Šoreiz ciemojamies pie luksusa mēbeļu zīmola KANTTARI. Tā Āgenskalna ražotnē, kur vienā ēkā apvienota gan radošā, gan tehniskā daļa, tiekamies ar uzņēmuma galveno dizaineru Renātu Kotļevu un zīmola vadītāju Agnesi Stalti. Pirms 10 gadiem abi uzsāka biznesu uzreiz ar fokusu uz eksportu. Tagad viņu klienti ir starptautiski zināmi dizaineri, kolekcionāri un luksusa interjeru cienītāji, kuri meklē ne tikai mēbeles, bet unikālus, neatkārtojamus dizaina objektus.

Kas ir neiespējamākais, ko KANTTARI izdevies realizēt?
Viens no ekstrēmākajiem projektiem bija levitējoša kosmosa kuģa instalācija interjerā – precīza, masīva un sarežģīta konstrukcija. Vēl esam realizējuši trīs metrus augstu metāla skulptūru, kur tehniskās precizitātes un balansa jautājumi bija īpaši sarežģīti. Izaicinājums bija arī brutāla metāla siena, kas tapusi Amoralle Level UP interjeram. Tāpat esam radījuši mēbeles neparastās formās, piemēram, pēc pasūtījuma veidojot tās mikrofona un vintāžas fēna aprisēs. Dizaineri un arhitekti pie mums bieži vēršas ar savām trakākajām idejām, jo zina – te nav robežu.
Ja viens paveiktais darbs būtu jānodod dizaina muzejam, kurš tas būtu?
Konceptuālā kumode Eclipse – izsmalcinātības un meistaru roku darba apvienojums, izcilas meistarības un konceptuālā dizaina paraugs. Ne velti šī kumode atradusi vietu ne vien eksporta partneru projektos, bet arī jau divos interjeros Latvijā. Tās dizains iemieso luksusa minimālismu. Materiālu izvēlē vienmēr meklējam neparastus un sarežģītus savienojumus, un šis nav izņēmums. Kumodē satiekas ekskluzīva riekstkoka finierējums, oksidēta bronza, stikls un āda. Šo elementu kontrasts rada neatkārtojamu tekstūru spēli – gluda, matēta virsma mijiedarbojas ar metāla dziļumu, sniedzot bagātīgu taustes un vizuālo pieredzi.

Kāds bijis lielākais pārsteigums par kādu no materiāliem?
To piedzīvojām, strādājot pie bāra skapja Savage – unikāla objekta, kurā apvienojām metāla brutalitāti ar organiskām koka formām. Tehniskais izaicinājums slēpās fasādē, kas precīzi imitē aligatora ādas tekstūru, tās sensoro sajūtu un estētiku, lai gan izgatavota no metāla. Šis projekts lika mums pārvērtēt materiālu iespējas un eksperimentēt ar nestandarta tehnikām. Lai iegūtu vajadzīgo efektu, apdarē tika iesaistīta liela komanda, kā arī lietoti inovatīvi materiālu apstrādes veidi. Tas bija ārkārtīgi ilgs un sarežģīts process – 408 stundas, kas ir patiešām daudz vienai vienībai. Taču rezultāts pārsniedza visas cerības – fasāde ne tikai izskatās kā īsta aligatora āda, bet arī, tai pieskaroties, rodas tāds pats efekts.
Jūsu produkti ir ļoti neraksturīgi latviskajai mentalitātei.
Renāts to nosapņo, izliek mēbelēs, un ir cilvēki, kam to vajag. Latvijā mēs esam pieticīgāki, vairāk uz ziemeļniecisko orientēti. Turpretī amerikāņi mūs ļoti labi uzņem – tas šobrīd ir KANTTARI lielākais eksporta tirgus.
Kāds bijis jūsu drosmīgākais lēmums?
Mēs sākām ar bezbailīgu soli – piedalījāmies starptautiskās izstādēs un konkursos, pirms vēl bijām plaši pazīstami. Tas pavēra durvis, kuras citādi būtu grūtāk atvērt. Cerēt, ka pēc izstādes atgriezīsies ar simts pasūtījumiem, ir absurds. Tā nekad nav, viens pasūtījums – tas jau ir pārsteidzoši. Ir jābrauc gadu no gada uz vienu un to pašu izstādi, un varbūt piektajā reizē var sākt sajust atdevi. Taču lielās starptautiskās izstādes ir ārkārtīgi dārgas – Salone del Mobile Milānā arī mums nav paceļama. Tagad gan ir mērķis nākamā gada Maison et Objet izstāde Parīzē. Tajā pašā laikā piedalāmies katru gadu Ķīpsalas izstādē un redzam tam vērtību.
Cauri gadiem kas bijusi lielākā kļūda, no kuras gūta mācība?
Tā attiecas uz pareizas mērķauditorijas definēšanu un uzrunāšanu. Sākotnēji mēģinājām darboties divos virzienos – radīt gan ekskluzīvas augstākās klases mēbeles, gan pieejamāku, budžeta segmentam pielāgotu dizainu. Taču šī stratēģija izrādījās fundamentāla kļūda, jo nonācām pretrunās ar savu patieso būtību. KANTTARI nekad nav bijis masu produkcijas zīmols.
Mūsu spēks un unikalitāte slēpjas individuālajos, eksperimentālajos dizainos – katra mēbele ir mākslas darbs ar savu raksturu un stāstu.
Šādu pieeju nevar īstenot lēti vai industriāli atkārtojamos risinājumos. Saprotot šo, mēs apzināti atteicāmies no kompromisiem un pilnībā fokusējāmies uz vienu segmentu – ekskluzīvo, unikālo mēbeļu nišu.
Ko šodien nozīmē luksuss?
Īsts luksuss ir autentiskums – tas nozīmē ne tikai unikālu dizainu, bet arī meistarību, kas jūtama katrā detaļā. Luksuss ir tad, kad priekšmets stāsta savu stāstu un tā radīšanā ieguldītais darbs un uzmanība katram sīkumam piešķir tam vērtību, kas pārsniedz laicīgumu. Luksuss ir arī sensorā pieredze – tas, kā metāls atspīd gaismā, kā materiāli spēlējas savā starpā.
Kāds šobrīd ir jūsu ambiciozākais nodoms?
Mūsu lielākais izaicinājums ir radīt limitētu, muzejvērtīgu kolekciju, kur katrs eksemplārs būtu kā ekskluzīvs mākslas objekts – unikāls, neatkārtojams un tehniski sarežģīts. Tas nozīmē ne tikai eksperimentēt ar jauniem materiāliem un to kombinācijām, bet arī sasniegt meistarības līmeni, kas robežojas ar augstās mākslas pasauli.
Un – jūsu mērķis piecu gadu perspektīvā?
Gribam nostiprināt KANTTARI starptautiski kā atpazīstamu un respektablu nišas luksusa zīmolu, īpaši ASV un Āzijas tirgū. Mūsu darbi tur jau sāk raisīt interesi.
Raksts tapis ar VKKF atbalstu.