rallijs ir kā ceļojošais cirks. Skatītājiem jābūt kustībā, kas nozīmē, ka periodiski būs jāveic arī elektroauto uzlāde.
Lai saprastu, kā tiek veikts elektroauto uzlādes process, jaunu elektroauto testētājiem parasti līdzi tiek dota E-mobi tīkla uzlādes karte. E-mobi ir nacionālais ātrās uzlādes staciju tīkls, kuru uztur CSDD. Ar ātro uzlādi šeit tiek saprasta 50 kW uzlādes jauda, kas gan mūsdienu standartiem nav nekāds dižais publiskās uzlādes ātrums. Protams, mūsu valstī kuplā skaitā pieejami arī citi uzlādes pakalpojuma sniedzēji, taču E-mobi ir paspējis jau pamatīgi ieskrieties.
141 uzlādes stacija nozīmē, ka 15–30 km rādiusa noteikti varēsim atrast uzlādes staciju, lai arī kurā Latvijas nostūrī mēs atrastos. Staciju skaits gan nav noteicošais, jo būtiskāk ir tas, lai visas uzstādītās stacijas būtu darba kārtībā un E-mobi tīkls šajā ziņā nav labākais piemērs, taču tas jau ir atsevišķs temats.
Atkarībā no akumulatora izmēra, ar Renault Scenic var veikt līdz 430 vai 625 km. Ja braucam ar lielāko bateriju (87 kWh), vasarā var itin viegli veikt vismaz 500 km. Ja pie braukšanas stila nudien nemaz nepiedomājat, tad drīzāk 400 – 500 km. Lai nepieļautu domu, ka būs jāstreso par mazu atlikušo kilometru skaitu, uzlādes iespējas izmantojām katru dienu, neiztukšojot bateriju zemāk par 20%.
Pirmajā dienā uzlādi veicām Rīgā, pirms automašīnas atstāšanas pie viesnīcas, kad devāmies uz Biķernieku ātrumposmu. Pārējās dienās rezervējām aptuveni 60 – 90 minūtes, lai vakarpusē veiktu uzlādi E-mobi tīklā. Tas notika īsi pirms ierašanās viesnīcās vai dodoties uz pārtikas veikaliem. Ja rēķinām, ka, piemēram, sestdienā pilsētas dops noslēdzas 21:00 un tam seko došanās uz uzlādi, tad nakstmājās esam īsi pirms pusnakts. Miegs nav pārāk ilgs.
No rīta uzlādes izklaidēm gluži vienkārši nav laika, jo var nākties celties jau pirms saullēkta, lai paspētu ieņemt pirmās vietas pie trases norobežojošās lentas. Te jāņem vērā, ka cenas ziņā saprātīgās naktsmājas Kurzemes pusē bija pieejamas maz, tāpēc nācās braukāt visai garas distances šurpu-turpu, tikai lai nakšņotu. Neviens gan man nelika baterijas uzlādes līmeni vienmēr saglabāt augstu, tomēr tas rada iekšējo sirdsmieru. Vislabākais risinājums – ja uzlāde ir pieejama naktsmītnē, bet ierobežotās pieejamības dēļ šāda opcija nav izplatīta.
Princips līdzīgs kā braucot ar iekšededzes auto pa Vācijas automaģistrāli – tu nekad nezini, kad ceļa remonts vai satiksmes negadījums ietupinās jūs sastrēgumā uz vairākām stundām, tāpēc labāk degvielas tvertni turēt pilnu un laikus apmeklēt WC. Jo pilnāka bāka un tukšāks urīnpūslis, jo mierīgāk varēs pārciest dažādus ekscesus.
Brauciens
Četriem pieaugušajiem Scenic ir ļoti piemērots. Aizmugurē vietas ir daudz, turklāt šeit nav transmisijas tuneļa, kas padara telpu plašāku. Arī 545 litru bagāžniekā būs vieta saliekamajiem krēsliem, ēdienam, atspirdzinošiem dzērieniem un vairākām mugursomām ar siltu apģērbu.
Nokļūšana naktsmājās, skatpunktos un uzlādes stacijās ir ļoti vienkārša, jo masīvajā displejā var ērti uzlikt Waze. Šī ir viena labākajām multimediju sistēmām savā klasē, liekot no šī pamācīties arī krietni dārgāka plauktiņa automobiļu ražotājiem. Organizatoru komandas priekšā var noņemt cepuri par to, cik ērti ir sagatavots skatītāju ceļvedis. Noskenē QR kodu un Waze tevi uzreiz jau ved uz izvēlēto skatīšanās vietu. Pēc tam ielūkojāmies Grieķijas posma ceļvedi. Mī un žē… Esam tālu priekšā.
Kas attiecas uz elektroauto lietojamību ārpus asfalta ceļiem, pie elektriskā Mazda MX-30 stūres esmu pārliecinājies, ka ziemā elektroauto var negaidīti izspolēt uz vietas gluži kā BMW ar pavisam nolietotām riepām, savukārt Volkswagen ID.3 tests pierādīja, ka arī slapjā zālē ir jābūt ļoti piesardzīgam. Vientilta piedziņas elektroauto liek padomāt par to, kā uzsvesties pie stūres.
