Tehnika & gaita
Līdzīgi kā ID.3, arī Born elektromotors novietots uz aizmugures ass. Versiju klāstu iesāk 150 ZS modifikācija ar 45 kWh akumulatoru, kas pēc WLTP datiem spēj veikt 340 km. Tālāk seko 58 kWh baterijas versija ar 204 ZS un 424 km sniedzamību. Tiem, kuriem svarīga garu distanču veikšana, jāizvēlas 77 kWh versija. Šādā gadījumā ar vienu uzlādi Born nobrauks līdz pat 540 km, savukārt ātrās uzlādes iespējas sniegs pietiekami daudz enerģijas, lai nobrauktu vismaz 260 kilometrus nieka 30 minūtēs, bet 100 km distancei nepieciešamo uzlādes līmeni varēs sasniegt jau septiņās minūtēs. Born atbalsta no 7,2 līdz 170 kW uzlādes avotu.
Lai ID.3 un Born veiktspēja nebūtu pilnībā identiska, Cupra ieguvis nelielu priekšrocību. Born ir iespējams apgādāt ar e-Boost funkciju, kas pieejama 58 kWh un 77 kWh modifikācijām. Pateicoties šim elektrības dopingam, Born uz 30 sekundēm iegūs papildu jaudu, sasniedzot 231 ZS. Funkciju iespējams aktivizēt, ieslēdzot Cupra režīmu vai nospiežot pedāli līdz kickdown pozīcijai. Tiesa, ja ārā nebūs atbilstoša temperatūra un akumulatoram noteikts uzlādes līmenis, paātrinājums nebūs pieejams. Kopā ar e-Boost funkciju auto tiks aprīkots ar lielāka diametra bremzēm un platākām riepām.
Izplūdes skaņas trūkums elektroauto segmentā tiek kompensēts ar dinamiku un būtu neparasti, ja Cupra pircējiem tas būtu maznozīmīgs faktors. 0–50 km/h tas paātrinās 2,6 – 2,9 sekundēs, jaudīgākajā versijā apaļo simtnieku sasniedzot 6,6 sekundēs. Tas ir viens mirklis un esam jau pie atļautā braukšanas ātruma robežas. Patīkama elektroauto priekšrocība, kas allaž pārsteidz, pārsēžoties no iekšdedzes dzinēja automašīnas! Vēlāk klāstam varētu pievienoties arī pilnpiedziņas versija ar diviem elektromotoriem. Zinot to, cik apgrūtinoša ir aizmugures piedziņas elektroauto ekspluatācija ziemā, šī modifikācija būtu ieguvums ne tikai dinamikas, bet arī drošības ziņā.
Lai Born nebūtu tikai taisnvirziena raķete, vadāmības un gaitas īpašību uzlabošanai tam speciāli tika izstrādāti Dynamic Chassis Control Sport (DCC Sport) balstiekārtas regulējumi, sekmējot sportiskāku braukšanas manieri. Barselona ir kā labs testu poligons vadāmības pārbaudei, jo kalnu ceļos citu satiksmes dalībnieku ir maz, turklāt šaurajos un asajos līkumos nav nepieciešams attīstīt lielu ātrumu, lai izprastu, uz ko auto ir spējīgs.
Born klīrenss ir par 15 mm zemāks priekšā un 10 mm aizmugurē, savukārt izsvarojums ir teju perfektais 50:50.
Apvienojumā ar progresīvo stūres iekārtu, tas pietiekami veikli veic virāžas un labi paklausa mūsu norādēm, kas būs ļoti labs rādītājs ikdienas braucienam. Arī niecīgais apgriešanās rādiuss padara to par veiklu manevrētāju lielveikalu stāvvietas. Gaita ir ļoti līdzīga ID.3 un nianses varētu atšķirt vien tad, ja mums būtu iespēja izbraukt šos ceļus ar abiem modeļiem. Saķeres kontroles uzraudzību var samazināt, aktivizējot ESC Sport funkciju. To, vai tas ļauj uz slidena seguma braukšanu padarīt jautrāku, viscaur asfaltētajā Barselonā gan nebija iespēja pamēģināt.
Vērtējot gaitas sportiskumu, ir svarīgi nošķirt elektroauto no iekšdedzes dzinēju radiniekiem. Elektriskie modeļi vēl joprojām cīnās ar lieko svaru, kas īpaši jūtams līkumotos ceļu posmos, kā arī strauji samazinot ātrumu uz lielceļa. Born sver nedaudz vairāk kā 1700 kg, kas ir par nepilniem 200 kg vairāk nekā Formentor apvidnieks.
Iespējams, tiem, kuri meklē gaitas īpašības no esošajiem Cupra modeļiem, radīsies vajadzība pēc stingrākas stūres, vēl cietākas amortizācijas un asākām bremzēm, lai brauciens būtu tikpat aizraujošs, kā to esam raduši iekšdedzes modeļos. Kas attiecas uz apstāšanos un enerģijas rekuperāciju, pagriežot transmisijas sviru B režīmā, rekuperācijas ietekme uz brīvgaitas ripošanu ir līdzīga kā ID.3, visai nesteidzīgi stādinot automašīnu. Dažos elektroauto esam novērojuši, ka apstāšanās ir straujāka, ļaujot pielietot tā saukto viena pedāļa braukšanas metodi.
Raksta turpinājums: