Start-up apustulis Uldis Leiterts: Lasīšana ir pretdabisks process
Savās atklāsmēs par tehnoloģijām un dzīvi dalās Uldis Leiterts.
Foto: no personiskā arhīva
ULDIS LEITERTS
• Dzimis rīdzinieks, 35 gadi, uzņēmējs, dizainers, start-up dibinātājs.
• Palīdz start-up uzņēmumiem visā pasaulē. Projektos apceļojis un darbojies 60 valstīs.
• Vada dizainu un zīmolu uzņēmumā Postclick Sanfrancisko ASV.
• Līdzdibinātājs tādiem start-up kā Maktub.app, Fragmentic, Infogr.am.
• Infogr.am saņēmis savulaik lielāko investīciju apjomu Latvijas start-up vēsturē.
• Darbojas projektos Silīcija ielejā.
• Šobrīd apmeties Sanfrancisko ASV.
• Sarunājas arī tādās valodās kā japāņu, vjetnamiešu, nedaudz persiešu.
• Kaislīgs fotogrāfs.
• Precējies ar vjetnamieti Tamu Le.
• Trīs bērnu tēvs.
Tehnoloģiju nozare šobrīd virza milzīgas pārmaiņas, un tai ir arī jāuzņemas atbildība par notiekošo. Tai ir jāiestājas par lietām, kas sabiedrību padara labāku, līdztiesīgāku, iekļaujošāku, nevis sašķeļ to vai būvē sienas, jo pašas tehnoloģiju nozares fundaments ir daudzveidība – cilvēki ar dažādām pieredzēm, kultūrām, uztverēm. Esmu ar dažādiem rezultātiem uzbūvējis vairākas start-up kompānijas, izveidojis divus starptautiskus tehnoloģiju festivālus – Digital Freedom un Pirate Summit Global. Mani ir saukuši par start-up apustuli – neuzskatu sevi par tādu. Tomēr, ja man arī ir kaut kāda pamanāmība pasaulē, es gribu to izmantot, lai iedvesmotu.
Sociālo tīklu biznesa modelis nav kaitīgs un neapdraud lietotāju privātumu. Saprotu, taču ne līdz galam piekrītu sašutumam, ka lietotāju datu vākšana kaut kādā veidā apdraud mūsu brīvo gribu. Mēs taču tik ļoti vēlējāmies tehnoloģijas, kas mūs saprot, sagaidījām personisku pieeju no automātiskām saziņas formām. Un gribējām sazināties ar draugiem otrā pasaules malā, veidot jaunas draudzības. Lūk, mums tas viss ir, varbūt varam to novērtēt un izturēties pret uzņēmumiem, kas to radīja, ar nelielu pateicību? Protams, viņiem ir biznesa modelis, taču pasaule ir labāka, jo tajā ir Facebook. Un, ja godīgi, strīdos Facebook tik un tā uzvarēs.
Vēl pirms dažiem gadiem Latvijas uzņēmumiem runāt par naudu un veiksmi bija ļoti netipiski.
Infogr.am bija pirmie Latvijā, kas lauza stereotipu nerunāt par naudu. Esmu sev izveidojis tādu maindsetu – par svarīgo ir jārunā skaļi. Vēl pirms dažiem gadiem Latvijas uzņēmumiem runāt par naudu un veiksmi bija ļoti netipiski. Infogr.am savulaik saņēma lielāko investīciju apjomu Latvijas start-up vēsturē. Mēs skaļi runājām par naudu, un prieks, ka vismaz tehnoloģiju nozarē šo tabu tēmu izkustinājām. Tajā brīdī informācija sāk izplatīties un veiksme piesaista veiksmi. Tā var iedvesmot citus, arī pašiem ir vieglāk atrast darbiniekus, piesaistīt investīcijas, un tevi vispār sāk uztvert nopietnāk.
Trampa Amerika bija baisa pasaule, kurā dzīvot. Tas, kas te notika pēdējos gados, ir abnormāla nekompetence.