Pļavās ierīkotas lielās stāvvietas rallijā nav nekāds retums. Trīs dienas laikapstākļi mūs lutināja, tāpēc vienīgās bažas radīja rīta rasa. Sēžot trases malā pieķer sevi pie domas – kaut tik nesāktu līt. Tas varētu padarīt sacīksti interesantāku, bet pastāvētu iespēja, ka netiksim no šejienes prom.
Noslēdzošajā ātrumposmā lietus mākoņi beidzot pagodināja ar savu ierašanos. Pamatīgs gāziens! Netālu no Vecpils autotrases izveidotā stāvvieta radīja īstenu festivāla sajūtu, gluži kā īstais Positivus Salacgrīvā. Liela pļava, daudz automašīnu un priecīgi cilvēki. Prom tikām bez lielas aizķeršanās. Varbūt palīdzēja tas, ka Scenic ir priekšējo riteņu piedziņa? Drīzāk tas, ka šeit nebija jāpārvar slīpums. Lai nu kā.
Izstumt smagu automobili bez iespējām atslēgt pretbuksēšanu – tas nebūtu viegli. It īpaši, ja baterija turas uz pēdējiem 20%.
Ar Scenic bez bažām var veikt vismaz 400 km. Par šī elektroauto efektivitāti pārliecinājāmies arī 24 stundu elektroauto sacensībās, kur kaimiņvalstu ekipāža ar Scenic pamanījās pārspēt Audi Q8 E-tron 55 quattro, Škoda Enyaq Coupe, Renault Megane E-Tech un Volkswagen ID.4, atpaliekot vien no Porsche Taycan, Volkswagen ID.3 un Tesla Model 3.
Kas gan elektroauto ir liels pluss – lielā pašmasa rada komfortu. Brauciens pa grants ceļu trepi ir krietni vien mīkstāks. Par pārsteigumu pašam, ikviena izmēģinātā E-mobi stacija strādāja. Dodoties četru stundu garajā mājupceļā no Mazilmājas apkārtnes, Kalvenes, Skrundas un Saldus stacijas bija aizņemtas. Visi laikam skrien atpakaļ uz Rīgu! Tas nozīmē, ka uz visu lielo WRC skatītāju skaitu šeit tomēr bija vairāki elektroauto.
Nevēlējāmies gaidīt, tāpēc braucām, cik tālu varējām. Apstājāmies pie Saldus apļa esošā 22 kW lādētāja, lai dotos pāri ielai vakariņot. Kamēr paēdām, tikmēr baterijā un vēderā bija uzkrāta enerģija, lai tiktu līdz mājām. Skaidrs ir viens – lielos pasākumos uzlādes staciju pieejamība kļūst par aktuālāku tematu. Piedzīvojumu noslēdzām ar 17,9 kWh/100km patēriņu.
Rezumējums
Ikdienas lietošanā mūsdienīgs elektroauto ir pierādījis, ka prot būt veiktspējīgs, lai arī ne vienmēr spēj kļūt par vienīgo ģimenes auto. Lai ziemā dotos ar elektroauto uz ralliju – es no šādas atrakcijas pagaidām atteiktos. Zinot to, kā aukstos apstākļos uzvedas ne tikai elektroauto baterija (samazinoties sniedzamībai), bet arī dažas E-Mobi stacijas, rallijs Alūksnes mežā var kļūt par neaizmirstamu piedzīvojumu un attiecību pārbaudi. Ar saprātīgu plānošanu iepriekšminētos apstākļus varētu atrisināt, tomēr būtiskāk ir tas, kā vientilta elektroauto uzvedas un sniega seguma, nemaz nerunājot par netīrītu meža ceļu vai apledojušu ceļu.
Tūlītējais griezes moments un vienas ass piedziņa nozīmē to, ka pat maigi apejoties ar akseleratora pedāli, auto var izspolēt un palikt uz vietas. Pietiek pat ar dažu grādu slīpumu, lai par tikšanu uz priekšu būtu jāpacīnas. Protams, daudz atkarīgs no vadītāja, taču mūsu iespējas ierobežo fakts, ka lielai daļai elektroauto pretslīdes sistēmas nevar izslēgt vai var ierobežot tikai pavisam daļēji.
Vasarā izaicinājumu ir krietni mazāk, tāpēc var teikt, ka siltajā laikā es šo noteikti atkārtotu! Protams, tikai ar mūsdienīgu elektromobili. Atliek tikai ieplānot uzlādi. Vai es brauktu uz kādu ārzemju WRC posmu, kas būtu tālāks par Igaunijas robežu? Diez vai.
Varbūt, ka salīdzinājums pavisam nevietā, bet klasiskam rallija apmeklējumam tādi auto kā Subaru Outback, Dacia Duster un Volkswagen Amarok ir kā naglai uz galvas. Kurš būs apvidum piemērots elektroauto? Prātā nāk Porsche Taycan Cross Turismo. Uz šīs pavisam racionālās un praktiskās nots…