Vai Latvijai vajag Dinamo?
2008. gada rudenī Dinamo Rīga sāka savu ceļu Kontinentālajā hokeja līgā (KHL). Ar lozungiem par tautas komandu un mērķiem par naudas pelnīšanu. 12 gadu laikā komanda piedzīvojusi gan arēnas izpārdošanu rekordlielā ātrumā, gan arī stumdīšanos pa līgas pažobeli un to pavadošo zākāšanu. Šobrīd izskatās, ka komandas nākotne ir tik trausla kā nekad. Cik ļoti Latvijai vajag šo komandu? Ir pagājuši 12 gadi – kāds ir sausais atlikums?
Foto: Shutterstock
Dinamo Rīga projekts bija un joprojām ir gaužām neloģisks. Tā mugurkaulu veido Krievijā sarunāta nauda, kuras izlietojums nepakļaujas biznesa loģikai.
Loģikas nav
Dinamo Rīga un KHL ir vienaudzes – komanda tika radīta tieši šā jaunā krievu projekta vajadzībām. Lai tas notiktu, uz brīdi kopīgam mērķim vienoties bija gatavi pat Viesturs Koziols un Kirovs Lipmans, taču, lai projektam piesaistītu krievu naudu, par projektu centrālo figūru kļuva ITERA Latvija šefs Juris Savickis, kura uzpleči ātri vien nomāca citas spilgtās personības, kas bija stāvējušas pie projekta šūpuļa.
Leģenda vēsta, ka Latvijas Tenisa savienības prezidentam Savickim līdz tam par hokeju nekādas sevišķās intereses un zināšanu nebija, taču tieši viņš tobrīd atradās un joprojām atrodas stratēģiski svarīga uzņēmuma vadītāja krēslā un kā izbijis VDK spiegs savu jauno misiju uzņēma ar pilnu atbildību. Kā anekdotes sporta aprindās tolaik tika atstāstītas sadzīviskas ainiņas, kurās Viesturs Koziols izglītojis Savicki un viņa padomnieku Zigmāru Priedi hokeja ābecē.
Dinamo Rīga projekts bija un joprojām ir gaužām neloģisks. Tā mugurkaulu veido Krievijā sarunāta nauda, kuras izlietojums nepakļaujas nekādai biznesa loģikai. Padomājiet paši: kāda ir zīmola atdeve no citas – nesalīdzināmi mazākas – valsts komandas sponsorēšanas, kura jau gadiem nespēj kvalificēties pat izslēgšanas spēlēm?
Bijušā kluba prezidenta Viestura Koziola pirmajā sezonā paustā apņēmība Dinamo Rīga pataisīt par biznesa projektu šodien izklausās pēc trula joka. Tomēr nevar noliegt, ka pirmajās sezonās komandai bija iespaidīga vilkme vietējā tirgū (vienubrīd veikalos uz urā gāja pat Dinamo saldējums un pelmeņi), ko varēja kapitalizēt veiksmīgāk. To izdarīt galvenokārt neļāva KHL valdošais kolhozs – krievi nesaprata, ko no NHL modeļa varētu sekmīgi aizgūt. Tāpēc aizguva mistisku spēlētāju draftu, kurā tika izraudzīti arī NHL komandu paspārnē esoši spēlētāji…