Jaunākie aptaujas dati rāda, ka 40 % Rīgas un Jūrmalas iedzīvotāju, kuriem ir autovadītāja apliecība visbiežāk brauc vieni, savukārt 38 % mājsaimniecību ir vairāk nekā viena automašīna. Pētījuma autori norāda, ka pilsētu atkarība no automašīnām ir viena no lielākajām problēmām, ar ko saskaras ikviena metropole. Pēdējos aptuveni simts gadus pilsētas ir projektētas tā, lai tās būtu pielāgotas autotransportam, citus pārvietošanās veidus un gājējus atstājot otrajā plānā.
Personīgie auto vēlaizvien ir statusa simbols sabiedrībā, kas ir ērti pieejams, turklāt tas ļauj autovadītājam ātri un patstāvīgi mērot lielus un mazus attālumus. Ar katru desmitgadi visā pasaulē palielinās automašīnu pārdošanas apjomi.
Tikmēr «Bolt Drive» aprēķini liecina, ka viens koplietošanas auto var aizstāt vairākas privātās automašīnas – koplietošanas automašīna mēnesī veic 3 līdz 4 reizes lielākus attālumus, salīdzinot ar privāto automašīnu.
«Šī nav pirmā reize, kad skaidri paužam savu pārliecību – pilsētas ir jāveido cilvēkiem, nevis automašīnām. Lai notiktu izmaiņas, katram ir jābūt gatavam mainīt savus paradumus un ir jānodrošina atbilstoša infrastruktūra, kas ļautu koplietošanas rīkiem un citiem transporta veidiem sastādīt lielāku veikto braucienu daļu – neatkarīgi no tā, vai tie ir īsi attālumi, kuriem labākais risinājums ir skrejriteņi un divriteņi, vai garāki attālumi, kuriem noderīga ir kopbraukšana vai automobiļu koplietošana,» saka Fēlikss Igaunis, «Bolt Drive» vadītājs Latvijā.
«Aptaujas rezultāti rāda, ka Rīgā un Jūrmalā vēl ir tālu no šiem mērķiem, taču braucienu skaits pilsētā ar mūsu skrejriteņiem un koplietošanas automašīnām aug nevis pa mēnešiem, bet pa dienām.»
Lielākā daļa braucienu ar privāto auto notiek pilsētas robežās
Pārliecinošs vairākums (72%) respondentu visbiežāk automašīnu izmanto braucieniem pa pilsētu, tādējādi, piedāvājot dažādas mobilitātes alternatīvas, braucienus pilsētā iespējams efektivizēt. Biežāk minētie iemesli, lai atteiktos no braukšanas ar automašīnu pilsētā ir labāks sabiedriskā transporta pārklājums (45%), koplietošanas automašīnu pieejamība par pieņemamu cenu (22%) un augsta mikromobilitātes rīku pieejamība (11%), piemēram, koplietošanas skrejriteņi un e-velosipēdi.
Automašīnu samazināšana uz ielām radītu videi draudzīgākas pilsētu teritorijas, kas nodrošinātu labāku dzīves pieredzi cilvēkiem, kuri tajās dzīvo. Tas nozīmē mazāk negadījumu, mazāk laika, kas pavadīts sastrēgumos, mazāk emisiju un tīrāku gaisu.