Heijā, meitenes! Runāsim skaidru valodu: ja gribat šovasar gūt ievērību no pretējā dzimuma vai varbūt pat satikt savu Lielisko vīrieti, gādājiet kabrioletu! Vīriešiem patīk atvērtas sievietes. Turklāt statistiska liecina – sieviete, kas brauc ar kabrioletu, šķiet īpaši seksīga gandrīz katram otrajam vīrietim.
Turpretī, ja sieviete sēž vissmalkākajā SUV, tas atstāj iespaidu tikai uz pieciem procentiem vīrišķu. Kādu kabrioletu pirkt? Auto Bild saka: tam obligāti nav jābūt dārgam, pat par cenu zem 3000 eiro ir pieejama gana plaša izvēle. Pamēģiniet parotaļāties – sludinājumu portālos (pašmāju – ss.com vai ārzemju – mobile.de, autoscout24.de) meklētājā ieklikšķiniet nevis konkrētu marku, bet gan virsbūves variantu kabriolets. Noklikšķiniet cenas robežas un varbūt vēl maksimālo nobraukumu. Kas tik tur nebūs!
Golf Cabrio, Renault Megane, Opel Astra F, Fiat Barchetta un Mazda MX-5. Nedrīkst aizmirst arī 3. sērijas BMW un Peugeot 306. Mēs pētījām tirgu, tehnisko apskašu rezultātus un paraudzījāmies Auto Bild sūdzību grāmatā. P.S. Aptaujas liecina, ka dāmu acīs arī vīrietis kabrioletā izskatās pievilcīgāk…
Fiat Barchetta
Cena: 2100 – 2500 eiro
Biju jauns, un man vajadzēja kaut ko īpašu. 1998. gada pavasarī es, Auto Bild redaktors, nopirku lietotu Fiat Barchetta. Divus gadus vecu, ar 32 000 km noskrējienu, nomainītu motoru. Pusgadu vēlāk, galīgi nokaitināts, aizvedu savu burkāna formas mašīnu pie autotirgoņa un atstāju placī. 42 000 km uz spidometra, jau trešais motors, peļķe uz grīdas un nejauka smaka salonā. Fiat Barchetta. Dīva starp kabrioletiem. Skaista kā bilde, bet tik neuzticama…
Nu es atkal braucu ar Barchetta. Bet tikai izmēģināt. Mašīna smaržo pēc degvielas un sasmakuša ūdens maisījuma. Priekšējais panelis brakšķ. Gluži kā manās atmiņās. Tomēr mašīna prot sagādāt prieku – ērta un gana jaudīga, pateicoties 1,8 litru motoram ar 131 ZS. Desmit gados no 1995. līdz 2005. gadam Fiat ražoja rodsteru uz pirmā Punto bāzes.
Barchetta gan ir kāda vaina – itāliešu paciente sirgst ar fāžu mainītāja ģenētisku defektu pie ieplūdes sadales vārpstas.
Viena atspere atslābst, un mašīna sāk izklausīties kā vecs traktors. Tādēļ bieži vien tiek runāts par «to dīzeļa detaļu, kas nobeidzas». Remonts maksā ap 500 eiro, daudzām mašīnām bijis jāpārcieš vairākas šādas operācijas. Tā ilgst pusi dienas, serviss parasti arī nomaina zobsiksnu. Neliels mierinājums – lietotu Barchetta iespējams dabūt par dempinga cenu. Aptuveni par 2500 eiro.
Tas mūs saniknoja
Motors. Jau norādījām par sadales vārpstas fāžu mainītāju. Vēl jāpiemin karstumu aizturošā metāla plāksne virs izpūtēja iekārtas: tā kļūst vaļīga, izraisa vibrācijas vai plīst. Uzmanieties ar modeļa pirmo ražošanas gadu eksemplāriem: sākumā plāksnes metāls bija par mīkstu, to var redzēt pēc buktēm un iespiedumiem uz motora pārsega.
Arī gumijas blīves tikušas vairākkārt mainītas, taču pavisam noblīvēta Barchetta nav bijusi nekad, pat aizmugurējos lukturos ir ūdens. Tāpēc iesakām mazgāt mašīnu ar rokām. Izpūtējs reti iztur ilgāk par trīs gadiem, izpūtēja izvadi bieži tiek pielodēti.
Secinājums
Vai mums jānolād Barchetta uz mūžīgiem laikiem? Nē. Mazā itāliešu klasiķe tam ir par skaistu un spēj sagādāt arī daudz prieka. Kad iet uz priekšu… Tie, kas meklē uzticamu rodsteru – rokas nost! Bet tiem, kuri nevēlas izdot daudz naudas un pazīst labu mehāniķi – visi ceļi vaļā!
