Autoražotāji to labi zina un lukturiem pievērš lielu uzmanību. Laiki, kad pietika, ka tie vienkārši spīd, ir pagājuši. Tagad dizaineri nopūlas, lai lukturus un līdz ar to arī auto apveltītu ar īpašu dizainu, savukārt inženieri attīsta apgaismes tehnoloģijas, kas ļauj droši braukt pat visnelabvēlīgākajos apstākļos.
Viedie lukturi
Par stabilu pēdējo gadu tendenci ir kļuvis viedais apgaismojums. Viens no jaunākajiem piemēriem ir «Matrix LED» sistēma «Peugeot» modeļos. Tajos aiz vējstikla ir uzstādīta kamera, kas uzrauga priekšā notiekošo. Kamera spēj atpazīt citus satiksmes dalībniekus neatkarīgi no tā, vai tie brauc pretī vai pārvietojas tajā pašā virzienā. Informācija par satiksmes apstākļiem – gaismas daudzumu, nokrišņiem un citu spēkratu izstaroto gaismu – tiek pārsūtīta uz vadības bloku, kas savukārt attiecīgi maina diožu gaismas kūļa platumu un virzienu.
Iedomājieties visparastāko situāciju: jūs novembra vakarā pēc darba atgriežaties mājās ārpus pilsētas. Ir apmācies, līst, un jūs gribētu redzēt pēc iespējas tālāk un vairāk, taču ir intensīva satiksme. Šādos apstākļos bez «Matrix LED» tehnoloģijas un līdzīgiem citu ražotāju risinājumiem vienkārši nebūtu iespējams izmantot tālās gaismas – jums būtu jābrauc vai nu uz labu laimi, īsti neredzot ceļu un cerot, ka nekas slikts nenotiks, vai jāapžilbina citi autobraucēji, radot avārijas situācijas.
Viedo lukturu priekšrocības slēpjas spējā apvienot šķietami neapvienojamo, proti – izgaismot ceļu lielā attālumā un vienlaikus neapžilbināt citus braucējus. Lai to izdarītu, viedie lukturi izmanto kameras informāciju un satiksmei un ceļam pielāgo, pirmkārt, gaismas intensitāti un, otrkārt, stara formu.
Tā jau pieminētajā «Peugeot Matrix LED» lukturī ir 20 LED moduļi. Tas ļauj mašīnai visu laiku braukt ar tālajām gaismām, jo vajadzības gadījumā tiek izslēgti daži kūļa sektori, kas citādi apžilbinātu pretimbraucējus un apsteidzošos auto. Kad garām braucošais atrodas tādā attālumā, kad apžilbināšanas riska vairs nav, apdzēstais sektors atkal ieslēdzas.
Katram savs stāsts
«Adaptīvie lukturi ir lieta, ko es tiešām gribētu savā vairs ne gluži jaunajā auto,» atzīst autožurnālists, žurnāla «Profi Latvija» redaktors Guntars Pulss. Šķiet, nav tāda autobraucēja, kas nebūtu piedzīvojis nepatīkamo situāciju, kad ar tuvajiem ir par maz, bet ar tālajiem par daudz.
Guntars atminas kādu atgadījumu, kad ceļš no atklāta posma ievedis mežainā apvidū, taču, tā kā bijis daudz pretimbraucēju, viņš nav varējis izmantot tālo gaismu.
«Man pat nācās samazināt ātrumu, pretējā gadījumā es būtu neadekvāti riskējis. Un tad pēkšņi man izskatījās, ka pretī braucošās gaismas nomirgo, it kā uz ceļa kaut kas būtu. Labi, ka es uz pussekundi ieslēdzu tālās gaismas – uz ceļa bija alnis!» atceras Guntars. Toreiz viņu paglāba iemaņas, kas bija uztrenētas drošas braukšanas pasākumos, paša lielā pieredze, kā arī situācijai atbilstošs braukšanas ātrums.
