Auto drošības sistēmas
Sen aiz muguras tie laiki, kad aktuālas bija debates par to, vai automašīnā nepieciešama ABS bremžu sistēma, gaisa spilveni vai drošības jostas. Dzīvojam laikmetā, kad šīs sistēmas kļuvušas pašsaprotamas un automašīnas ieguvušas papildus virkni gudru elektrisko asistentu. Drošības sistēmas vadītājam nodod svarīgu informāciju par notiekošo ne vien automašīnas priekšā un aizmugurē, bet arī sānos un pat piedāvā lūkoties no augšas.
Mūsdienās mašīna kļuvusi par braucošu lokatoru, uztverot visas apkārtējās kustības, ceļa infrastruktūru un potenciālos apdraudējumus. Uz priekšu ripojošs divu tonnu metāla objekts ir potenciāli bīstams ne vien salonā sēdošajiem, bet arī gājējiem un citiem satiksmes dalībniekiem. Tieši tāpēc katrs elektriskais palīgs var nospēlēt nozīmīgu lomu satiksmes drošības uzlabošanā. Tiesa, tas nav vienīgais iemesls, kāpēc automašīnu papildaprīkojuma saraksts sadaļā Drošība pēdējā laikā kļuvis tik garš. Pirmkārt, dažādas palīgsistēmas ir jau kļuvušas par obligātu nosacījumu, lai saņemtu augstu novērtējumu drošības testos. Asistentu klātbūtne padara pievilcīgāku automašīnu arī pircēju acīs. Pircējs vēlas iegūt arvien drošāku auto.
Tiesa, pēc auto iegādes līniju asistents, distances kontrole un citas funkcijas bieži tiek izslēgtas, lai netraucētu vadītājam braukt pa vecam. No ražotāju perspektīvas šis ir veids, kā nopelnīt, piedāvājot vairākus tūkstošus eiro vērtas drošības sistēmu pakas, no kurām ikdienā mēs izmantojam vien dažas funkcijas. Drošos auto novērtē arī apdrošinātāji, samazinot polises cenu.
Turklāt atsevišķu sistēmu darbība mūsdienās ir tik komplicēta, ka pat cilvēks bez ilgas auto vadīšanas pieredzes var justies kā profesionāls autobraucējs.
Ne visu sistēmu attīstības progress sasniedzis līmeni, kad varam netraucēti uzticēt savu drošību elektronikai. Viens no labākajiem elektrisko tehnoloģiju piemēriem ir GPS navigācijas sistēmas, kas gadu gaitā modernizējušās tik tālu, ka vairs retos gadījumos redzam vadītājus ar papīra kartēm rokās. Vadītājs šim virtuālajam gidam uzticas. Drošības jomā ne viss ir tik rožaini. Aplūkosim, kādi elektriskie drošības asistenti tiek piedāvāti mūsdienu automašīnās, kā tie strādā un kādi ir to trūkumi.
Mūsdienās liela daļa ekstru pieejamas apjomīgās drošības pakotnēs, taču mēs izkristalizēsim aptuveno cenu diapazonu katrai sistēmai atsevišķi. Cenu starpības, ņemot vērā funkciju skaitu un attīstības pakāpi, būs iespaidīgas. Pilnībā autonomo braukšanas sistēmu atstāsim vēlākam laikam, kad tās darbība būs pilnvērtīga ikdienas satiksmē.
Adaptīvā kruīza kontrole
- Kas tā ir, un kā tā strādā?
Atšķirībā no standarta kruīza kontroles adaptīvā sistēma ar lāzera vai radara palīdzību monitorē ceļu jums priekšā, pielāgojoties kopējai satiksmes plūsmai. Princips ir vienkāršs – vadītājs izvēlas braukšanas apstākļiem piemērotu ātrumu, un auto to saglabā. Brīdī, kad priekšā braucošais auto nobremzē, to izdara arī jūsu spēkrats. Tiklīdz plūsma paātrinās, to dara arī jūsu auto. Tātad tiek ievērota droša distance starp priekšā braucošo un kopējai plūsmai piemērots ātrums.
