• 10 ieteikumi, kā izvēlēties un uzstādīt piemērotāko elektroauto lādētāju

    Elektroauto
    Santa.lv
    Santa.lv
    30. jūnijs
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Publicitātes foto
    Saskaņā ar Ceļu satiksmes drošības direkcijas datiem 2024. gada 1. aprīlī Latvijā reģistrēti 7104 elektromobiļi, tas ir par 8% vairāk, nekā gada sākumā. Jau šobrīd teju katra simtā automašīna uz Latvijas ceļiem ir pilnībā elektriska, bet prognozes liecina, ka jau 20230. gadā katrs septītais spēkrats būs tieši elektroauto.

    Pieaugot elektroauto skaitam, pieaug pieprasījums arī pēc to uzlādes iespējām. Lai gan Latvijā elektromobiļu uzlādes tīklā e-mobi darbojas 141 ātrās uzlādes stacijas, tendences liecina, ka pieaug interese arī par auto uzlādes iespējām mājās, tāpēc jaunuzņēmums VOOL izstrādājis vairākus ieteikumus, kas jāņem vērā, izvēloties, iegādājoties un uzstādot elektroauto uzlādes iekārtas.

    Uzstādīšanas vieta

    Izvēloties elektroauto uzlādes staciju un domājot par tās uzstādīšanas vietu, svarīgi ņemt vērā, ka stacijai nepieciešama gan elektrība, gan internets pieslēgums (Wi-Fi, kabeļa internets vai 4G pārklājums).

    Uzlādes staciju var novietot gan pie sienas, gan uz staba, taču svarīgi saprast, vai attiecīgajai vietai būs ērti piebraukt ar auto – tātad jāsaprot, kur atrodas automašīnas uzlādes spraudnis un kā vajadzēs novietot automašīnu, lai kabelis aizsniegtos līdz auto. Iespējams, jau savlaicīgi vērts padomāt par garāku kabeli, lai lietošanas laikā būtu ērti novietot auto jebkurā virzienā.

    Strāvas stiprums

    Mājas uzlādes stacijām visbiežāk derēs privātmājās izplatītais trīsfāžu 16 apmēru pieslēgums, ar kuru varēs darbināt 11 kW mājas lādētāju. Protams, auto var uzlādēt arī ar vienfāzes savienojumu vai ar mazāku strāvas stiprumu, taču tad uzlāde prasīs ilgāku laiku. Jo vairāk ampēru, jo ātrāka uzlāde. Mājas uzlādes staciju jauda visbiežāk ir līdz 22 kW – šādā gadījumā labāk, ja mājai ir trīsfāžu 32 ampēru savienojums.

    Maiņstrāvas un līdzstrāvas lādētāji

    Līdzstrāvas uzlādes stacijas ir lielākas un dārgākas, nekā maiņstrāvas lādētāji, tāpēc tās visbiežāk tiek izmantotas publiskajos uzlādes punktos, kuros ir daudz lietotāju un svarīga ir ātra uzlāde. Mājās piemērotāks ir kompaktais maiņstrāvas lādētājs, kas ir maciņam draudzīgāks, bet tik un tā ļauj veikt salīdzinoši ātru uzlādi. Pilnībā tukša akumulatora uzlāde mājās vidēji aizņem 4–6 stundas.

    Jauda

    Mājas lādētāju jauda ir no 3,6 līdz 22 kW. Mūsdienās lielākā daļa automašīnu spēj akumulēt maiņstrāvu ar jaudu līdz 11 kW, tomēr ieteicams iepazīties ar auto tehniskajiem parametriem un rokasgrāmatu, lai uzzinātu, cik fāžu pieslēgums un kāda jauda ir nepieciešama, lai uzlādētu auto.

    22 kW lādētāji ir ilgtermiņa izvēle, jo tendences liecina, ka jaunākās automašīnas ir ar lielāku uzlādes jaudu, turklāt, 22 kW uzlādes staciju var izmantot arī automašīnai, kas pieņem tikai 11 kW. Jāpiezīmē, ka 11 kW lādētājam ir nepieciešami 16 ampēri, bet 22 kW lādētājam – 32 ampēri.