Vērtējums: 2/5 zvaigznēm
Volkswagen Golf 3 kabriolets
Cena: 1200 – 2200 eiro
Golf Cabrio ar nobraukumu virs 200 000 kilometriem – vai Auto Bild vēl visi mājās? Jā, ir gan. Pareizi rūpējoties par savu automašīnu, lielisks rezultāts ir arī pie lieliem nobraukuma skaitļiem. Konkrētais automobilis atrodas Volvo dīlera Krüll placī Hamburgā. Kopš oktobra. Akumulators izlādējies, parūpējamies vispirms par to. Tad pagriežam atslēgu – pēc pussekundes motors iedarbojas. Mūsu mašīnu darbina 1,9 litru TDI ar 90 ZS. Mašīna gargabalniekiem.
Pēdējoreiz zobsiksna mainīta pie 204 000 km (TDI gadījumā tas ir obligāti, citādi siksna plīsīs un prieki beigsies). Dzeltenajam Golf ir Color Concept komplektācija ar ādas apdari, elektrisku auduma jumtu un papildu apsildi. Jauna šī mašīna maksāja aptuveni 25 000 eiro. Lai to iegūtu tagad, jums būtu jāšķiras vairs tikai no 1500 eiro. Mūsu ieteikums: nokaulējiet vēl nedaudz, tad viss būs kārtībā ar cenu.
Golf III Cabrio ražošana tika sākta 1993. gadā, no 1996. gada bija pieejams dīzeļdzinējs, 1998. gadā tika veikts viegls feislifts: priekšpuse un aizmugure, kā arī priekšējais panelis tika pielāgots Golf IV izskatam. 2002. gadā šo modeli noņēma no ražošanas. Būtiskākie trūkumi: zobsiksnas plīsumi un TDI turbokompresoru defekti TDI dzinējiem, ļodzīgi sēdekļi un bojātas bremžu caurulītes, kā arī izsisti tiltu gultņi.
Secinājums
Cenu grupā zem 2500 eiro ir plašs pienācīgā kārtībā uzturētu Golf piedāvājums. Ja izvēlēsieties benzīna dzinēju, visticamāk, nekļūdīsieties, bet dīzeļmotora gadījumā obligāti sekojiet līdzi zobsiksnas maiņas termiņiem.
Vērtējums: 3,5 / 5 zvaigznēm
Alfa Romeo Spider
Cena: 3000 eiro
Uzmanību, caca nāk! Piektā Alfa Romeo Spider paaudze (1994.– 2005.) ir ļoti skaista, bet bieži cieš no dažādiem defektiem. Lielākie trūkumi: jumta pārsegs reti ir viscaur ūdensizturīgs, plastmasas aizmugurējais stikls ātri saskrāpējas un kļūst necaurredzams. Pārnesumkārbas remonti ir dārgi. Ja pēc starta vai silta motora gadījumā ātrumpārslēgs ķeras, saplīsis sinhronizatora gredzens. Arī apdares kvalitāte ne vienmēr ir laba: izkrituši slēdži, pogas. Pēc feislifta 1998. gadā daudzas lietas uzlabotas. Latvijā Spider piedāvājums ir neliels, tāpēc cenas ir augstas, taču Vācijā par 3000 eiro šo modeli var dabūt labā stāvoklī.
Vērtējums: 2,5 / 5 zvaigznēm
Opel Astra Cabrio
Cena: 900 – 1600 eiro
Opel Astra kabriolets ir visai lēts veids, kā četratā braukt mašīnā bez jumta. Cenas ir noslīdējušas pavisam zemu, turklāt šis Opel nav nemaz slikts. Kabrioleta pirmizrāde bija 1993. gadā, tā bāze ir Astra F. Tāpat kā sedanam, arī šim modelim galvenā problēmzona ir metāla virsbūve: rūsa uz riteņu arkām, zem logu blīvējuma. Pārējās vājās vietas ir ūdens sūknis un termostats, kaprīza elektronika, ieskaitot bojātu ģeneratoru un starteri, eļļas zudumi gar vārsta vāciņa un galvas blīvēm.
Vērtējums: 3 / 5 zvaigznēm
Peugeot 306 Cabrio
Cena: 1700 – 2300 eiro
Šim sāncensim bija jāaizvilina Golf pircēji. Vizuāli tas patiesi būtu spējis to paveikt, jo īpaši kabrioleta versijā. Piedāvājums ir ļoti mazs, bet lietoto auto tirgū ir dabūjami daži pat labi eksemplāri. Tomēr tie kā potenciāls pirkums jāuzlūko uzmanīgi – 306. ir problēmas ar bremzēm. Tehniskajās apskatēs atzīmēta slikta bremžu darbība aizmugurē un bojātas bremžu caurulītes. Mūsu ieteikums: uzticamāki skaitās vēlākie ražošanas gadi, sākot no 1999.
Vērtējums: 2,5 / 5 zvaigznēm
Renault Megane Cabrio
Cena: 1400 – 1600 eiro
Renault Megane Cabrio ir lēts. Kādēļ? Jo šis francūzis ir, kā lai to labāk pasaka, garastāvokļa būtne. Daži motora defekti plīsušas zobsiksnas dēļ, pārdegušas cilindru galvu blīves ūdens noplūdes dēļ, neblīvi bremžu spēka pastiprinātāji, ļodzīgi vai salūzuši sēdekļi – tas un vēl vairāk rakstīts par BA tipa Megane Auto Bild sūdzību grāmatā. Kabrioletam (1997.–2003.) ne vienmēr darbojas jumta pārsegs.
Vērtējums: 2 / 5 zvaigznēm
Chrysler Stratus Cabrio
Cena: 1200 – 1500 eiro
Tas nu reiz ir auto! Atvērtā tipa Chrysler Stratus (1996.–2001.) ir 4,90 metrus garš kreiseris ar augstākai klasei atbilstošu aprīkojumu. Parasti šādu mašīnu piedziņu nodrošina divlitru četrcilindru motors ar 131 ZS, bet degvielas patēriņš sasniedz 10,5 litrus. Chrysler par Stratus Sunset reiz prasīja 23 000 eiro – ieskaitot ādas apdari, elektrisko jumtu, gaisa kondicionētāju un elektriski regulējamu vadītāja sēdekli. Tagad tos atrast ir visai pagrūti.
Vērtējums: 2,5 / 5 zvaigznēm
BMW 3. sērijas kabriolets
Cena: 2000 – 3000 eiro
E36 līnijas BMW modelis – protams, ka mēs runāsim par asīm. Škērsstieņi un šarnīri priekšā nolietojas ātri, nomaiņas gadījumā pēc iespējas izmantojiet izturīgās Meyle detaļas. Kabriolets (1994.–2000.) jau ir ceļā, lai kļūtu par klasiķi, jo īpaši, ja tam zem pārsega dūc sešcilindru dzinējs. Meklējiet 318i ar 115 ZS – lielāka iespēja, ka jūsu jaunais pirkums nebūs nobraukts līdz pēdējam.
Vērtējums: 3,5 / 5 zvaigznēm
Mazda MX-5
Cena: 1600 – 2400 eiro
Japāņu rodsteri ir vieni no uzticamākajiem, ja spriežam pēc tehnisko apskašu statistikas. Arī tipa NB (1998.–2005.) modelis nav izņēmums. Dažiem eksemplāriem rūsē sliekšņi un aizmugurējās arkas. Tam par iemeslu ir aizsērējušas ūdens noteces. Bet visādi citādi ar MX-5 daudz nekļūdīsieties: motori (1,6 ar 110 ZS un 1,9 ar 140/146 ZS) ir izturīgi, aizmugurējā piedziņa un precīzā transmisija ļauj izbaudīt braucienu. Latvijā šos modeļus atrast grūti – vieglā būs aizbraukt uz Vāciju.
Vērtējums: 4,5 / 5 zvaigznēm
Toyota MR2
Cena: 3000 eiro
Atrast MR2 zem 3000 eiro sliekšņa? Grūti, bet var. Toyota MR2 (2000.– 2005.) ir to vērts. Tam ir jauka aizmugures piedziņas un vidū novietota motora kombinācija, turklāt šis auto nāk no laika, kad Toyota vēl ražoja patiešām kvalitatīvus auto. Nu, jā, ja vien neņemam vērā tā sirdi – ir zināms par 1,8 litru četrcilindru motora (ražoti 2000.–2002.) defektiem, kas parādās kā paaugstināts eļļas patēriņš.
Vērtējums: 4 / 5 zvaigznēm
Rezumējums
Vai kabrioleti ir luksusa prece un patiesībā nevienam nav vajadzīgi? Muļķības! Kabriolets parūpēsies par labu garastāvokli, brīvdienu sajūtu un vasaras dvesmu. Jo īpaši, ja automašīnai nav (gandrīz) nekādu trūkumu. Kā, piemēram, Mazda MX-5. To es labprāt izvēlētos: aizmugures piedziņa, auduma jumts – auto, kas ir katra iztērētā santīma vērts. Ja vēlaties vadāt arī pasažierus, iesaku Golf III kabrioletu ar uzlabotu izskatu vai 3. sērijas BMW (par pēdējo runājot, atcerieties: labāk izvēlieties mazāko motoru, toties lai modelis ir uzturēts labā kārtībā.)