Aptaujājot Latvijas iedzīvotājus, noskaidrojies, ka, iegādājoties mazlietotu auto pa tiešo no saimnieka vai autoplacī, 65% lielāko vilšanos sagādātu, ja tā izrādītos tehniski sliktākā stāvoklī nekā sākotnēji domāts.
Tajā pašā laikā 21% atzīst, ka tā noteikti būtu bijusi darījuma summa. Bet 16% atzīmējuši, ka tas būtu sarežģītais pirkšanas un auto pārreģistrācijas process. 8% respondentu, iegādājoties mazlietoto auto autoplacī vai no saimnieka, vilšanos sagādātu, ja to nevar lietot nekavējoties.
“Mazlietota auto iegāde autoplacī vai pa tiešo no saimnieka ir riskiem apvīta. Ja mazlietotiem auto, kas nonāk pārdošanā pie dīlera, cenas noteikšanai tiek veikta padziļināta apskate, lai novērtētu elektronikas, dzinēja, virsbūves un ritošās daļas stāvokli, tad autoplaču vai īpašnieku piedāvātie spēkrati visbiežāk nav novērtēti atbilstoši to patiesajam tehniskajam stāvoklim. Ļoti bieži šīm automašīnām nav arī garantijas un patiesās informācijas par to vēsturi, nobraukumu, iepriekš veiktajiem remontiem u.tml.
Visi šie faktori rada reālu risku iegādāties, vienkāršiem vārdiem sakot, “kaķi maisā”, kas tālāk veido apburto loku, jo nākamās lamatas šāda auto jaunajam saimniekam ir nokļūšana pelēkās zonas autoservisā,” stāsta Izīda Gerkena, “Moller Auto” uzņēmumu grupas izpilddirektore Baltijā.
Viņa papildina, ka šobrīd lielākais nozares izaicinājums ir jaunu auto ražošana un piegāde, tāpēc strauji audzis mazlietotu auto tirgus. Pērn “Moller Auto” šis ir bijis augošākais segments – salīdzinot ar 2020. gadu, 2021. gadā tā izaugsme bijusi 19%. Bet 2022. gada pirmajā ceturksnī mazlietotu auto pārdošanas apjomi par 18% pārsniedza vidējo rādītāju iepriekšējo 12 mēnešu laikā.
Vaicāti par finanšu līdzekļiem, ko Latvijas iedzīvotāji būtu gatavi atvēlēt mazlietota auto iegādei, ja tāda plānota, puse jeb 50% aptaujāto norāda, ka būtu gatavi maksāt vairāk par 5000 eiro. Proti, 32% būtu gatavi atvēlēt 5000 līdz 10 000 eiro, bet vēl 12% – 10 000 līdz 15 000 eiro. Tikmēr 6% varētu atļauties maksāt pat vairāk nekā 15 000.
Lai gan pirktspēja ir un pieprasījums ir augsts, mazlietotu auto tirgū gaidāmi spēcīgi izaicinājumi: “Visbiežāk auto pirkšanas un pārdošanas process pie dīlera ir tāds, ka, iegādājoties jaunu auto, klienti otrreizējā tirgū nodod savu veco spēkratu. Jauns auto šobrīd ir jāgaida līdz pat gadam, bet tas neatceļ to, ka cilvēkiem auto darba vai privātām vajadzībām ir nepieciešams uzreiz.
Šī iemesla dēļ daudzi jauna auto vietā izvēlas mazlietotu mašīnu. Tas savukārt rada situāciju, ka tirgū nonāk daudz mazāk lietotu automašīnu, tāpēc nevar izslēgt, ka mazlietotu auto deficīts pieaugs vēl vairāk. Bažas pastiprina arī tas, ka, kā jau jebkurā krīzē, vairāk notiks mazlietotu auto tirdzniecība pelēkajā zonā, kas stimulēs ēnu ekonomiku,” piebilst I. Gerkena.