Šādi Swedbank turpina jau pastāvošo Sociālā izlīguma programmu, kuras ietvaros vairāk nekā 2000 klientu ir sakārtojuši savas pagātnes saistības. Sagaidāms, ka šajā noslēguma fāzē tiks palīdzēts pārējiem 3100 klientiem, kuriem banka plāno dzēst saistības vēl vismaz 110 miljonu eiro apmērā.
Kā tiks dzēsti neatrisinātie krīzes parādi
Pilnā 100% apmērā saistības tiks dzēstas tām personām, kuras atbilst sociāli jutīgām sabiedrības grupām, piemēram, daudzbērnu ģimenēm, par maznodrošinātām vai trūcīgām atzītām personām u.tml. Tāpat pilna apmēra parādu norakstīšana attieksies uz personām, kuras līdz 2022. gada 31. decembrim būs sasniegušas pensijas vecumu, un tiem klientiem, kuri ir vienojušies ar banku Swedbank Sociālā izlīguma ietvaros.
Visiem pārējiem klientiem saistības tiks samazinātas 90% apmērā. Šāda pieeja piemērota, lai ievērotu taisnīguma principu pret tiem, kuri savas saistības sakārtojuši jau iepriekš Sociālā izlīguma programmas ietvarā. Klientiem, uz kuriem attiecināma saistību dzēšana, uz deklarēto dzīvesvietas adresi tiks nosūtīta vēstule par atlikušo saistību izpildes termiņu un kārtību, taču klienti var arī paši vērsties bankā telefoniski vai rakstiski. Automātiska parādu dzēšana netiks piemērota tikai gadījumos, kad ir aktīvs tiesvedības process, noslēgts specifisks izlīgums, vai gadījumos, kad klienta rīcība atgūšanas procesā nav bijusi godprātīga.
Likums nosaka, ka parādu norakstīšana nav piemērojama aizņēmējiem, kuriem ir aktīvs maksātnespējas procesu.
Iespēja atgriezties ekonomiskajā apritē
Parādu dzēšana pilnā vai daļējā apmērā tiks piemērota tiem līgumiem, kas kā mājokļu kredīti tika ņemti laika posmā līdz 2008. gada 31. decembrim un nav atmaksāti 2008. gada ekonomiskās lejupslīdes dēļ. Šiem aizdevumiem ieķīlātais mājoklis ir pārdots, tomēr ar to nav bijis pietiekami, lai segtu visas atlikušās saistības. Tām personām, kurām šāds risinājums ir piemērojams, Swedbank nodrošinās iespēju dzēst atlikušās parādsaistības 90% vai pat 100% apmērā.
“Šīs likuma izmaiņas ir nozīmīgs solis, lai palīdzētu ekonomiskajā apritē atgriezt tos, kuri savulaik nonāca ēnu ekonomikas varā. Bankas 2008. gada krīzes parādus jau sen ir norakstījušas zaudējumos, tomēr tikai ar izmaiņām likumdošanā mums ir dota iespēja parādsaistības dzēst arī klientiem – lai saistības vairs nekarātos kā Damokla zobens virs tās sabiedrības daļas, kura objektīvu iemeslu dēļ nespēja tikt ar tām galā," uzsver Reinis Rubenis, Swedbank Latvija valdes priekšsēdētājs:
Informācija par parādu samazināšu vai dzēšanu
Lai uzzinātu vairāk par saistību dzēšanas procesu un kritērijiem, klienti aicināti meklēt informāciju Swedbank mājas lapas sadaļā Maksājumu grūtības, apakšsadaļā “Pirmskrīzes hipotekāro kredītu dzēšana”. Klientiem, kuri atbilst kādai no sociāli jutīgām grupām, līdz 2022. gada 1. jūlijam jāiesniedz bankā aizpildīta veidlapa un apliecinoši dokumenti. Jautājumu un neskaidrību gadījumā klients var sazināties ar banku.
Saeima vasarā atbalstīja grozījumus Kredītiestāžu likumā, kas ļauj kredītiestādēm vienpusēji dzēst privātpersonu hipotekāro kredītu parādus, kuri uzskatāmi par neatgūstamiem un tika ņemti līdz 2008. gada beigām nekustamā īpašuma iegādei. Vienlaikus Saeima atbalstīja arī grozījumus likumā “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli”, saskaņā ar kuriem šāda parāda dzēšana nerada ienākuma nodokļa nomaksas pienākumu parādniekam. Pamatojoties uz likumā noteiktajiem kritērijiem, Swedbank ir izstrādājusi saistību dzēšanas un samazināšanas politiku un publicējusi to savā mājaslapā (sadaļā Maksājumu grūtības, apakšsadaļā “Pirmskrīzes hipotekāro kredītu dzēšana”).