Pēc viņa teiktā, tas varētu veicināt biežāku Latvijas iedzīvotāju došanos uz laukiem, kur iepazīt zemnieku saimniecības, kā arī pārtikas produktus iegādāties no mājražotājiem un lauku veikaliņiem. Kā skaidro Lazdiņš, šāda prakse ir ierasta vairākās Eiropas valstīs, turklāt, iegādājoties vietējos produktus no saimniecībām un lauku veikaliņiem, pircēji izvairītos no lielveikalu pārmērīgā uzcenojuma.
Lazdiņš uzsver, ka lielveikalu slēgšana svētdienās būtu ieguvums sabiedrībai un Latvijas zemniekiem, kas veicinātu pašmāju produktu patēriņu un palīdzētu noteikt atbilstošas cenas gan Latvijā ražotajām, gan arī importētajām pārtikas precēm.
«Diemžēl tieši vietējai produkcijai lielveikalos cena nereti ir augstāka nekā importa produkcijai.
Citi lasa
Atsevišķām Latvijā audzēto dārzeņu grupām uzcenojums lielveikalos ir trīs reizes lielāks par pašizmaksu. Ja uzcenojums vietējiem kartupeļiem, kāpostiem un bietēm sasniedz 200%, mēs garantējam peļnu lielajām lielveikalu ķēdēm, nevis vietējam ražotājam,» uzsver Lazdiņš.
Lazdiņš atzīmē, ka patlaban EM kopā ar lauksaimniecības nozares atbildīgajām institūcijām un ekspertiem strādā pie risinājumiem pārtikas cenu samazināšanai, tostarp uzcenojuma griestu noteikšanas ikdienas pārtikas preču patēriņa grozam, pārtikas preču ķēžu attiecību līdzsvarošanas, vietējo pārtikas preču īpatsvara veicināšanas tirdzniecības vietās, kā arī atšķirīgu cenu veidošanas attieksmes novēršanas starp vietējām un importētajām pārtikas precēm. «Zemnieku saeimas» ieskatā šie ir īstermiņa risinājumi, tāpēc jāstrādā pie ilgtermiņa politikas veidošanas, tostarp lielveikalu slēgšanas brīvdienās. Ar ierosinājumu biedrība patlaban atbildīgajās iestādēs vēl nav vērsusies, bet paredz iespēju tuvākajā laikā vērsties, piemēram, Zemkopības ministrijā un EM.
Iepirkšanās svētdienās – Latvijas patērētāju izvēle
«Latvijas patērētāji ir pieraduši iepirkties pārtikas lielveikalos, kas ļoti bieži atrodas tirdzniecības centros, abās brīvdienās. Un nereti svētdiena ir vienīgā diena, kad cilvēki var veltīt laiku ģimenes iepirkumiem vai apmeklēt veikalus, kas ikdienā nav pa ceļam. Piemēram, Domina Shopping brīvdienās ir vislielākā pircēju plūsma – 35%.
Bet, ja salīdzinām populārākās iepirkšanās dienas, tad sestdienās cilvēki to dara visaktīvāk – 20%, bet svētdienās identiskā apjomā kā piektdienās – 15%.
Turpretim pārējās darba dienās pircēju plūsma ir mazāka – 12%-13% no kopējās plūsmas,» stāsta Domina Shopping direktore Dina Bunce.
Viņa uzsver, ka arī cilvēki no mazākām pilsētām un lauku reģioniem uz blakus pilsētās esošajiem lielveikaliem nereti dodas iepirkties tieši brīvdienās, cenšoties iegādāties pārtikas produktus vairumā un ar lielākām atlaidēm, kādas bieži piedāvā tieši lielveikali. «Centieni kaut kādā veidā ierobežot šādus patērētāju iepirkšanās paradumus, šķiet, nu jau ļoti pretdabiski,» turpina lielveikala vadītāja.
«Būtu daudz vērtīgāk, ja lauksaimnieki paši aktīvāk meklētu veidus, kā būt vēl tuvāk saviem klientiem, un piedāvātu viņiem stabilu produktu kvalitāti un servisu.
Gana laba prakse ir Rīgas nakts tirgi. Uzteikt par radošas uzņēmējdarbības pieeju var arī zemnieku un mājražotāju aktivitātes sociālajos tīklos, piemēram, LillasLavander un absolutsed.lv, kas palīdz veidot interesi par pašu audzētiem produktiem un lauku dzīvi. Šādi piemēri parāda, ka, ja lauksaimnieki paši investē ne tikai produktu radīšanā, bet arī popularizēšanā, var sasniegt brīnišķīgus rezultātus. Bet centieni mākslīgi ierobežot citus tirgus dalībniekus vairs neabilst laika garam,» stāsta Bunce.
«Aicinu «Zemnieku saeimu» radīt iniciatīvas, kas veicinātu sadarbību starp tirgus dalībniekiem, nevis polarizāciju. Brīva izvēle un radošas aktivitātes ir veselīgas konkurences pamatā. Savukārt tik kategoriski priekšlikumi, kā lielveikalu slēgšana svētdienās, izklausās ļoti populistiski un kā mēģinājums meklēt vainīgos visur apkārt, bet tikai ne savā dārziņā,» iesaka lielveikala vadītāja.
Bunce aicina zemniekus un lauksaimniekus nebaidīties būt radošiem un drosmīgiem savā uzņēmējdarbībā, jo, viņasprāt, veiksmīgs būs tas, kurš pirmais spers soli tuvāk savam pircējam. «Par to varat pārliecināties arī mūsu tirdzniecības centra ikgadējā Ziemassvētku tirdziņā, kas notiks jau decembrī – tajā piedalīsies vairāk nekā 70 amatnieku un rokdarbnieku no visas Latvijas, arī ļoti čakli seniori un cilvēki ar invaliditāti. Viņi visi audzē, ražo un rada ar savām rokām, sirdi un dvēseli šeit pat Latvijā. Un viņi visi reiz bija izvēles priekšā – gaidīt, kad pircējs atnāks vai atrauks pie viņiem, vai sadūšoties pārdot savu preci tur, kur pircējs jau ierasti uzturas – lielveikalā,» atklāj Domina Shopping direktore Dina Bunce.