- Trūkumi:
Pastāv iespējamība, ka radars neuztvers visus priekšā esošos objektus, piemēram, motociklu. Īpaši jāuzmanās, ja pārredzamā distancē neviens jums priekšā nebrauc. Pēkšņi uz ceļa izskrējušu gājēju vai dzīvnieku sensori var neuztvert. Turklāt ne visi autovadītāji zina, vai viņu automašīnas adaptīvā kruīza kontrole prot automašīnu apstādināt pilnībā. Dažu auto sistēmas, samazinot ātrumu līdz noteiktam slieksnim, tiek pilnībā izslēgtas. Šādā gadījumā pastāv avārijas risks, ja satiksmes plūsma pēkšņi kļūst ievērojami lēnāka. Vecākas sistēmas līkumotā ceļu posmā nejauši var nolasīt distanci nevis starp priekšā esošo auto, bet sānu joslā braucošo vai retos gadījumos pat pretējā joslā esošu auto. Sliktos laikapstākļos (miglā, stiprā lietū vai sniegā) lāzera sistēmām var rasties traucējumi objektu atpazīšanā. Arī netīrumu krāšanās uz sensoriem nav vēlama.
- Mūsu viedoklis:
Dažiem ražotājiem šī sistēma strādā tik labi, ka auto prot pilnībā apstāties, vēlāk automātiski uzņemot iestatīto ātrumu, vadītājam nespiežot pedāli. Vadītājs var veltīt maksimālu uzmanību ceļam, jo nav nepārtraukti jāuzrauga spidometrs. Turklāt vienmēr tiek ievērota droša distance starp priekšā braucošo – joma, kurā bieži grēkojam. Ja uzmanīgi vērosim ceļu, sistēma strādās bez trūkumiem.
Izmaksas: 150–2200 eiro
Vērtējums: 4,5 no 5 zvaigznēm
Līniju asistents
- Kas tas ir, un kā tas strādā?
Lai samazinātu avāriju risku uz lielceļiem, līniju asistents izmanto kameru, lāzeru vai radaru sistēmu, lai uztvertu ceļa joslu apzīmējumus un noturētu auto konkrētajā braukšanas joslā. Tiklīdz tas pietuvojas joslas malai, auto ar skaņas signālu un indikatoru instrumentu panelī brīdina vadītāju. Sarežģītākas sistēmas gadījumā asistents automātiski piestūrē, atgriežot auto joslas vidū. Mainot joslas, īpaši BMW vadītāji tiek radināti pie pagrieziena signāla lietošanas, pretējāgadījumā jāsadzīvo ar sistēmas brīdinājuma troksni un stūres pretestību.
- Trūkumi:
Šī sistēma ir uzskatāms piemērs tam, cik svarīga ir sakārtota ceļu infrastruktūra. Ja vadītājs paļaujas uz sistēmas piestūrēšanu arī līkumotā ceļu posmā (kas gan nav šīs sistēmas pašmērķis), tad padzisušu joslu apzīmējumu gadījumā auto bez jebkādiem brīdinājumiem izbrauks no joslas pretim braucošā auto vai nomales grāvī. Dažiem ražotājiem joslu apzīmējumu uzraudzība ir ļoti punktuāla, ātri vien nokaitinot vadītāju ar vieglprātīgāku braukšanas manieri. Arī vasaras periodā tik bieži sastopamajās remontu zonās pagaidu dzeltenās strīpas uz ceļa var samulsināt sistēmu. Ziemas periodā šī sistēma ir praktiski nelietojama sniega segas dēļ.
- Mūsu viedoklis:
Jaunākajiem Toyota modeļiem sistēma strādā bez izteiktiem trūkumiem, kamēr dažiem ražotājiem piestūrēšana liek justies kā bobsleja kamanās, šūpojot auto no vienas joslas puses uz otru, līdz vadītājs pats iesaistās situācijas stabilizēšanā. Protams, esam novērojuši, ka mūsu braukšanas ieradumu dēļ šī sistēma tiek izslēgta, novērtējot to kā traucējošu. Šis ir ļoti labs drošības uzraugs ar ievērojamu potenciālu, lai novērstu traģiskas avārijas, kurās noguruši šoferi, aizmiegot pie stūres, nobrauc no ceļa.
Izmaksas: 240–1300 eiro
Vērtējums: 3,5 no 5 zvaigznēm
Aklās zonas sensors
- Kas tas ir, un kā tas strādā?
Asistenta nosaukums precīzi paskaidro tā būtību. Ar sensoru vai kameru palīdzību tiek uzraudzīta tā sauktā aklā zona, to no vadītāja skatpunkta spoguļos nav iespējams pārskatīt. Ja šajā zonā atrodas kāds auto, sānskata spoguļos iedegas brīdinājuma signāls, mudinot būt piesardzīgiem un šobrīd neveikt joslu maiņu. Aktīvās sistēmas gadījumā būs jūtama stūres pretestība.
- Trūkumi:
Velosipēdus un motociklus sensori bieži vien neuztver –tā ir īpaša problēma pilsētvidē. Vecākas sistēmas objektus uztver novēloti. Citkārt brīdinājuma simbols spoguļos iemirgojas, reaģējot uz nekustīgiem objektiem.
- Mūsu viedoklis:
Spoguļos jāskatās un vēlams vismaz divreiz. Ir reizes, kad šī sistēma tiešām palīdz izvairīties no sadursmes, tomēr tās darbībā ir trūkumi, kas neļauj tai pilnībā uzticēties.
Izmaksas: 150–790 eiro
Vērtējums: 2 no 5 zvaigznēm
Gājēju uzraudzība
- Kas tas ir, un kā tas strādā?
Uz automašīnas novietotās kameras un sensori nepārtraukti monitorē priekšā un sānos notiekošo situāciju. Tiklīdz sistēma redz gājēju, kas grasās šķērsot brauktuvi, bet vadītājs tam nepievērš uzmanību, mašīna tiek automātiski apstādināta. Sistēma paredzēta darbībai pilsētā, ātrumam lielākoties nepārsniedzot 50 km/h.
- Trūkumi:
Problēmas rodas situācijās, piemēram, kad aiz ielas malā stāvoša kravas auto aizmugures izskrien gājējs. Šādā situācijā sistēma var novēloti izvērtēt situāciju un auto nepaspēs apstāties.
- Mūsu viedoklis:
Gājēji dažkārt ir tikpat neparedzami kā dzīvnieki. Šāds salīdzinājums varētu šķist pārlieku skarbs, tomēr mazu bērnu, aizmāršīgu vai iereibušu pieaugušo un gados vecu gājēju uzvedība dažkārt ir neizdibināma. Ņemot vērā likuma bardzību gājēju notriekšanas gadījumā, novēlam šīs sistēmas darbību dzīvē nepārbaudīt. Tehnoloģijai vēl nepieciešami uzlabojumi, taču, kā pierāda testi, šī sistēma arvien modrāk spēj atpazīt uz ceļa uzskrējušu cilvēku, laikus nobremzējot auto. Pat ja mašīna nebūs pilnībā apstājusies, jebkurš zaudētais ātruma kilometrs var glābt gājēja dzīvību.
Izmaksas: 84–290 eiro
Vērtējums: 4 no 5 zvaigznēm
Automātiskā bremzēšanas sistēma
- Kas tā ir, un kā tā strādā?
Asistenta pamatā ir sensori, lāzeri, video un pat GPS tehnoloģijas, kas skenē priekšā esošo ceļu un aprēķina jūsu auto un potenciālā šķēršļa kustības ātrumu. Ja ātrumu starpība ir ievērojama un ja pastāv sadursmes draudi, tiek aktivizēta bremzēšana. Šīs sistēmas pamatuzdevums ir maksimāli samazināt braukšanas ātrumu pirms gaidāmās sadursmes, samazinot potenciālos auto bojājumus un pasažieru traumas. Atkarībā no sistēmas veida vadītājs tiek brīdināts par potenciālajām briesmām vai arī auto pats uzsāk bremzēšanu. Lielu lomu šī tehnoloģija spēlē tieši uz ātrgaitas lielceļiem, tāpēc ne visos gadījumos būs iespējams apturēt auto pilnībā.
- Trūkumi:
Atskaitot retus gadījumus, kad sensori nav spējuši uztvert objektu priekšā, tehnoloģijai nav izteiktu trūkumu. Sistēma nostrādā tikai ekstrēmās situācijās, tāpēc vadītājs var pat nenojaust tās klātbūtni.
- Mūsu viedoklis:
Pietiek novērsties no ceļa uz pāris sekundēm, lai nokļūtu bīstamā situācijā – iezvanās telefons vai iztraucē kāds no pasažieriem. Pārvietojoties ar 100 km/h, auto tikai vienā sekundē nobrauc 28 m. Dažas sistēmas piemērotas pilsētai, citas ātrgaitas šosejām. Tas redzams arī cenu atšķirībā.
Izmaksas: 150–2800 eiro
Vērtējums: 4,5 no 5 zvaigznēm
Parkošanās sistēma
- Kas tā ir, un kā tā strādā?
Distances sensori priekšā un aizmugurē jau ir pašsaprotama ekstra, taču automātiskā parkošanās tehnoloģija palīdz paveikt visu procesu bez vadītāja iesaistes. Dažas sistēmas apvieno iespēju auto novietot gan paralēlajā, gan kabatas stāvvietā. Sensori aprēķina nepieciešamo stāvvietas platumu, vienlaikus izrēķinot, cik tālu jums jābrauc un cik lielā leņķī jāsagriež stūre. Vadītājs var atlaist rokas no stūres un tikai darboties ar pedāļiem vai modernāko sistēmu gadījumā nedarīt neko. Papildus pieejamas sistēmas, kas prot novietot stāvvietā auto ar piekabi.
- Trūkumi:
Vairāku autoražotāju sistēmām ir problēmas atrast piemērotu paralēlo stāvvietu, liekot vairākas reizes braukt garām. Vecākām sistēmām būs grūtības atpazīt šķēršļus, kas negaidīti parādījušies parkošanās laikā, piemēram, dzīvnieki vai gājēji.
- Mūsu viedoklis:
Šī sistēma būtiski atvieglo šo procesu, lai arī vēl ir potenciāls attīstībai. Brīdī, kad uzsākam parkošanos, ne vienmēr rodas pārliecība, ka sensori situāciju ir nolasījuši pareizi, liekot manevrēt starp novietotajiem auto tik tuvu, kā pats braucējs nekad neatļautos. Var gadīties, ka sistēma noparko auto tik tuvu blakus mašīnai, ka nevarat atvērt durvis.
Izmaksas: 250–1980 eiro
Vērtējums: 4 no 5 zvaigznēm
Noguruma sensors
- Kas tas ir, un kā tas strādā?
Nogurums, mikromiegs un aizmigšana pie stūres – vadītāja noguruma asistents cīnās ar visiem šiem apstākļiem. Pirmkārt, sistēma aprēķina, cik ilgu laiku jau esat ceļā, un pēc noteikta laika vai kilometru skaita aicina ieturēt kafijas pauzi. Advancētāka sistēma ar sarežģītu algoritmu palīdzību analizē vadītāja braukšanas stilu. Noguruši braucēji biežāk veic korekcijas ar stūri, manevrus veic novēloti un mazāk precīzi. Sensori papildus var analizēt vadītāja acu un galvas stāvokli, kas norāda uz noguruma pazīmēm. Ja tās tiek saskatītas, sistēma periodiski atskaņo brīdinājuma signālu, uz ko norāda arī indikācijas instrumentu panelī. Braukšanas stilam nemainoties, brīdinājums kļūst arvien skaļāks. Dažas sistēmas var izslēgt vien tad, ja auto tiek apstādināts un vadītājs atver durvis.
- Trūkumi:
Dažkārt pat mundram vadītājam pēkšņi instrumentu panelī uzlecošais kafijas tasītes simbols var likt satrūkties. Šobrīd ir grūti izstrādāt precīzu programmu, ņemot vērā dažādos noguruma tipus un vadītāju atšķirīgo braukšanas stilu.
- Mūsu viedoklis:
Tiek uzskatīts, ka noguris braucējs ir ne mazāk bīstams kā dzērājšoferis. Šādas sistēmas izstrāde ir apsveicama, lai arī var uzskatīt, ka šis ir tikai tehnoloģijas sākumpunkts. Lielākoties šī sistēma iestrādāta jau lielākā drošības tehnoloģiju pakotnē kopā ar citiem asistentiem.
Izmaksas: 35–850 eiro
Vērtējums: 2,5 no 5 zvaigznēm
Ceļazīmju atpazīšana
- Kas tā ir, un kā tā strādā?
Ceļa zīmju atpazīšana strādā ar GPS vai kameras palīdzību. GPS gadījumā sistēma pēc satelītnavigācijas datiem norāda, vai atrodaties kādas pilsētas teritorijā, automātiski projicējot arī atļauto ātrumu. Priekšējā kamera automātiski nolasa ceļazīmes gan sānos, gan virs braucamās daļas, attēlojot tās instrumentu panelī. Dažiem auto iespējams aktivizēt funkciju, kas neļauj pārsniegt noskenētajās zīmēs atļauto ātrumu.
- Trūkumi:
Dažkārt kamera noskenē DUS teritorijai paredzētu zīmi, kas neattiecas uz kopējo ceļu. Citreiz netiek nolasītas pagaidu remonta zīmes, kas mēdz būt novietotas zemu. Ja informācija tiek ņemta tikai no satelītnavigācijas, tad tā var nesakrist ar reālo situāciju.
- Mūsu viedoklis:
Ņemot vērā ceļa zīmju bieži vien neērto novietojumu, ne vienmēr varam paspēt ieraudzīt atļauto braukšanas ātrumu. Šī sistēma ir vienkārša un noderīga, tāpēc daži ražotāji to iekļāvuši jau bāzes aprīkojumā.
Izmaksas: 280–510 eiro
Vērtējums: 3,5 no 5 zvaigznēm
Nakts redzamība
- Kas tā ir, un kā tā strādā?
Sistēmas darbību var iedalīt divās kategorijās – aktīvā un pasīvā. Pirmā izmanto infrasarkano kameru, bet otrā balstās uz izstaroto siltumu. Radari uztver kustību, kas atrodas vēl ārpus lukturu apgaismotās zonas perimetra. Infrasarkanā kamera skenē notiekošo vairākus simtus metru pirms automašīnas. Līdzko tiek atpazīts gājējs, dzīvnieks vai cits potenciālais šķērslis, vadītājs saņem par to paziņojumu galvenajā ekrānā, instrumentu panelī vai head-up displejā.
- Trūkumi:
Pasīvā sistēma nebrīdinās par tādiem šķēršļiem, kas ir vienā temperatūrā ar apkārtējo vidi, kas ir izteikta problēma siltā laikā. Arī projicētā attēla kvalitāte būs sliktāka nekā aktīvās sistēmas gadījumā. Tikai retajam auto ir šī ekstra.
- Mūsu viedoklis:
Daudziem šī sistēma vēl joprojām šķiet jaunums, lai arī sērijveida luksusa automašīnās tā tika iestrādāta jau pirms vairāk nekā 10 gadiem. Šobrīd šī sistēma vēl joprojām ir dārga, jaunu auto pircējiem nekļūstot par prioritāti, taču tā ļauj iegūt svarīgo laiku, lai sāktu bremzēt, pirms vēl paši esam briesmas pamanījuši.
Izmaksas: 2000–2400 eiro
Vērtējums: 3 no 5 zvaigznēm
Gaismu asistenti
- Kas tie ir, un kā tie strādā?
Adaptīvās gaismas, tālo gaismu asistents, līkumu gaismas būtiski atvieglo braukšanu ziemā. Adaptīvās gaismas izgaismo ceļa posmu atkarībā no stūres pagrieziena leņķa. Tālo gaismu asistents automātiski ieslēgs tuvo gaismu, ja priekšā vai pretim brauks auto vai iebraucot apgaismotā teritorijā. Komplicētākas sistēmas dinamiskās gaismas izmantos tuvās un tālās gaismas kombināciju.
- Trūkumi:
Pretimbraucošie nereti vēlas, lai mēs ātrāk pārslēgtos no tālajām uz tuvajām gaismām – gadās, ka sistēma pamana pretimbraucošo novēloti. Citreiz pārslēgšanās atpakaļ uz tālo gaismu šķiet pārāk novēlota mums pašiem.
- Mūsu viedoklis:
Līdzīgi kā braucot ar automātisko transmisiju, kad mēs ceļojuma sākumā vienkārši ieslēdzam D pozīciju, tā arī vakara izbraucienā var darīt ar gaismām – uzreiz ieslēgt tālās gaismas. Vadītājam vairs nav jādomā, kad un ko pārslēgt, – visu izdara sistēma. Un, jo jaunāka sistēma, jo lieliskāks ir rezultāts. Īpaši var uzslavēt dinamisko gaismu darbību.
Izmaksas: 150–2100 eiro
Vērtējums: 4 no 5 zvaigznēm
Rezumējums
Drošības sistēmu potenciāls ir iespaidīgs, tomēr katrs dators var kļūdīties. Lai arī kādas ekstras būtu jūsu auto, saglabājiet maksimālu uzmanību ceļam, jo ne auto, jūs esat atbildīgs par savu un citu drošību.