Odometru “tīšana” jeb faktiski krāpšanās ar patieso nobraukumu spilgti atspoguļojas lietotās automašīnas cenā. Analizējot vairākus tūkstošos datus par auto sludinājumiem var secināt, ka koriģēti 100 000 kilometru var palielinātu automašīnas vērtību par teju 10 000 eiro.
AutoDNA apkopotie dati liecina – jo jaunāka automašīna, jo lielāka ir odometra manipulācijas ietekme uz tās cenu. Turklāt premium klases zīmoli cenas ziņā ir daudz jutīgāki pret manipulācijām ar odometriem. Šajā pētījumā īpaši var izcelt kādu 2018. gada Audi A6.
It kā salīdzinoši jauns auto, taču konkrētais Audi A6 triju gadu laikā bija nobraucis vairāk nekā 150 000 kilometru. Savukārt sludinājumā tas tika tirgots ar mūsu prātiem daudz pieņemamāku noskrējienu – 49 000 kilometru. Ja salīdzina vidējo vērtību šādam Audi markas automobilim ar 150 000 kilometru lielu nobraukumu un nepilniem 50 000, tad starpība summā ir teju 10 000 eiro! Tā ir ievērojama naudas summa, kas tiek izkrāpta no nākamā pircēja.
Negodīgi auto pārdevēji nesmādē arī budžeta klases automobiļus, taču tur peļņa ir krietni mazāka. Piemēram, tā paša gada Opel Corsa automobilim ar notītiem 100 tūkstošiem km, vērtība paceļas par vidēji trīs līdz četriem tūkstošiem eiro.
Jo vecāks auto, jo notīto kilometru skaitam ir mazāka ietekme uz automašīnas vērtību. Jau sen ir pierādīts, ka automašīna pirmo piecu gadu laikā zaudē vidēji 50% no savas sākotnējās vērtības un respektīvi ir piedzīvojusi savu lielāko vērtības kritumu. Taču arī starp šiem auto var atrasties kāds stāsts par “svētdienas braucēju”.
Automašīnās, kas vecākas par desmit gadiem, odometrus parasti koriģē par 200 līdz 300 tūkstošiem kilometru. Runājot par dažus gadus veciem auto, parasti tiek notīti ne vairāk par 100 000 līdz 150 000 km.
Automašīnas nobraukuma pārbaude – bez maksas un tiešsaistē
Latvijā par odometra manipulācijām ir paredzēts administratīvais sods. Tas nav sevišķi liels, taču ir solis pareizajā virzienā. Tas gan neatrisina problēmu, jo automobiļus no sākuma notin un tikai pēc tam reģistrē CSDD. Cita runa ir par Latvijā pirktiem un ekspluatētiem auto, tiem nobraukums ir daudz ticamāks, jo tas katru gadu tiek fiksēts, veicot CSDD Tehnisko apskati.
Ja vēlaties iegādāties Latvijā jau reģistrētu automobili, tad ērti un bez maksas var pārbaudīt tā reģistrēto nobraukuma vēsturi turpat CSDD interneta mājaslapā (e.csdd.lv). Pietiek zināt automašīnas valsts reģistrācijas numura zīmi.
Arī Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB) ir izstrādājis ērtu un vienkāršu interneta rīku, kurā var redzēt Latvijā reģistrētu automašīnu CSNg vēsturi. Informācija nav pārāk detalizēta, taču tā sniedz vismaz nelielu ieskatu vēsturē un iemeslu uzdot papildus jautājumus automašīnas pārdevējam.
Ievērojami detalizētāka automašīnas vēstures atskaite būs pieejama no autoDNA, kas sniegs ieskatu ne tikai par Latvijā nobrauktajiem kilometriem, bet arī citās valstīs reģistrēto nobraukumu, avārijām, zādzībām, atsaukumiem u.c. informāciju.
Ko darīt, ja esat nopirkuši automašīnu ar koriģētu odometru?
Ja esat iegādājies automašīnu ar notītu odometru, tad vienmēr ir vērts doties pie pārdevēja un prasīt kompensāciju. Protams, ka šādai konfrontācijai ir vēlams sagatavoties laicīgi, jo pārdevējs aizstāvēsies ar visiem savā arsenālā esošajiem ieročiem.
Lai gan Patērētāju tiesību aizsardzības centram šajā jautājumā nav stingras pozīcijas un infografiks kā rīkoties konkrētajā situācijā, viens ir skaidrs – ja pārdevējs nevēlas atzīt savu vainu, tad vienīgais ceļš ir administratīvā tiesa.
Šajā gadījumā jūsu galvenais aizstāvības pierādījums būs pirkšanas/pārdošanas līgums. Jo tanī detalizētāk būs aprakstīts automašīnas stāvoklis pirms iegādes, tajā skaitā nobraukums, jo lielākas izredzes jums vai jūsu advokātam piedzīt kompensāciju no negodīgā automašīnu pārdevēja.
Protams, ka jo ilgāk šāds defekts netiek atrasts, jo mazākas izredzes būs kaut ko panākt jūsu labā. Līdz ar to pirms automašīnas iegādes vienmēr pārbaudiet maksimāli daudz internetā vai pie dīleriem pieejamo informāciju.