«Problēma ar šiem lopiņiem ir tāda, ka tiem ir ļoti garas kājas, un, ja auto nav pēdējo gadu ražojuma vai tam ir vienkāršie lukturi, pat ar pareizu noregulēšanu gaismas stars iznāk samērā zems un, ja tā var teikt, ir pašķidrs. Modernie diožu matricu lukturi šādā situācijā izbīli būtu aiztaupījuši, jo negaidīto šķērsli es būtu pamanījis daudz agrāk,» saka Guntars.
Viedā gaismas tehnika uz braukšanas apstākļiem reaģē ātrāk un precīzāk.
«Ikviens autovadītājs ir bijis gan apžilbinātā, gan apžilbinātāja lomā un zina, cik tas ir nepatīkami – tas vienmēr rada stresu. Turklāt vairākums braucēju jau nevēlas nevienu padarīt aklu, bet neuzmanības vai noguruma, vai vēl cita iemesla dēļ tas tomēr notiek visai regulāri,» saka «Profi Latvija» redaktors.
Viena no labākajām tehnoloģijām
Žurnāla KLUBS auto apskatnieks Toms Timoško piekrīt – viedie lukturi ir viena no nozīmīgākajām moderno auto tehnoloģijām, un progress, salīdzinot ar agrāk ražotu mašīnu gaismām, ir acīm redzams vistiešākajā nozīmē.
«Tehnoloģija, kas pielāgo gaismas kūļa formu, ne vien novērš apžilbināšanu, bet arī uzlabo ceļmalas redzamību. Rudenī, kad agri satumst, biežāk līst un cilvēkiem dienas beigās ir nogurušas acis, ceļa malas ir ļoti bīstama zona, kurā autobraucēji regulāri nepamana gājējus, velosipēdistus un dzīvniekus. Tā kā daudz braucu ārpus Rīgas, es šādas situācijas piedzīvoju regulāri,» saka Toms.
Viņš atgādina, ka ik gadu norisinās drošības kampaņas, kuru mērķis ir pievērst uzmanību šim drošības aspektam, tomēr situācija joprojām ir tāla no ideālas.
«Vēlāk, kad uzsnigs sniegs, kļūs nedaudz gaišāks, taču laikā no oktobra līdz decembrim ir jāuzmanās īpaši. Autobraucējiem, gribi vai ne, ir jāuzņemas dubulta atbildība un jābrauc, paturot prātā, ka uz nomales var būt neapzinīgs gājējs vai pedāļu mijējs, kurš paļaujas nevis uz atstarotāju un lukturi, bet gan uz augstāku spēku labvēlību. Ja auto ir moderni lukturi, braukšana, protams, ir daudz mierīgāka,» saka KLUBA auto apskatnieks.
Vairs nav luksusa prece
Abi eksperti atgādina, ka pat vēl pirms desmit gadiem viedie un adaptīvie LED lukturi bija dārgu auto privilēģija, taču tagad šī tehnoloģija ir kļuvusi daudz pieejamāka un līdz ar to arī daudz izplatītāka. Tas ir pavēris iespēju ar modernākajiem risinājumiem aprīkot plašam pircēju lokam domātus spēkratus. Tā jau pieminētos «Matrix LED» lukturus vispirms ieviesa nevis lielākajiem un dārgākajiem markas modeļiem, bet pavisam nesen izlaistajam «308» hečbekam un universālim, kam GT un «GT Pack» komplektācijā tie pat iekļauti standarta aprīkojumā.
Toma Timoško ieskatā labām gaismām ir tikpat liela nozīme kā sezonai atbilstošām riepām.
«Ikviens saprot, ka nolietotas un nekvalitatīvas riepas ir bīstamas, un tāpat ir ar gaismām. Pašlaik ir pieejamas ļoti dažādas modernas spuldzes, kas palielina lukturu efektivitāti arī agrāku gadu auto. Tiesa, jāskatās, lai tās ir sertificētas konkrētam modelim un nāk no uzticama ražotāja,» piebilst Toms.