Piebremzē, pirms papildini!
Bremžu šķidrumi ir būtiska transportlīdzekļa drošības sastāvdaļa, tāpēc to izvēle un izmantošana prasa rūpību. Uzmanību jāpievērš to DOT (Department of Transportation) klasifikācijai, kas norāda uz bremžu šķidruma viršanas temperatūru un viskozitāti. Šobrīd populārākie ir DOT 3, DOT 4, DOT 5, DOT 5.1 un DOT4LV. Attiecīgas klases bremžu šķidrums piederēs kādai no trim grupām – glikoliskajiem, silikoniskajiem vai minerālajiem šķidrumiem. Šis ir būtisks noteicējs to savienojamībā.
Total Energies vadošais eksperts Andrejs Hudžidzskis (Andrzej Husiatyński) uzsver: «Glikoliskie šķidrumi, piemēram, DOT 3, DOT 4 un DOT 5.1, ir savstarpēji savietojami un tos var droši sajaukt. Turpretī DOT 5, kas ir silikona bāzes šķidrums, nav savietojams ar citiem bremžu šķidrumiem un to nevar izmantot parastajos transportlīdzekļos. Piemēram, vecāku franču automašīnu bremžu sistēmās tiek izmantoti tikai minerālie bremžu šķidrumi (LHM), kurus nedrīkst sajaukt ar glikoliskajiem, jo tas var izraisīt hidraulisko bremžu sistēmas blīvējumu uzbriešanu un rīcineļļas sabiezējumu veidošanos.»
Neskati dzesēšanas šķidrumu pēc krāsas
Autoservisos bieži nākas sastapties ar autovadītāju jautājumiem par dažādu ražotāju un krāsu dzesēšanas šķidrumu sajaukšanu. Vadītāji nereti pieļauj visai nopietnu kļūdu: izvēlas dzesēšanas šķidrumu, balstoties uz tā krāsu.
«Krāsa pati par sevi neko neizsaka par šķidruma kvalitāti vai īpašībām. Ražotāji bieži vien izmanto dažādas krāsas, piemēram, sarkanu vai zaļu, lai atšķirtu produktus ar vai bez silikātiem. Tomēr tas nenozīmē, ka dažādu ražotāju šķidrumi ar vienādu krāsu būs savstarpēji savietojami. Ja ceļojuma laikā nācies izmantot cita ražotāja dzesēšanas šķidrumu, sasniedzot galamērķi, ieteicams nomainīt visu dzesēšanas šķidrumu. Tas palīdzēs izvairīties no ķīmiskām reakcijām, kas varētu samazināt šķidruma efektivitāti,» piebilst eksperts.
Kāpēc jābūt piesardzīgam? Dažādu krāsu vai ražotāju dzesēšanas šķidrumu sajaukšana var izraisīt nogulšņu veidošanos, kas var aizsprostot radiatora atveres. Lai nodrošinātu dzesēšanas sistēmas optimālu darbību, eksperti iesaka izvēlēties dzesēšanas šķidrumus, balstoties tikai un vienīgi uz transportlīdzekļa ražotāja norādījumiem, nevis skatot krāsu.
Izvēloties motoreļļu, fokuss uz kvalitātes rādītāju!
Dažādu ražotāju motoreļļas sajaukšana ir iespējama, taču tas jādara piesardzīgi, pārliecinoties, ka sajaukto eļļu piedevas ir savstarpēji saderīgas. Mūsdienu automašīnās visbiežāk tiek izmantota sintētiskā eļļa, kuru var sajaukt ar citu sintētisko eļļu, tomēr jāievēro Amerikas Naftas institūta (API) prasības – eļļas ar SG vai augstāku kvalitātes rādītāju jāapvieno ar citām līdzīgas vai augstākas kvalitātes eļļām. Pat ja tūlītējas izmaiņas nevar pamanīt, tad ilgtermiņā tas var negatīvi ietekmēt motora darbību.
Īpaša uzmanība automātiskajām pārnesumkārbām
Eksperti iesaka ievērot tos pašus principus, kas attiecas uz motoreļļu, arī pārnesumkārbas eļļas sajaukšanas gadījumā.
«Automātiskām pārnesumkārbām jāizmanto īpaša zemas viskozitātes ATF (automātiskās pārnesumkārbas šķidruma) eļļa, tāpēc nevajadzētu sajaukt šīs eļļas ar atšķirīgas viskozitātes un parametru šķidrumiem. Pretējā gadījumā var notikt pārnesumkārbas pārkaršana, vadības sistēmas aizsprostošanās vai bojājumi,» brīdina eksperts.
Stūres pastiprinātāja šķidrums
Stūres pastiprinātāja šķidrumi tiek iedalīti minerālos, sintētiskos un pussintētiskos, un tie atšķiras arī pēc savas krāsas. Galvenais noteikums – šos šķidrumus ir stingri aizliegts sajaukt, jo pastāv risks izmainīt to konsistenci. Ja tie ir sajaukti, ieteicams pēc iespējas ātrāk nomainīt šķidrumu pret jaunu un piemērotu. Uz stūres pastiprinātāja šķidruma iepakojuma parasti ir norādīta informācija par standartiem, kuriem šķidrums atbilst, un kādos automobiļu zīmolos to var izmantot.