Kā pateikt ideālu runu, kuru atcerēsies visi. Komunikācijas guru Olgas Kazakas padomi
Nepieciešamība teikt runu patiesībā mūs piemeklē daudz biežāk, nekā pašiem šķiet. Tas var būt apsveikums kolēģa vai darbinieka dzimšanas dienā, pamācoši iedvesmojoša runa bērnam par izglītības svarīgumu vai pētījuma rezultātu prezentācija. Un vēl neskaitāmas situācijas, kad uzstājamies plašākas vai šaurākas auditorijas priekšā. Šis žanrs tiek izmantots tik bieži, ka runu rakstīšanas pamati ir jāapgūst katram. Lūk, daži noteikumi, kas palīdzēs sagatavot runu, kura iedvesmo, paliek atmiņā un, iespējams, pat maina pasauli!
Foto: Shutterstock
1. Skaidri saprast mērķi
Publiskā runa ir apzināts komunikācijas akts, tāpēc ideālajā variantā tam ir jānoved pie mērķa, ko vēlas sasniegt orators. Mērķi var būt visdažādākie. Var būt nepieciešamība radīt vajadzīgo atmosfēru – tam noderēs rituālā runa vai arī auditorijas pamudināšana uz kādu rīcību vai atbalstu noteiktai idejai. Tad būs vajadzīga pārliecinošā runa.
Bez žēlastības metiet ārā liekus lietvārdus un dodiet priekšroku uzrunām un darbības vārdiem.
Vispirms svarīgi izanalizēt publiku. Kāds ir klausītāju vecums, sabiedriskais stāvoklis, zināšanas par uzstāšanās tematu, līdzšinējā saskarsmes pieredze? Šī informācija palīdzēs izvēlēties piemērotu leksiku, publikai aktuālus un saprotamus piemērus, ietekmīgas personas, uz kurām atsaukties, tās citējot, un akcentus, detaļas, kas ir jāaplūko.
Atkārtošana ir galvenais palīgs informācijas iegaumēšanā. Lai labi uztvertu galveno domu, runas gaitā atkārtojiet to vairākas reizes.