    Kabeļa un spraudņa veids

    Iepazīšanās ar savas automašīnas tehniskajiem parametriem, palīdzēs arī saprast, kāds kabelis un spraudņa veids būs piemērotākais. Mūsdienās lielākajai daļai elektroauto ir CCS2 tipa ligzda, kas ir saderīga ar mājas uzlādes staciju ierasto Type 2 spraudni (7 kontakti), gan ātro CCS uzlādes staciju. Hibrīdautomašīnām parasti ir Type 2 spraudnis, kas labi darbojas arī ar mājas uzlādes stacijām, bet ne ar publisko CCS tipa uzlādes staciju.

    Izvēloties uzlādes staciju, iespējams iegādāties staciju bez kabeļa un pievienot to atsevišķi. No vienas puses, lādētājs ar ligzdu piedāvā elastību – ar to var uzlādēt automašīnas ar Type 1 vai Type 2 spraudni, tajā pašā laikā kabelis katru reizi, kad vēlaties uzlādēt auto, būs jāpievieno pašam.

    Uzlādes stacija ar kabeli vienmēr ir gatava darbam, turklāt, nav jādomā, kur likt kabeli – pēc uzlādes tas paliek pie pievienots pie uzlādes stacijas līdz nākamajai reizei. Dažām uzlādes stacijām ir iespējams arī nomainīt vadu ar pievienotu (piesietu) kabeli (piemēram, no Type 2 uz Type 1), taču tas prasīs nelielu piepūli.

    Dizains

    Uzlādes stacijas pie mājas būs redzams katru dienu, tāpēc tā dizainam ir vērts pievērst tikpat lielu uzmanību, kā izvēloties mēbeles un citus interjera priekšmetus. Izvēlieties uzlādes staciju, kas labi iederas apkārtējā vidē.

    Slodzes vadības kontrole

    Uzlādēt elektromobili ar jaudu 11 kW ir līdzvērtīgi kā vienlaicīgi darbināt desmit trauku mazgājamās mašīnas. Tā ir liela slodze un kontaktligzdai un elektrības vadiem ir jābūt spējīgiem šo slodzi izturēt. Mājas lādētājos parasti ir iestrādāts vadības bloks, kas kontrolē temperatūru un, ja vadi pārkarst, uzlādi automātiski atslēdz.

    Vadības bloks arī mēra, cik daudz enerģijas mājoklis patērē, un nosūta signālu lādētājam par to, cik daudz strāvas ir pieejams uzlādēšanai. Daži vadības bloki arī nolasa, kura no trim fāzēm ir visvairāk noslogota, un pārslēdz patēriņu uz mazāk noslogoto fāzi – tā ir automātiska fāzes maiņa. Tas ļauj izvairīties no drošinātāju nostrādāšanas un auto var uzlādēt tik ātri, cik to atļauj tīkla savienojums.

    Viedā uzlāde

    Vairumā gadījumu viedā uzlāde nozīmē pielāgošanos elektroenerģijas tirgus cenai, taču patiesībā šis termins aptver vairāk. Viedais lādētājs ir savienots ar internetu un palīdz kontrolēt, cik daudz un kad automašīna tiek uzlādēta.

    Savienojumā ar slodzes vadības bloku, viedā uzlāde uzrauga mājsaimniecības enerģijas patēriņu, un novirza pieejamo enerģiju uzlādei.

    Turklāt viedais lādētājs un slodzes kontroles bloks ļauj uzlādēt automašīnu bez maksas, ja mājās ir saules paneļi un attiecīgajā brīdī ir saražota saules enerģija.

    Viedais lādētājs piedāvā plašākas iespējas nekā parastā uzlāde ar vadu no kontaktligzdas, un ilgtermiņā ieguldījums atmaksājas gan finansiāli, gan ērtības ziņā.

    Uzstādīšana

    Lai uzstādītu uzlādes staciju, ieteicams izmantot profesionāļa pakalpojumus. Profesionāls elektriķis apseko mājas elektrības pieslēgumu un novērtē, vai tas spēj uzlādēt elektromobili. Turklāt profesionālis parūpēsies par kabeļiem, drošu uzstādīšanu un sistēmas iestatīšanu, kā arī var sniegt konsultācijas par dokumentāciju, lai nodrošinātu, ka jūsu mājas uzlādes stacija atbilst normatīvā regulējuma prasībām.

    Uzlādes izmaksas

    Ar elektromobili, kas uzlādēts mājās, vidēji var nobraukt 100 kilometrus iztērējot 2–3 eiro. Protams, cenu ietekmē daudzi faktori, piemēram, automašīnas modelis, elektrības cena, sezona, braukšanas ātrums utt.

     

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē