Toksiskas attiecības darbā? Nevairo tās arī pats!
Jo nedrošāka ir ārējā pasaule – mūs piemeklē ekonomiskā krīze, pandēmija vai citi globāli procesi, kas šūpo ierasto ikdienu –, jo asākas ir arī mūsu emocionālās reakcijas darba vidē. Tad kā mums parūpēties par konstruktīvu un cieņpilnu gaisotni darba vidē un neveicināt toksiskas attiecības starp kolēģiem?
Konsultē ILZE DZENOVSKA, mediatore un apzinātas komunikācijas trenere
Konflikti darbā ir neizbēgami, uzsver mediatore un komunikācijas trenere Ilze Dzenovska. Patiesībā tie ir jebkuru attiecību normāla sastāvdaļa – kā darbā, tā mājās sadursme rodas brīdī, kad satiekas cilvēku dažādās vajadzības.
Toksiska darba vide ir tāda, kur atbildība par savām vajadzībām un izjūtām tiek uzvelta citiem.
Un domstarpības var kļūt par iemeslu tam, lai mēs risinātu kvalitatīvu strīdu, kura laikā apkārtējiem pastāstām par savām vajadzībām. Diemžēl lielākoties konflikts netiek risināts vispār vai tas allaž beidzas ar vienas puses uzvaru, bet otras zaudējumu, kad otras puses vajadzības netiek ne sadzirdētas, ne par tām tiek runāts. Ir piecas tipiskas stratēģijas jeb uzvedības modeļi, kurus varam novērot darba vidē. Šīs stratēģijas nav apzinātas, mūsu uzvedību nosaka agrīni iegūta attiecību veidošanas pieredze ģimenē, kā arī noteikti uzvedības un saskarsmes modeļi tiek nostiprināti skolā, augstskolā un sabiedrībā kopumā. Ja nesākam apzināties, analizēt un uzņemties atbildību par savām izjūtām un no tām izrietošo uzvedību, pastāv liela iespēja, ka šos rīcības modeļus automātiski attiecībās ar citiem īstenosim arī turpmākajā dzīvē. Diemžēl liela daļa no tiem nav veselīgi, jo trūkst apzinātas savas varas un atbildības izmantošanas. Tas arī izskaidro faktu, kāpēc bieži konflikti netiek risināti konstruktīvi.