Vai tu zini, ko sevī ietver jēdziens – kartelis?
Kartelis ir konkurentu vienošanās ierobežot konkurenci darījumos ar pircējiem vai piegādātājiem. Turklāt konkurences tiesībās ar šo vārdu apzīmē arī daudz neformālākas saprašanās, tostarp džentlmeņu norunas vai pat tikai darbības, no kurām izriet iesaistīto uzņēmumu vienprātība.
Foto: Shutterstock
Teksts UĢIS ZELTIŅŠ,
zvērināts advokāts, ZAB COBALT partneris
Uzmanīgs lasītājs varētu jautāt, vai arodbiedrība ir kartelis. Tās biedri ir konkurenti, un to kopīgās rīcības mērķis ir paaugstināt darbaspēka cenu.
Parasti kartelis vienojas fiksēt pārdošanas cenu vai tās zemāko robežu, saskaņo lēmumus piedalīties vai nepiedalīties iepirkumos un piedāvājumu saturu, sadala klientus vai darbības teritorijas vai ierobežo ražošanas apjomu.
Retāks karteļa veids ir vienošanās ierobežot konkurenci par kvalitāti vai inovācijām. Piemēram, no 1925. gada līdz Otrajam pasaules karam pastāvēja romiešu dieva Fēba vārdā nosauktais kvēlspuldžu kartelis. Pasaules lielākie ražotāji bija vienojušies saīsināt spuldžu kalpošanas laiku, jo kvalitātes pieaugums iepriekšējās desmitgadēs bija mazinājis pieprasījumu pēc jaunām spuldzēm. Savukārt šāgada jūlijā Eiropas Komisija konstatēja Daimler, BMW un Volkswagen karteli, kas izpaudās kā vienošanās nekonkurēt dīzeļdzinēju NOx izmešu samazināšanā. Diviem ražotājiem – BMW un Volkswagen – Komisija uzlika 875 189 000 eiro naudas sodu, bet Daimler no soda tika atbrīvots, jo pats Komisijai šo karteli bija atklājis.
Ir vērts paturēt prātā, ka karteļu aizliegums attiecas ne tikai uz preču un pakalpojumu pārdošanu, bet arī uz pirkšanu. Lai gan varētu spekulēt, ka pircēju vienošanās izdarīt spiedienu uz piegādātāju cenām patiesībā dod labumu tālākajā ražošanas ķēdē un galu galā patērētājiem, šādu attaisnojumu konkurences aizsardzības iestādes neakceptē.